Seat Cordoba: sdi op zonnebloemolie maakt lawaai

Bouwjaar: 1997

Op zonnebloemolie rijden schijnt helemaal in te zijn. Ik heb het eens geprobeerd met mijn Cordoba sdi. eerst was er geen probleem, maar later ging mijn motor steeds meer herrie maken. Het leek meer op het geluid van een hele ouwe mercedes diesel ofzo. Beetje knakkelend zeg maar...
nu heb ik er wat meer diesel door gegooid, ongeveer 60% en het geluid werd niet minder. Tot ik een paar keer flink gas had gegeven bij stilstand. Er kwamen echt flinke rookwolken uit de uitlaat, wat er op leek dat er onverbrandde resten in zaten. Na even flink gassen was dit helemaal over en het geluid was ook weer goed.
Wat ook opviel is toen ik mijn auto een half jaar terug had gekocht kon ik er 175km/u mee, maar na een paar weken ging ie met moeite naar de 160km/u en nu nog steeds.
Kan dit komen doordat mijn luchtmassameter niet goed werkt?

En ik heb nog een ander probleem, ik trok laatst even hard op in een bocht totdat ik later een rammelend geluid hoorde. Ook toen ik rechtdoor reed, maar alleen als de aandrijving belast werd, dus niet als ik de koppeling in trapte. Dit was een paar dagen over toen het na een eindje rijden wel heel heftig begon te rammelen en te klapperen, zo erg dat ik niet hard durfte te rijden. Na 5km was het helemaal over en nu 100km verder is het nog steeds niet terug. Ik ben gaan kijken en zag dat de plastic huls van de homokineet links er af was, al het vet uit de stofhoes geslingerd en merkte dat er wat axiale speling was. Ik kon hem horen tikken toen ik hem heen en weer beweegte. Is het nou verstandig om hem meteen te vervangen of kan ik er wel even mee door rijden zonder dat ie zomaar breekt?

raimon

Geplaatst door raimon (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

robin10111 (0), 18 jaar geleden

in ieder geval is het belangrijk dat je de boel schoonmaakt
terug invet en van een nieuwe hoes voorziet.
afwachten is dan de boodschap maar de kans is groot dat je zal mogen vervangen.regelmatige inspectie is hier de boodschap want een scheurende cardanhoes zie je meestal aankomen !

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

als je dan toch de rommel los moet hebben, vervang dan meteen de homokneet.

kost het meeste niet, zal ong. 50 euro gaan kosten bij de autoshop op de hoek.

succes

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

jaja.. een nieuwe homokineet voor 50,- euro

ARIE heb je een adres! voor deze prijs kan ik ze nergens kopen!

paul,

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

heb het hier wel over imitatie een originele zal stukken meer kosten.

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

imitaite? made in taiwan? plastic dan zeker?! :)

en op zonnebloem olie moet je ook niet gaan rijden.....
zijnn de motoren niet voor gebouwd.

Rik9817 (0), 18 jaar geleden

Probleem met zonnebloemolie en andere bio-olie is dat er een bepaald percentage water in kan zitten. En je weet wat water doet in een diesel!

raimon (0), 18 jaar geleden

De homokineet word vandaag vernieuwd. Ben toch maar even naar de garage gegaan omdat ik niet over het juiste gereedschap beschik. Homokineet kost 114 euro daar. Dan nog arbeidsloon.
Kon ook eentje bij Brezan halen, maar dan moest ik zelf aan het kloten. Prijs was daar trouwens 99 euro. Dan zou hij met 30% korting die ik krijg op 70 gekomen zijn denk ik.

Maar over dat motorische probleem; hij stotterde ook al lichtjes bij constant 80km/u voordat ik ooit op zonnebloemolie heb gereden.
Toen was er ook al aardig roet-uitstoot, maar een paar maanden later toen ik er zonnebloemolie in had werd het veel erger.
Ik heb er nu alweer een tijdje gewone diesel in en de roet is weer minder geworden. Alleen te lage topsnelheid en lichtjes stotteren doet ie nog steeds. Ik rij 80 en het is net alsof iedere 2 seconden de klep van de luchtinlaat heel even dicht gaat.

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Een SDI heeft geen luchtmassa meter!! Misschien werkt je EGR klep niet goed(blijt open staan of zo) . Blind deze af en test verder. Ook kan je katalysator verstop zijn met roet. Ook de moeite waard om dit als laaste instantie te onderzoeken.

Verder Succes ermee,

groeten Ted Kroon.

raimon (0), 18 jaar geleden

Aha dan weet ik dat nu. Ik had al even vluchtig een monteur gesproken, maar die wist ook niet zeker of er wel 1 in zat...
Die EGR klep blijft open staan als ie stationair draait, maar ook als ik flink gas geef. Zal nog even kijken of dat het is. Hij begint nu ook aardig brandstof te nemen. Ik vind 1 op 16 bij rustig rijden tenminste niet normaal voor een sdi.

Bedankt!

fedde (0), 18 jaar geleden

dan kun je hem het beste gewoon afdoppen
is de goedkoopste oplossing en je auto reageert ook wat beter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.