Dag allemaal,
Na een lange rit loopt de motor van mijn cordoba op drie cilinders. Al eerder tikte de motor behoorlijk na het starten.
De olie en het filter zijn nieuw. Ik heb de bougies en kabels gecontroleerd, er een nieuwe verdelerkap opgezet.
De injectors heb ik van plaats veranderd maar telkens blijft de derde cylinder werk weigeren.
De compressie heb ik gemeten en de druk ligt rond de 12, dus das oke.
Heeft iemand een idee? Zou er een hydraulische kleplichter lek kunnen zijn?
Het is wel zo dat de motor af en toe bij het geven van iets gas weer even normaal lijkt te lopen.
Ook lijkt het lopen op drie cilinders minder te zijn bij hoger toerental.
Hopelijk kan iemand me verder helpen. bedankt voor de moeite alvast.
Groet,
Andre
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke foutcode geeft ie met uitlezen ?
Injector derde cilinder toevallig, heb soortgelijk probleem met cordoba vario 1.6 van mijn broer, koud loopt ie paar seconde op 3 cilinders, daarna is het goed.
Heb ook al injectors gewisseld, kabelboom nagelopen en nagemeten maar niks kunnen vinden, waarschijnlijk komt het uit de ECU.
K Heb de injectors van cilinder twee en drie omgedraaid maar de derde blijft haperen.
K moet zeker voor dat uitlezen naar de garage? Of kan ik dat zelf?
Het maakt trouwens niet uit of de motor warm is gedraaid, hij heeft veel minder vermogen maar bij 120 merk je van de derde cilinder weinig. Als ik af rem voor bijv een stoplicht draait de motor akelig beroerd. Ook met optrekken trilt de boel tot en met.
Groet en bedankt voor het meedenken,
Andre
13 jaar
Andre, citeren is niet nodig;
Gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg,
Moderator Problemcar.
Zo te horen heb je hem nog niet laten uitlezen, hoe weet je dan dat de 3e cilinder je probleem is ?
Kijk ook eens naar de boutjes van uitlaatspruitstuk, deze willen ook wel eens afbreken waardoor uitlaatgassen gaan lekken, dit komt dat ook over als een tikkend geluid, zelf meerdere keren met een 1.4 blok gehad van vw.
Verwissel de bougiekabel van 4 eens met 3 (indien mogelijk) en dan kijken of et probleem dan nog op cil 3 blijft, zoja dan ook de bougie's verwisselen met 4 en 3.
Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat het de derde cilinder is omdat ik de motor heb laten lopen en één voor één de bougie kabels heb losgetrokken van de verdeler kap. Alleen bij de derde cilinder blijft de motor gewoon lopen zoals hij al deed. Als ik de kabels van 1, 2 en 4 los haal wordt het helemaal beroerd. Dus ik kan de kabel van cilinder drie er af halen en er op zetten zonder dat het effect heeft op het lopen van de motor. Toen dacht ik dat het zou kunnen liggen aan de kabels, misschien zou de vonk ergens overspringen, maar los leggen had geen effect, de bougies vonken trouwens goed. Ik heb de bougies verwisseld, nr 1 in nr 3, maar dat helpt ook niet. Toen heb ik geprobeerd de injectors om te draaien. Die van 3 is misschien defect. Maar toen ik injector twee en drie had omgekeerd liep de motor nog hetzelfde en ik kon ook gewoon de bougie kabel van de verdeler halen zonder effect. Trouwens, ik heb het idee dat de koppakking lekt want er ligt een paar druppels koelvloeistof onder de auto nu hij stilstaat. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Zelf had ik nu het idee de hydraulische klepstoters van cilinder drie te vervangen om te kijken of dat misschien helpt. Heeft iemand hier ideeën over?
Hartelijk dank voor het meedenken,
Groet,
Andre
13 jaar
Klepstoter denk ik niet want dat moet ie behoorlijk tikken en had je het aan de compressie gemerkt.
Je had gelijk!!
't Bleek toch te liggen aan de bougiekabels. Nieuw setje erop en huppakee, opgelost!!
Bedankt voor jullie hulp.
Groet
13 jaar
Thanks voor je feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar