Seat Ibiza: Rare dashboardstoringen en regelmatig lege accu Seat Ibiza sport

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

Een aantal maanden geleden heb ik een Seat Ibiza sport gekocht bij een handelaartje hier in de buurt.
Meteen vanaf het begin viel het mij op dat, als ik de verlichting aandeed, het lampje van de mistverlichting continue brandde terwijl de mistverlichting uitgeschakeld stond.
Kort erna begon de km-teller kuren te vertonen. Soms viel hij helemaal uit, andere keren ging hij contstant heen en weer en weer andere keren functioneerde hij normaal.
Vervolgens begon ook de dashboard verlichting af en toe uit te vallen, maar als ik tegen het dashboard tikte ging het weer aan. En toen begon ook de benzinemeter rare kuren te vertonen. Zo kon de tank halvol zitten en dan nog gaf hij soms aan dat hij leeg was en brandde zelfs het lampje, om dan 5 minuten later wél de juiste stand aan te geven.

Twee weken geleden ging ik mijn zoon ophalen uit school. Het was een regenachtige dag en ik had de verlichting en de radio aanstaan. Ik stopte bij de school en deed de motor uit, maar liet de radio aan en vergat de verlichting uit te doen. Binnen twee minuten was mijn zoon er en ik wilde de auto starten, maar...niets...accu leeg en dat binnen twee minuten.
Ik ben toen iemand gaan halen om de auto weer te starten met startkabels en hij startte meteen.
Uiteraard ben ik meteen een flink eind gaan rijden zonder verlichting of radio of andere stroomvreters aan, om de accu weer bij te laden.
Hierna echter werden de problemen alleen maar erger. Als ik 's avonds een stukje moest rijden met de verlichting aan, wilde de auto de volgende ochtend niet meer starten en zo kon ik ook de radio niet meer aanhebben.
Rijden in de regen met radio, verlichting en ruitenwissers aan had tot gevolg dat de auto, na te zijn geparkeerd om even bij iemand langs te gaan, helemaal niet meer wilde starten.
In twee weken tijd heb ik een keer of 8 iemand moeten laten komen om de auto te starten met kabels en de storingen in het dashboard werden frequenter. Het kwam eigenlijk niet meer voor dat alle instrumenten normaal werkten en zeker niet tegelijkertijd.

Zelf dacht ik dat de dynamo stuk was en dus belde ik eergisteren de jongen waar ik de auto heb gekocht en ik kon de auto direct brengen.
Vanochtend belde hij dat hij klaar is en dat hij de startmotor en de accu heeft moeten vervangen, maar nu vraag ik me af of een kapotte startmotor en accu wel de veroorzakers kunnen zijn van de "spook"storingen in het dashboard.
Ik kan de auto zo ophalen, maar heb er weinig vertrouwen in dat het probleem ook daadwerkelijk is opgelost.
Zou het ook kunnen dat het toch de dynamo is of moet ik misschien gaan kijken naar de massakabel (of die wel goed vast zit)? Dit kan toch ook een oorzaak zijn van soortgelijke storingen?
Waar moet ik op letten als ik de auto weer terug heb?


Groetjes,
Nathalie.

Aamana

Geplaatst door Aamana (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Nathalie,

Het probleem van de teller en verlichting kan inderdaad een slechte massa zijn, dat de accu snel leeg getrokken word kan duiden op een slechte accu, maar als dit spontaan ontstaan is kan er ook een lekspanning aanwezig zijn door een verbruiker bv en zo je accu leeg trekt..

Nu met de nieuwe accu en startmotor zul je wat langer kunnen starten of het licht aan laten staan, maar vermoed niet dat je teller probleem nu voorbij is, zie het even aan en dan horen we het wel weer.

Gr Stefan

Aamana (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan,

Heel erg bedankt voor je reactie :-)!
Je hebt helemaal gelijk.
Toen ik vanmiddag de auto ophaalde werkte alles perfect, hij startte in 1 keer (soms moest ik twee keer het contact aanzetten, eer hij startte) de melding van de mistverlichting was verdwenen bij het aandoen van de lampen en zelfs de kilometerteller deed vrolijk mee.
Maar toen...ging ik boodschappen doen en nog een paar andere winkels af en nadat ik de auto dus meerdere malen had geparkeerd en dus ook weer gestart, kwamen de storingen terug.
De kilometerteller gaf het weer op, het lampje van de mistverlichting brandde weer en ook de bezinemeter deed weer mee.
En vanavond..nadat ik een vriendin had thuisgebracht en even snel iets had gedronken, wilde ik de auto starten en er gebeurde niets, pas nadat ik de sleutel voor de tweede keer had omgedraaid startte hij.
Ik ben dus inderdaad heel bang dat het vervangen van de startmotor weinig heeft opgelost.

En dus ga ik morgen die jongen maar weer bellen.

Wat bedoel je precies met een lekspanning door een verbruiker? Zoals de radio misschien?
Ik kan zelf misschien wel kijken of de massakabel vastzit, maar weet eigenlijk niet meer precies waar die ook al weer zit. Het is te lang geleden dat ik daar iets mee van doen had. Weet jij waar die zit?


Groetjes,
Nathalie.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Nathalie,

De massa punten zitten op een aantal plaatsen, op de motor en / of versnellingsbak, op het chassis bij de accu, ook naast de zekeringkast zit een verdeelblok..

Maar aangezien je zegt dat je een paar keer aan de sleutel moet draaien voor er iets gebeurt, kan het ook goed zijn dat het contact blokje achterop het contactslot defect is, dat komt best veel voor..Ook een bos met sleutels aan het contactslot is op den duur niet goed..

Lekspanning kun je meten, dat kan die persoon waar je de auto heen brengt ook vast en zeker wel, dat kan door een achteraf ingebouwde radio of andere electronica komen, maar dat verklaart je probleem met de teller of het 2x aan de sleutel draaien niet..

Als het contactblokje in orde is, net zoals de massa, kun je ook eens naar het relai kijken, ik dacht dat je nr 30 erin hebt zitten, voor de hoofdspanning zeg maar..

Gr Stefan

Aamana (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan,

Super!! Dankjewel voor al je info en raad:-))!!
Nu weet ik in ieder geval een beetje waar ik op moet letten.
Ik heb die jongen zaterdag al een sms gestuurd en nog niets terug gehoord, ik zal hem zo weer eens bellen.

Wat betreft het meerdere keren het contact om moeten draaien...
Het is niet dat er dan helemaal niets gebeurd. Als ik de sleutel omdraai hoor ik op zo'n moment een soort van luid gezoem i.p.v. dat motor aanslaat en als ik vervolgens nog een keer de sleutel omdraai, start de auto meestal wel.

Ik hou je op de hoogte.


Groetjes,
Nathalie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.