Goedendag,
Mijn Seat Altea 1.6 benzine (sport up) bj 2005 geeft bij het rijden wanneer ik mijn gas los laat bij het naderen van een stoplicht bijv. gaat de toerenteller naar 2 en dan weer naar 1 en soms weer omhoog en omlaag ( 1 a 2 keertjes)
Heb een week geleden de lambasonde voor de kat vervangen omdat ik daar een foutmelding van kreeg en dat is nu goed.
Bij het kopen van de auto zat er een k&n luchtfilter erin maar nu zie ik dat de vorige eigenaar een slangetje met een tyrip heeft vast gemaakt omdat die niet aangesloten kan worden op de luchtfilter. Kan het hier door komen eventueel dat de auto zo loopt? Dacht eerst dat wanneer ik de lambasonde zou vervangen de probleem opgelost zou zijn maar dat is dus niet zo.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Ik heb de auto uit laten lezen maar er komen geen foutmeldingen naar voren en er brand ook geen lampje in de dashboard.
De dun slangetje die met een tyrip is vastgemaakt komt wel een beetje lucht uit.(het gaat om een dun slangetje die op hoogte zit bij de gasklephuis) dus een dikke slang vanuit de gasklephuis naar de K&N sportfilter,maar daar aan tegen een kleine slang die aansluit op de dikke slang bij de gasklephuis met dat dunne slangetje dus.( ik denk zelf dat die dunne slangetje op de orginele luchtfilter wel heeft vastgezeten ergens)
De katalysator heb ik niet vervangen maar ik heb de 1e lambdasonde voor de kat vervangen want de auto heeft 2 lambdasonde( eentje voor de katalysator en eentje na)
Auto draait stationair rond de 800 toeren.
Het is als je rijd en de gas los laat dat die op en neer gaat die toerenteller(van 2000 toeren naar 1000 toeren en weer van 1000 naar 2000 toeren) en dan zakt die weer naar onder de 1000 toeren.
Vandaag stond ik in stilstaande positie en gaf ik gas en liet ik de gas los toen bleef hij hangen bij 2000 toeren,na het indrukken van de gaspedaal en los liet zakte hij weer naar 800 toeren dus nu ook in stilstaande positie.
Heeft het misschien ook iets met de EGR of gasklephuis te maken,dat je de gasklephuis of EGR kan schoonmaken?
Als ik jou was zou ik als eerste een origineel luchtfilter monteren en ook de originele slang tussen gasklephuis en luchtfilter monteren en dan kan je ook weer dat kleine slangetje daarop origineel aansluiten (zie de foto link) en daarna even aanzien hoe de motor zich gedraagt.
[quote=ricky]Als ik jou was zou ik als eerste een origineel luchtfilter monteren en ook de originele slang tussen gasklephuis en luchtfilter monteren en dan kan je ook weer dat kleine slangetje daarop origineel aansluiten (zie de foto link) en daarna even aanzien hoe de motor zich gedraagt.
Hoi Ricky,
Bedankt voor je reactie!
Ziet de orginele slang van de luchtfilter zo uit wat jij post?
Er staat bij mij in de buurt bij de sloop een Seat Altea alleen is die van bouwjaar 2006 is die hetzelfde als die van bouwjaar 2005 dat je weet?
Ik heb een update;Ik ben vandaag langs de Seat dealer geweest en daar heeft een monteur met mij meegekeken.
Heeft dat dun slangetje afgedopt(dicht gemaakt)maar de probleem doet zich nog steeds voort.
Hij duwde de slang van de vacuumslang van de rembekrachtiger en die gaf lucht af bij de uiteinde waar die aangesloten is ,hij zij dat die eindrubbers wel willen drogen en als je schakelt en rijd geeft dat druk op de motorblok waardoor er lucht vrij komt.
Maar ik vroeg hem en in stilstaande positie gaat die de toerenteller ook omhoog en omlaag maar daar gaf hij aan dat het misschien ook daar aan kon liggen.
Hij zij dat je dat eerst kon verwisselen compleet omdat die vacuumslang van de rembekrachtiger 1 geheel is en als de probleem zich voor doet moest ik de originele luchtfilterhuis inclusief slangen terug plaatsen.(alleen heb ik die niet)
Hij gaf ook aan dat je met VCDS eingelijk niet veel kon doen.
Als het de EGR klep zou zijn zou dat in de dashboard een storingslampje geven en hij zei dat ik de lambdasonde misschien voor niets heb vervangen.
Maar ik zei dat de storingslampje niet meer terug is gekomen na het vervangen van de lambadasonde.
Hun werken met een Vas versie en niet met VCDS zei hij.(zelf in zijn privé heeft hij wel eens VCDS gebruikt)
Als je de nieuwe luchtfilterhuis terug plaatst kon ik gelijk de gasklephuis laten reinigen maar moet je dat weer in laten leren na het reinigen?
Al met al ik zit dus nog steeds met het probleem na het afdoppen van het dun slangetje.
Oja op de dikke slang(zie foto's van de eerste post) die op de luchtfilter is aangesloten zat ook een dun slangetje in de dikke slang en die zit zonder klem gewoon in geduwd (weet nou niet of daar ook lucht uit kan komen
9 jaar
Ik heb vandaag bij een vriend mij die VCDS heeft laten uitlezen.
Hij gaf aan dat je zoveel dingen kan uitlezen maar je moet de waardes weten.
Bij het uitlezen in stil staande positie gaf de motor geen foutmelding.
Nou zijn we gaan rijden met de VCDS aangesloten en hebben de gasklephuis(trottle -valve) aangevinkt om de waarde te testen en gaf aan 2.1% bij 1000 toeren tijdens het rijden.
Toen kwam de probleem naar voren tijdens het rijden ; de toerenteller schommelde weer naar 2000 toeren en terug naar 1000 toeren waardoor de meetwaarde van de gasklephuis naar 5.1% ging en zakte weer naar 3.1% en weer naar 4% en tenslotte naar 2.1%.
Kan het hier aan de gasklephuis liggen?
En na het schoonmaken hoe moet je opnieuw inleren,want je hebt verschillende manieren van opnieuw inleren lees ik op de site van gerritspeek.nl?
Ik lees gasklephuis met mechanische kabel of gasklephuis met Drive-by-Wire(DBW) motoren welke protocol KW-1281 gebruiken/KWP-2000 of Can gebruiken.
Maar welke heeft mijn Seat altea nou, of moet de kannal gewoon op 00 gezet worden?
Hoop dat hier antwoord kan krijgen jongens?
Alvast bedankt...
9 jaar
[quote=ricky]Als ik jou was zou ik als eerste een origineel luchtfilter monteren en ook de originele slang tussen gasklephuis en luchtfilter monteren en dan kan je ook weer dat kleine slangetje daarop origineel aansluiten (zie de foto link) en daarna even aanzien hoe de motor zich gedraagt.
Ik heb vandaag de gasklephuis laten reinigen heb ook de laten dichtring vervangen (nieuw) die tussen de gasklephuis zit. Gasklephuis opnieuw laten inleren.
De probleem is meer geworden; de toerental schommelt nu meer, tijdens het rijden wanneer ik de gas los laat.
Het enige rare is wanneer de toerental begint te schommelen en ik druk de koppeling in dan zakt die netjes naar de +-1000 toeren.
Enig idee waar de EGR klep zit van deze Seat Altea.( is het dat gouden klep net onder de Gasklephuis,zie foto's boven in mijn eerste post bovenaan)
Kan het zijn dat de EGR klep vuil is en moet je die ook opnieuw inleren na het schoonmaken ervan?
9 jaar
Laatste Update : De dealer heeft de Map sensor vervangen en nu rijd de auto weer helemaal goed.
Ben blij dat de probleem is opgelost.
Nog bedankt voor de reacties jongens!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar