Seat Cordoba: Remmen rechtsvoor en linksachter gaan vaak vast zitten

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Hallo,

Ik heb een seat cordoba 1.9 tdi uit het bj 2005.
Sinds enige weken heb ik het probleem dat de remmen rechtsvoor en linksachter vast gaan zitten, dit gebeurt vaak niet op korte stukjes maar als ik ga rijden na ongeveer
10 - 20km begin ik te voelen dat de remmen beginnen met vast zitten, wanneer ik dan de rem in trap dan remt die heel direct, het lijkt erop dat die dan al onder druk staat, hierna blijft die aanlopen vaak met tig x de rem intrappen laat die weer los en loopt die weer totaal vrij.
Wanneer ik dan direct stop is mijn rechter voor velg en links achter zeer warm tot zelfs heet en komt er zelfs som rook uit.
Linksvoor en rechtsachter zijn dan koud.

Ik heb de remmen bij een garage opnieuw gangbaar laten maken nieuwe vloeistof in laten doen etc.. maar het probleem is er nog steeds.
Wanneer ik de velg er af haal kan ik heel netjes de remcylinder van rechtsvoor met een waterpomp tang indrukken en met remmen komt die ook netjes weer terug.

Ik heb tijdens het remmen ook in het olie reservoir gekeken en je ziet de olie de leiding in gaan en weer door het gaatje terug.
Ik heb ook het rubber van de onderste remtang geleider af gehaald voor de zekerheid om na te gaan of het daar in zat, maar hij doet het nog steeds.

Ik heb nu een revisie setje gehaald voor de remtang rechtsvoor, maar begin nu toch echt te twijfelen of het daar wel in zit.

Hebben jullie nog een idee? hoofdremcylinder? rembekrachtiger? en wat zou dan de theorie zijn van het rechtsvoor en linksachter?

Alvast mijn dank voor jullie reacties!!

speedjunk1

Geplaatst door speedjunk1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

tedkroon (0), 12 jaar geleden

Komt je hoofdremzuiger wel genoeg terug opdat hij in verbinding komt met je remvloeistof reservoir! Te meer je zegt dat hij van tot tijd wel terug komt. Je rubberwerk mag na 6 jaar niet versleten zijn. Alles goed schoonmaken en in het remvet zetten (ook je geleidingen) kan er voor zorgen dat hij weer soepel terug komt.

Als hij te warm is geworden dan zou wellicht toch je rubberwerk verbrand kunnen zijn en dan is een revisie rubber setje echt nodig!

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

zit er geen remkracht verdeler tussen,(dat deze de boel verziekt) want het is welveemd dat de kruilings gebeurt

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Indien een remzuiger in ruststand niet helemaal terug komt is het zg compensatiegaatje(wat vlak voor de primaire cup zit afgesloten en kan de druk welke in het remsysteem opgebouwd gaat worden door de uitzetting van de remvloeistof niet weg. Het remvloeistof volume wijzigt steeds door temperatuur schommelingen. Bij een gesloten compensatoegaatje drukt de vloeistof de blokken tegen de schijven, Daar wordt de vloeistof nog warmer en druk daardoor de remmen steeds meer aan, tot ze zelfs vastlopen.
Het remsysteem wordt bediend door een dubbelwerkende hoofremcilinder.(eigenlijk 2 cilinders) bv 1 voor RV en LA en de ander voor LV en RA.

Dat een zuiger niet goed terug komt kan komen door een pedaal wat niet goed terugkomt of een inwendige gebrek in de hoofdremcilinder.

speedjunk1 (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Ten eerste bedankt voor jullie reactie!

Vandaag zijn we verder gegaan met het probleem en het werd steeds maar vager!!!

Eerst hebben we een nieuwe hoofdremcilinder gehaald en die erop gezet, toen gaan rijden en nu gingen na ongeveer 3km ALLE remmen aanlopen, toen snel terug
gereden naar huis en de remmen gingen steeds meer aanlopen tot dat ik thuis was en ze bijna helemaal vast zaten.
Op dat momen de wielen voor van de auto gehaald en de ontluchtingsnippel van de wielen gehaald, 1 voor 1 en de rem kwam los, dus het zat niet in de remzuigers!! dat is iig 1 ding uitgesloten, toen bedachten we ons dat we nu ook de remslangen uit gesloten hadden die van de abs naar het wiel lopen, want het kan niet zo zijn dat beide slangen defect waren.
Toen de ontluchtingsnippels weer dicht gedraaid en weer geremt, en ja hoor de remmen zaten weer vast, toen de voorste leiding op de hoofdremcilinder los gedraaid, de remmen bleven vast zitten!? Nee he toch niet de ABS!!! theoretisch kan dit haast niet een abs haalt alleen druk weg met van die plunjes maar zet er toch geen druk op??
Toen alles weer vast gezet en weer geremd, ook nu zaten de remmen weer vast, op dat moment een leiding van de abs afgedraaid maar de rem bleef erop zitten.
Toen gingen we toch weer twijfelen aan de hoofdremcilinder, toen hebben we weer een nieuwe opgehaald om deze toch echt uit te sluiten, de nieuwe erop gezet en helaas het probleem was er nog steeds!!

Toen nogmaals alles weer vast gezet en weer geremt, en de remmen zaten weer vast, toen hebben we de hoofdremcilinder van de rem bekrachtiger los gedraaid en op dat moment hoorden/zagen dat de hoofdremcilinder nog een paar milimeter los kwam en jah hoor de remen waren direct los!? dit een paar x herhaald en kwamen tot de conclusie dat op 1 of andere manier er geen enkele vrije slag in het pedaal zat en dat de hoofdremcilinder dus niet helemaal los kon komen.
Nu hebben we een plaatje tussen de hoofdremcilinder en de rembekrachtiger gemaakt van ongeveer 3 milimeter en de remmen zijn nu helemaal los, zo heb ik ze nog nooit gehad, maar we zullen niet te snel juichen want nu wordt het afwachten of het probleem niet meer terug komt.
ps de orginele hoofdremcilinder en de nieuwen hebben beiden een gat van 5,5cm waar de pen van de rembekrachtiger in gaat dus er zit geen verschil in dezen.

Wanneer het probleem niet meer terug komt dan moet het in de rembekrachtiger of het pendaal zitten alleen snappen we deze niet aangezien je helemaal niets kan stellen aan het rempedaal en de rembekrachtiger snappen we theoretisch niet , iemand enig idee??

Cor van Jaarsveld je zat er niet ver naast, en Ted kroon zat ook in de richting met het niet helemaal terug komen van de hoofdremcilinder, mijn dank hier voor!!




Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat dat plaatje niet afdoende is. de drukstift zit los en draait zichzelf steeds langer.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

zit er tussen pedaal en de rembekrachtiger geen pen die niet goed is gebrogt en dan wat Cor schrijft zich zelf steeds langer maakt (gaat maar om mm)

speedjunk1 (0), 12 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Ik denk dat dat plaatje niet afdoende is. de drukstift zit los en draait zichzelf steeds langer.[/quote]
Drukstift? die in de rembekrachtiger zit? en kan ik die dan weer vastdraaien of wordt dat een nieuwe rembekrachtiger?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Hangt ervan af. Bij de meesten zitten de twee grote helften met een soort bajonetsluiting tov elkaar bevestigd, met een veer en membraam ertussen. Bij het terugplaatsen de randen met remvet insmeren. Eerst ff de onderdruk weghalen anders lukt het zeker niet.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Tom, gaf het ontluchten ook al geen problemen? Het is duidelijk dat de compensatie gaatjes nu beide gesloten staan.
Had je bij demontage van die hoofdremcilinder nog in de boester gekeken of er water in zat.Door de druk te lozen wast het al duidelijk dat de cilinders/zuigers niet vast zaten. Succes.

speedjunk1 (0), 12 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Hangt ervan af. Bij de meesten zitten de twee grote helften met een soort bajonetsluiting tov elkaar bevestigd, met een veer en membraam ertussen. Bij het terugplaatsen de randen met remvet insmeren. Eerst ff de onderdruk weghalen anders lukt het zeker niet.[/quote]
Oke duidelijk, ik heb vandaag al weer wat km gereden en hij remt super en loopt zo vrij als wat, dus ik kijk het de aankomende weken even aan of het probleem terug komt
wanneer ik dan op dat moment de hoofdremcilinder weer losschroef van de rembekrachtiger en de remmen zijn weer los dan weet ik zeker dat het in de stift van de rembekrachtiger zit en niet in het pendaal omdat daar niets meer aan te schuiven is en wordt het tijd voor een nieuwe rembekrachtiger.

@punt, ik had al wel gelezen bij vooral vw dat er wel eens vocht bij kwam bij de rembekrachtiger maar die van mij was kurkdroog.

Ik houd jullie op de hoogte!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.