close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: schokkende motor,turbo bij 2000/3000 toeren.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20VT

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn auto, heb al op jullie forums zitten lezen en heb hem dus alvast uitlaten lezen.

De problemen zijn: Als ik wil doortrekken, dat me motor gaat stotteren/inhoud.
Als ik normaal optrek met ongeveer 50 tot 60% van me gas heb ik nergens last van.

Ben bij de seat dealer geweest om hem uit te laten lezen en het probleem op te laten lossen. Helaas konden hun me niet precies vertellen wat er aan de hand was. Ik heb wel een lijst met fout codes gekregen die in de ECU stonden.

Ook had ik voorheen een dumpvalve erop zitten. Verwachte zelf dat hier het probleem vandaan kwam en heb hem weer terug omgebouwd naar de originele set-up. Helaas had dit ook geen effect. Heb ook de vacuum slangen gecontroleerd (al zie ik er niet heel veel, misschien heeft iemand een tip waar ik een gemist kan hebben?) en zie hier geen zichtbare scheuren of lekkages.

Ook heb ik mijn bougie's stuk voor stuk even losgekoppeld, en hier reageerd het blok ook direct op (bokkerig lopen).

De fout codes zijn als volgt:
17608 P1200 Omloopklep van uitlaatgasturbo N249 Mechanisch defect (sporadisch)
17705 P1297 Verbinding uitlaatgasturbogasklep drukdaling (sporadisch)
17545 P1137 Cilinderrij 1, mengseladaptie (cum) Systeem te rijk (sporadisch)
16684 P0300 Cilinderoverslag herkend (sporadisch)
16685 P0301 Cil. 1 Cilinderoverslag herkend (sporadisch)

Wie kan hier iets mee?

Mvg Mike

Geplaatst door

michaelVT (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

foutcode: 17545 P1137
nl
du Bank 1, Gemischadaption (add.) System zu fett
en Fuel Trim: Bank 1 (Add) System too Rich
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Storingslampje brandt

Mogelijke oorzaken:

* Lekkende injectors
* Misfires (check op geldige waarde)
* Motor krijgt teveel brandstof
* Brandstofdruk te hoog
* Watertemperatuursensor
* Luchttemperatuursensor
* Luchtmassameter
* Oxygen Sensor Control defect (Oxygen Sensor(s) defect
* Evaporative Emission (EVAP) System defect

Mogelijke oplossingen:

* Check op lekken in Inlaat- en Uitlaat systeem
* Check Secundaire Lucht Inlaat op lekken
* Check vacuum leidingen op lekken
* Check/vervang Watertemperatuursensor (check op geldige waarde)
* Check brandstofdruk (check op geldige waarde)
* Check/vervang brandstofpomp
* Check/vervang Luchtmassameter (check op geldige waarde)
* Check Evaporative Emission (EVAP) System
* Bij een Golf met een FSI motor is dit probleem ook geconstateerd. Die auto gebruikte normale 95 octaan loodvrije benzine. Storingslampje ging branden en de auto schokte en hield in. 98 octaan loodvrije brandstof erin en de auto heeft sinds dien geen storingen meer en heeft aanmerkelijk meer vermogen.
* Als de auto van 2001 is, moet je de carterontluchtingsklep eens controleren (bij klepdeksel). Bekijk het oranje membraam in de klep. Meestal is deze aangetast of soms zelfs verdwenen. In de loop van 2001 is de klep gewijzigd/verbeterd.

foutcode: 17608 P1200
nl Omloopklep turbocompressor (N249) mechanische fout
du Umluftventil für Turbolader (N249) mechanischer Fehler
en Boost Pressure Control Valve (N249) mechanical malfuction
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Verminderd vermogen.

Mogelijke oorzaken:

* Meestal is er een probleem met Boost Pressure Control Valve (N249), dat is de solonoide die de DV controleert, of er is een probleem met de DV zelf.

foutcode: 17705 P1297
nl Drukverlies tussen de turbo en de gasklep (check D.V.)
du Verbindung Lader-Drosselklappe Druckabfall
en Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Verminderd vermogen.

Mogelijke oorzaken:

* Lekkende slangen en/of verbindingen tussen de turbo en de DV (dump valve)
* Check de Boost Pressure Control Valve (N249)

Mogelijke oplossingen:

* Kontroleer slangen en -aansluitingen tussen de turbo en de DV
* Kontroleer / vervang de DV
* Kontroleer de solenoide (N249) die de DV aanstuurt
* Kontroleer de gasklep (Throttle Valve), die opent/sluit misschien niet meer goed
o demonteer en maak schoon zonder het electrisch gedeelte raken
o monteer nieuwe pakking
o zet dan met VAG-COM (kanaal 60) de gasklep weer in de basisstand (TBA = Throttle Body Alignment)
+ Engelstalig: throttle body alignment)
+ Nederlandstalig: gasklephuis inleren

Extra info:

* Is er soms een extra (verkeerde ?) dumpvalve aangesloten ?
* Indien aangetroffen in de NAR 2.0T (BPY) check dan RVUTB: 01-09-03 of 2018919 of een een update is voor de Klep van de Carterventilatie
o als de carterventilatie-klep defect is, dan tref je vacuum aan als je bij stationair de oliedop los draait

foutcode: 16684 P0300
nl Onbekende cylinder heeft geen verbranding
du Verbrennungsaussetzer erkannt
en Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Moeilijker te starten dan anders
* De motor stottert, aarzelt, slaat over
* Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk

Mogelijke oorzaken:

* Lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
* Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
* Defecte bobine (huis)
* Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
* Brandstofinjector hapert/vervuild/defect
* Verbrande klep
* Faulty catalyc converter(s)
* EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
* Nokkenaspositiesensor (G40) defect
* ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:

* Check lucht inlaat systeem
* Check brandstof voorziening
* Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
* Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
* Check bobine(s)
* Check catalyc converter
* Vervang brandstofinjectoren
* Check Nokkenaspositiesensor (G40) (achtergrondinfo: zie timing nokkenas)
* Check EGR klep (N18) (achtergrondinfo: zie EGR)
* Als laatste: vervang de ECU

Extra info:

* Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie.
* Deze foutcode geeft aan dat één of meerder cilinders een 'misfire' (geen verbranding) hadden, maar de ECU heeft niet kunnen ontdekken welke cilinder het was.

foutcode: 16685 P0301
nl Cylinder 1 heeft geen verbranding
du Verbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 1
en Cylinder 1: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Moeilijker te starten dan anders
* De motor stottert, aarzelt, slaat over
* Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk

Mogelijke oorzaken:

* Ontsteking defect
* Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
* Defecte bobine(huis)
* Ontstekings versterker is defect
* Lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
* Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
* Brandstof druk
* Verbrande klep
* Faulty catalyc converter(s)
* Geen of te weinig brandstof aanwezig
* Te weinig compressie
* EVAP canister purge valve (brandstofdamp afzuigsysteem)
* EVAP emmision system (brandstofdamp afzuigsysteem)
* ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:

* Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
* Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
* Check bobine(s)
* Check / vervang de ontstekings versterker
* Check / repareer lucht inlaat systeem op lekken
* Vervang brandstofinjectoren
* Check / vervang catalyc converter
* Check brandstofdruk en -voorraad
* Check compressie
* Check EVAP systeem
* Check Nokkenaspositiesensor (G40) (achtergrondinfo: zie timing nokkenas)
* Check EGR klep (N18) (achtergrondinfo: zie EGR)
* Als laatste: vervang de ECU

Extra info:

* Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.