Seat Leon: Seat controle lampje TCS/ESP licht op bij lange flauwe bochten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 V6 BDE

De klacht van de klant is dat als ze een lange bocht doordraai maken boven de 80km er lawaai bij de voorwielen wegkomt en het lampje van de TCS /ESP gaat flikkeren, ik heb het nu zelf geprobeerd en ja het ABS grijpt in op het rechterwiel bij een bocht naar links,dat zou het lawaai kunnen zijn wat ze horen.
En dan ga ik dus niet abnormaal door een bocht.
Geen foutcode's.
Iemand bekent met dit probleem?

ed-g60

Geplaatst door ed-g60 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Zou kunnen zijn dat er een abs sensor niet de juiste waardes doorgeeft, lees deze eens in de meetwaardeblokken uit op zo'n moment en kijk of er 1 afwijkt.

ed-g60 (0), 9 jaar geleden

Vandaag de wielsnelheid gemeten met KTS snelheid van al de 4 wielen op rechte stuk mooi gelijk collega zegt dat de schokbrekers achter nogal slecht zijn zou dat er mee te maken kunnen hebben? dat de auto toch een beetje uitbreekt?

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nee schokbrekers denk ik niet want dan slaat de abs niet in of de schokdemper moet zo erg verrot zijn dat je wiel niet meer het wegdek volgt maar dat had je dan wel al gevoeld denk ik.
Je moet eigenlijk die 4 sensoren uitlezen OP HET MOMENT dat dat voorval gebeurd.

ed-g60 (0), 9 jaar geleden

Haha dat kan dus niet als ik met de tester er aan rijd komt het probleem er niet in hoe gek ik ook doe

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Als de tester eraan hangt is het een normale reactie dat het ESP wordt uitgeschakeld. Dat gebeurt bij veel merken.
Je kunt nog wel die wielsnelheden zien in die lange bochten. Daar zul je je dus op moeten concentreren.

ed-g60 (0), 9 jaar geleden

Ja klopt en dan zijn de wielsnelheden na genoeg gelijk, dus niet dat er een wiel afwijkend gedrag vertoond.
Dus mijn collega blijft er bij dat er iets mechanisch aan de hand is.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Of er is iets mis met de langs- of dwars-versnellings opnemers.
Dat zal wel wat lastiger worden omdat je waarschijnlijk de normale waarde niet weet.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Is het een 4-WD?
Ligt de as niet toevallig los in de buitendste homokineet? (borgringetje borgt niet meer).
Sensorring niet verroest oid?

ed-g60 (0), 9 jaar geleden

Ja Ricky, het is idd een 4 motion ik begrijp niet echt wat je bedoeld met dat de as los ligt, de ABS ringen zijn heel en schoon wel wat roest maar de wielsnelheid is ok dus meet hij goed heb ook geen fout code's

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

De as wordt geborgt in de buitenste homokineet en heb wel eens gehad dat die borging los zat dus kan de as hierin verschuiven en zn eigen leven gaan leiden met alle krachten die hierop komen te staan waardoor de homokineet kan worden afgeremd in sommige situatie's (dus ook het wiel), kan je zo zien op de brug door de as heen en weer te verschuiven.
Als de aandrijving naar alle 4 de wielen niet juist wordt geregeld dan zou je dit ook kunnen krijgen maar dat had je dan al wel eigenlijk moeten kunnen zien in die wielsnelheden. Profiel van alle banden is ook redelijk gelijk?
Geen wiellagerspeling?
Idd wat Oldford zegt zou ook nog kunnen kwa langs en dwars sensoren, deze meten tegelijk mee met de wielsnelheidssensoren.
Is er net een reparatie aan gedaan oid? Doe anders eens opnieuw een basisafstelling van die sensoren, langs sensor dwarssensor en sturhoeksensor maar als je dat doet moet je wel ff weten hoe je moet doen met de testkast weet niet of jouw kast dat kan.

ed-g60 (0), 9 jaar geleden

O die ring die om de aandrijfas zit waar je de b.v nieuwe kineet in klikt.
Ja kan wel op de KTS maar voor 100% zou de auto op een uitlijnbrug moeten staan (daar vraagt hij volgens mij om)
Ik ga er nog een andere set velgen onderzetten met goede banden, het is jammer dat onder de Seat van die honkytong banden zitten,maar mischien merk ik dan wel een verschil.
Om mijn collega nog te ondersteunen: hij dacht dat een van de achterwielen begon te stuiteren ivm een slechte schokbreker.

ed-g60 (0), 9 jaar geleden

Probleem opgelost:nw schokbrekers achter ze waren niet echt slecht maar het gas was weg.
Zelf had ik nog een set velgen met goede banden liggen die er onder gezet en klaar!!
Oude set er weer onder en het gaat weer mis, dus er moeten andere banden onder,zeker voor.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.