Seat Ibiza: Rammelend geluid koppeling als versnelling in zijn vrij staat

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 (system porche, carburator)

Hallo,

Ik heb sinds kort een ouwe ibiza aangeschaft uit '89 (omaatje, altijd binnen gestaan, je kent het wel :-) met 60.000km op de teller (niet mee geklooid, tenminste daar lijkt het op). 1.5 benzinemotor (nog net voor de injectie versie), system porsche.

Nu hoor ik als de motor inmiddels een beetje warm is geworden en de auto in zijn vrij staat een rammeld geluid uit de versnellingsbak / koppelinghuis komen, als de motor stationair draait. Bij het intrappen van de koppeling gaat het geluid weg en bij het laten opkomen van de koppeling (nog steeds in zijn vrij) komt het geluid langzaam terug, maar niet direct. Ik heb al flink lopen zoeken op het forum, maar kom vooral het tegenovergestelde tegen: dat het geratel begint als de koppeling wordt ingetrapt.

Verder maakt de bak een beetje herrie in 1e en 2e versnelling, het soort geluid dat je ook bij veel auto's hoort die achteruit rijden, maar klinkt niet echt verontrustend.

Kan ik rustig nog even doorrijden met dit geratel (beetje loszittende koppelinsveertjes?), of is er stront aan de knikker?
Alvast bedankt voor het advies!

Guillaume

Geplaatst door Guillaume (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Laat of controleer zelf het oliepeil.zeskant 17. Voor het rammelen zou ik kijken of je met het reinigen van de gasklep het toerental wat kan verhogen, Gezien de leeftijd zou ik rustig aan doen met de uitgaven. Geluk ermee !

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nou, of het stront aan de knikker is, ligt maar net een beetje aan het probleem, ik vermoed zelf dat het in de bak zit, ook omdat je zegt dat deze herrie maakt, je kan de olie eens controleren maar ik denk niet dat het met nieuwe olie over gaat..Kan ook een lager zijn die kapot aan het lopen is ( slijtage of door te weinig olie in de bak )

Als het geluid nu enkel kwam als hij wat langzaam stationair liep, was het nog niet zo erg, maar als hij ook al geluid maakt tijdens het rijden, ben ik er bang voor.

Gr Stefan

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Gerammel is idd bij langzaam stationair lopen, maar het klinkt wel echt als iets dat met de koppeling te maken heeft (niet een schokkend blok door langzaam stationair lopen ofzo). Wat kan het wel of niet indrukken van de koppeling hierin veranderen? Of beter gezegd, wat zou er kunnen rammelen als ie in zijn vrij staat, wat weggenomen kan worden door de koppeling in te trappen?
Ik zal wel het peil van de versnellingsbak eens checken, kijken of dat een beetje in orde lijkt.
Het geluid dat ie maakt tijdens het rijden lijkt niet op het rammelen, waarschijnlijk de transmissie zelf, toch een oud beestje :-).
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Trex (0), 14 jaar geleden

Ik heb dat ook met mijn Ibiza uit 2003. De garage vermoed versleten lagers. Of versleten bak. In de 5e versnelling hoor ik een fluit toon. en als hij stagionair loopt en ik voor het verkeerslicht sta, dan geeft de auto hele lichte schokjes. Misschien heeft dit er ook mee te maken.
In ieder geval word mijn auto volgende week naar de garage gebracht om dit probleem op te lossen. Ben ook erg benieuwd.

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Ha Trex, ben benieuwd naar de resultaten, laat me aub weten wat het probleem was. Alhoewel jou probleem schadelijker lijkt dan mijn probleem, want in de 5e versnelling hoor ik geen rare geluiden, eigenlijk vooral in de vrij zonder koppeling in te drukken...

IncaSDI (0), 14 jaar geleden

Bij mij was de drukgroep defect (bak onder een AEY).

Ik had geschuur en geratel bij stilstand. Ik hoefde de koppeling maar een centimetertje in te trappen/ aan te tikken en het gerammel ging weg. Komt dan wel langzaam weer terug.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Heb je dat omaatje nog gekent en ook haar rijsteil ,met al die niet opbeurende raadgevingen durf ik er niet meer mee te rijden . We hebben nog niet gehoord welke actie je hebt ondernomen. (inlaat reinigen en olie controle) Groeten

Trex (0), 14 jaar geleden

Garage belde. mijn auto word 1 maart opgehaald. dus moet nog ff geduld hebben.
Ik laat mijn auto dinsdag wel geheel keuren door een anwb station. dit omdat mijn auto tegen het einde van de garantie loopt en ik dus wel alle dingetjes verholpen wil hebben.
Mochten zij zien wat het gerammel en gefluit is laat ik dit natuurlijk ook weten.

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Het omaatje heb ik niet gekend (was ook geen omaatje denk ik, eerder een kerel die weinig km reedt, maar ik heb hem van de 2e eigenaar en die heeft er in 3 jaar tijd ook maar 8000km mee gereden, stadsverkeer) en ik ben er nog niet aan toegekomen het oliepeil te checken. Wel zal ik even proberen het stationaire toerental wat te verhogen, dat komt zowizo wel goed uit want als de ventilator aanslaat als de motor stationair loopt, zakt het toerental tot behoorlijk weinig.

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Nog even een vervolg op dit verhaal. Ik ben er eindelijk eens aan toegekomen het oliepeil te checken van de versnellingsbak (na een torx dop T50 te hebben moeten kopen, geen zeskant 17). Omdat ik er toch mee bezig zou gaan heb ik gelijk maar een 5liter kan 80W90 olie gekocht om alles te verversen. Olie eruit laten lopen, nieuwe olie erin tot aan de schroefdraad van de vulplug opening. Wat blijkt nu; ik krijg hem niet in de versnelling als de motor draait. Alleen in de 5. Nog wat andere dingen geprobeerd zonder de boel teveel te forseren, maar geen beweging in te krijgen.
Na nog eens het werkplaatshandboek (in spaans) goed door te nemen, kwam ik een leuke verrassing tegen. De vuldop is niet de juiste indicatie van het niveau voor ibiza's tot framenummer 9703471. Voor alle Ibiza's onder dit nummer geldt het volgende:
1. Demonteer de "achteruit" schakelaar van de bak. Deze zit iets hoger dan de vulplug.
2. Vul de bak met nieuwe olie totdat de olie ter hoogte van de opening van de achteruit schakelaar komt en er uit begint te druppen.
3. Monteer de achteruit schakelaar en voeg vervolgens nog 0,2 tot 0,25 liter olie toe en monteer vervolgens de vulplug ook weer.

Dit is de juiste oliepeil volgens het werkplaatshandboek van de Seat Ibiza tot framenummer 9703471, alles daarna kan wel gewoon tot schroefdraad vulplug afgevuld worden.

Nu nog kijken of het werkt, want bak doet het nog steeds niet. (duik nu de garage in om te proberen, wordt vervolgd).

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Vervolg:

Excuses, bijvullen wel via 6-kant 17 bout (zat onder klont stof en bagger, dus ik had hem volledig gemist...). Gisteren verkeerde bout losgehaald omdat ik dacht dat dit de vuldop was (Torx T50 bout). Iemand enig idee waar deze bout dan wel voor is?

Volgende probleem: gisteren dus proefgedraaid met te weinig olie, want die torx bout zit een stukje lager. Nu wel oliepeil op de juiste hoogt, maar gisteren bleef de versnelling vast in zijn 1 zitten en daar zit hij nog steeds. Er niet uit te krijgen. Met beide voorwielen in de lucht de boel 5 minuten laten draaien zodat de olie tenminste kan stromen. Maar vervolgens blijft de versnelling nog steeds in zijn 1 steken.
Heeft iemand enig idee waar dit door veroorzaakt wordt? Proefdraaien gisteren besloeg niet meer dan 10 meter en wat andere versnellingen geprobeerd met wielen in de lucht, verder niks. Dit allemaal wel met te weinig olie...

Tot voor het olieverversen deden alle versnellingen het. De synchros leken wel wat stroef te gaan, want af en toe verliep opschakelen niet al te makkelijk en was er even tussengas nodig tijdens het ontkoppelen.

Iemand enig idee hoe ik de versnelling los kan krijgen?

Groet

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wellicht heb je een verkeerde bout eruit gedraait die van een schakelgaffel o.i.d was en die nu niet goed meer zit, en daarom ook niet meer schakelt..

Welke bak hangt eronder, welke versn. bak code ?

Gr Stefan

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Ha Stefan,

Zie bijgevoegde foto. Bak van bovenaf en voorkant gezien. Van links naar rechts:
- Torx bout waar ik mee begonnen was te gebruiken als vulpunt.
- Achteruit schakelaar
- Correcte vulpunt (zeskant 17)

http://img709.imageshack.us/img709/5568/...

Wat doet die bout van de schakelgaffel precies? Iets afstellen of iets vast houden? Of moet ie de schakelgaffel centreren ofzo? (vergeef mijn ignorantie, als ik dit geweten had, dan had ik die bout nooit losgedraaid :-)

De versnellingsbakcode kan ik niet vinden. van onder en boven bekeken met een looplamp, maar ik zie geen enkel nummer. ID van voertuig is
VSS021A0009675274

type motor 021D2000

Heb je hier icm met bouwjaar iets aan?

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij draait op die bout de gaffel van de achteruitversnelling. Het is een wat langere bout en dus zeker geen controleplug . Het ergste is nu dat je de bout er weer in gedraaid hebt. die hefboom is van zijn plaats gedrukt en misschien wel verbogen. Succes met je bak.

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Klopt, het is idd een stuk langere bout. Ik kon hem er wel weer gewoon indraaien zonder probleem, maar ja, zou ook de boel verbogen kunnen hebben.

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Weet iemand of ik de bak kan demonteren zonder de complete motor te demonteren? Er lijkt aardig wat ruimte te zijn als ik de linker as demonteer en de linker voorwielophanging verwijder. Heeft iemand dit ooit geprobeerd met deze auto?

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Even een vervolg; afgelopen weekend de bak eronderuit gehaald. Flink improviseren in een krappe garage, maar het is gelukt en ik heb de boosdoener kunnen vinden. Het was idd de gaffel van de achteruit versnelling; die zit op het einde van de aangegeven bout gemonteerd, waar deze vrij rond kan draaien. Bout zit vast tegen de buitenwand bak, maar de gaffel hoort 3mm los te zitten van de binnenwand. Ik vond de gaffel onderin de bak, tegen een magneet aan die daar gemonteerd zit. Nu even een setje pakkingen kopen en dan kan ik de boel weer in elkaar gaan zetten.
Zie foto`s
http://img152.imageshack.us/img152/5792/...
http://img152.imageshack.us/img152/4030/...

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Guillaume dat klopt als een bus je kan uitmeten wat zijn beste plaats is. Je bent in ieder geval zelf-redderig. .Een compliment ! Groeten,

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt nu ook kijken of je de rammel ergens ziet zitten , los hart van de koppelingsplaat b.v.

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Ha Punt, daar zat ik idd aan te denken. Dit weekend heb ik weer tijd om er verder mee te gaan. Gisteravond begonnen met het weer in elkaar sleutelen van de bak (na een paar uur bezig te zijn geweest met oude pakkingen eraf krabben, die zaten goed vast!). Denk alleen niet dat ik de koppeling los ga halen, ik hoorde van een collega dat het (uit ervaring) nogal een geklooi kan zijn met deze koppeling. Maar even een visuele inspectie kan geen kwaad. Bedankt voor het advies in elk geval!

Guillaume (0), 14 jaar geleden

Slot:
De auto rijdt weer! Alles in elkaar gesleuteld en vandaag de bak eronder gehangen. Eerste proefrit zonder problemen gemaakt. Schakelen gaat als vanouds, weinig tot geen verschil te merken. Het rammelende geluid heb ik niet meer gehoord vandaag. Weet dus nog niet wat het geweest kan zijn, maar op het moment is het weg.
Groet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.