Hello mensen,
Na al eerder een topic geplaatst te hebben ben ik toch nog ergens benieuwd naar..
is het mogelijk om via de auto aan te sluiten op de computer dingen aan te passen in BC??
Zoals als je de auto opent dat de lichten aan gaan? of dat als je 1x op open drukt alleen de Bestuurders kant open gaat..
Bijvoorbeeld dat soort dingen.....
ennne dan nog een vraag de computer die er inzit kan je daar nog een aangepaste computer voor kopen met meer PK's die hij nu heeft of hoe gaat dat in zn werking.. Software op instaleren...
Hoor wel van mensen die hier meer verstand van hebben dan ik zelf...!!
Groetjes
Mark.!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor het openen van je deuren via de afstandbediening zijn aparte systemen te koop. Dit wordt doorgaans niet via de boordcomputer geregeld.
Voor extra vermogen zijn er meerdere opties: Je kan een aangepaste computer aanschaffen, je kan hem laten chippen, dan word er een andere voorgeprogrammeerde chip in je computer gezet, wat ook een optie is is de chip op maat, dit houdt in dat een computer aan je computer in de auto wordt aangesloten en dat op die manier je software naar wens van de klant wordt aangepast. Dit laatste is wel een vrij kostbare klus maar wel het meest efficiënte.
[quote=MeindertS]Voor het openen van je deuren via de afstandbediening zijn aparte systemen te koop. Dit wordt doorgaans niet via de boordcomputer geregeld.
Voor extra vermogen zijn er meerdere opties: Je kan een aangepaste computer aanschaffen, je kan hem laten chippen, dan word er een andere voorgeprogrammeerde chip in je computer gezet, wat ook een optie is is de chip op maat, dit houdt in dat een computer aan je computer in de auto wordt aangesloten en dat op die manier je software naar wens van de klant wordt aangepast. Dit laatste is wel een vrij kostbare klus maar wel het meest efficiënte.[/quote]
Beste MeinderS.
Chip op maat zeg je dan behou ik dus de Computer die er inzit..
en er softwaren wordt overgezonden vanuit een Computer naar de ECU in de Auto...
je zegt dit is kostbaar waar aan moet ik dan denken Koste Plaatje?? Euro..
er bestaan zeker geen Katvervanger's met daar in een gat voor de Sensor lambdazonde.
14 jaar
Compleet andere computer is wat duur en overdreven. Software kan op je eigen computer gezet worden en dat scheelt dan ook problemen met de anti-diefstal systemen. Reken niet op al te veel, zo'n 5% vermogen en max. 10% koppel als dat al haalbaar is.
Zonder extra mechanische wijzigingen zal het effect wat beperkt blijven.
Katvervanger's zijn er wel, maar dan is de vraag of je nog door de APK komt.
En ook hier geldt dat het effect vaak schromelijk overdreven wordt. Als er al winst te halen is, zal dat pas boven de pakweg 5000 rpm zijn en hooguit een paar pk. Pas met extra mechanische wijzigingen kan zo'n ding nut hebben. Maar dan heb je vaak ook een complete (grotere) uitlaat nodig.
[quote=oldford]Compleet andere computer is wat duur en overdreven. Software kan op je eigen computer gezet worden en dat scheelt dan ook problemen met de anti-diefstal systemen. Reken niet op al te veel, zo'n 5% vermogen en max. 10% koppel als dat al haalbaar is.
Zonder extra mechanische wijzigingen zal het effect wat beperkt blijven.
Katvervanger's zijn er wel, maar dan is de vraag of je nog door de APK komt.
En ook hier geldt dat het effect vaak schromelijk overdreven wordt. Als er al winst te halen is, zal dat pas boven de pakweg 5000 rpm zijn en hooguit een paar pk. Pas met extra mechanische wijzigingen kan zo'n ding nut hebben. Maar dan heb je vaak ook een complete (grotere) uitlaat nodig.[/quote]
Oldford,
Zou jij evt kunnen kijken, wat voor dingen ik dan nodig zou hebben om dan toch die aantal Pk's meer / Koppel te kunnen krijgen
door middel van grotere uitlaat / Katvervanger..
Alvast bedankt.
14 jaar
Tenzij je een budget hebt van vele duizenden is er geen echte winst te halen met andere uitlaten of katvervangers.
Je zou of wel een complete motor moeten gaan bouwen met de ouderwetse verbeteringen - boren, slijpen, vijlen, compressie verhogen, andere nokkenassen e.d. of er moet een turbo of compressor gemonteerd worden.
Voor de laatste 2 zijn geen kits beschikbaar die ik ken, dus dat wordt handwerk en dus duur. In alle gevallen wordt het custom software plus wat andere aanpassingen zoals grotere injectors, grotere brandstofpomp, wat het geheel behoorlijk duur gaat maken.
Met deze extreme vormen van tunen moet je gewoon een grotere uitlaat hebben, anders werkt het niet.
De eenvoudigste oplossing is een snellere auto kopen.
[quote=oldford]Tenzij je een budget hebt van vele duizenden is er geen echte winst te halen met andere uitlaten of katvervangers.
Je zou of wel een complete motor moeten gaan bouwen met de ouderwetse verbeteringen - boren, slijpen, vijlen, compressie verhogen, andere nokkenassen e.d. of er moet een turbo of compressor gemonteerd worden.
Voor de laatste 2 zijn geen kits beschikbaar die ik ken, dus dat wordt handwerk en dus duur. In alle gevallen wordt het custom software plus wat andere aanpassingen zoals grotere injectors, grotere brandstofpomp, wat het geheel behoorlijk duur gaat maken.
Met deze extreme vormen van tunen moet je gewoon een grotere uitlaat hebben, anders werkt het niet.
De eenvoudigste oplossing is een snellere auto kopen.[/quote]
Turbo erop zetten is dat kostbaar? waar moet ik dan ongeveer aan denken..
is t wel te doen qua montage???
Ken iemand die heeft een Daihatsu Charade 1.0 GTI met een turbo erop...!
moet dan ook wel lukken met die van mij lijkt me..
14 jaar
Alles kan, maar de bedragen lopen vlot de 5 cijfers voor de komma in.
En dan reken ik nog niet de aanpassingen aan remmen, aandrijfassen of versnellingsbak mee.
Als je het qua prijs nog een beetje leuk wil houden zou je kunnen kiezen voor een groter uitlaatsysteem met spaghettispruitstuk, een grotere inlaat, andere nokkenassen, en dat in combinatie met een chip op maat.
Hier een stukje van een mij zeer bekende en erkende tuner:
De motor word aangestuurd door een computer. Deze computer bepaald de inspuithoeveelheid, de vervroeging, turbodruk en veel andere belangrijke dingen. Met chiptuning word de software die standaard op de computer staat gewijzigd. Er is vaak nog veel verbetering mogelijk t.o.v. de originele software. Omdat een fabrikant met grote veiligheidsmarges werkt en ook op slechtere kwaliteit brandstoffen en smeermiddelen de motor goed moet werken. Door het chiptunen van een motor kan een motor meer vermogen leveren, soepeler rijden en zelfs zuiniger worden bij deellast.
Als er hardware (zoals een grotere turbo of grotere verstuivers) aan een motor veranderd word moet hierop de software, op maat, worden aangepast. In plaats vanaf de chip draaien we de software dan vanaf een laptop en kan de software constant live aangepast worden tot dat deze goed is. Op dat moment zetten wij de software terug op de chip en plaatsen de computer terug in de auto. Op deze manier kan er snel een optimaal afgesteld programma worden geschreven die speciaal voor uw auto is gemaakt.
Er word met elke auto eerst een proefrit gemaakt en met diagnose apparatuur uitgelezen. Hierdoor worden storingen direct gevonden en evt verholpen voor de chiptuning. Na de tuning word er getest en uitgelezen of alles precies klopt en in orde is.
Voorbeelden chip op maat
Prijzen
Standaard chip Inc. vermogen uitdraai voor & na
390,-
Chip op maat met vermogensbank uitdraai voor & na 550,-
[quote=MeindertS]Als je het qua prijs nog een beetje leuk wil houden zou je kunnen kiezen voor een groter uitlaatsysteem met spaghettispruitstuk, een grotere inlaat, andere nokkenassen, en dat in combinatie met een chip op maat.
Hier een stukje van een mij zeer bekende en erkende tuner:
De motor word aangestuurd door een computer. Deze computer bepaald de inspuithoeveelheid, de vervroeging, turbodruk en veel andere belangrijke dingen. Met chiptuning word de software die standaard op de computer staat gewijzigd. Er is vaak nog veel verbetering mogelijk t.o.v. de originele software. Omdat een fabrikant met grote veiligheidsmarges werkt en ook op slechtere kwaliteit brandstoffen en smeermiddelen de motor goed moet werken. Door het chiptunen van een motor kan een motor meer vermogen leveren, soepeler rijden en zelfs zuiniger worden bij deellast.
Als er hardware (zoals een grotere turbo of grotere verstuivers) aan een motor veranderd word moet hierop de software, op maat, worden aangepast. In plaats vanaf de chip draaien we de software dan vanaf een laptop en kan de software constant live aangepast worden tot dat deze goed is. Op dat moment zetten wij de software terug op de chip en plaatsen de computer terug in de auto. Op deze manier kan er snel een optimaal afgesteld programma worden geschreven die speciaal voor uw auto is gemaakt.
Er word met elke auto eerst een proefrit gemaakt en met diagnose apparatuur uitgelezen. Hierdoor worden storingen direct gevonden en evt verholpen voor de chiptuning. Na de tuning word er getest en uitgelezen of alles precies klopt en in orde is.
Voorbeelden chip op maat
Prijzen
Standaard chip Inc. vermogen uitdraai voor & na
390,-
Chip op maat met vermogensbank uitdraai voor & na 550,-[/quote]
groter uitlaatsysteem met spaghettispruitstuk, een grotere inlaat, andere nokkenassen,
Als ik dit nou als eerst Ga vervangen.... daarna doorspaar voor Chip...:P (dan zal er vast wel wat Pk's opgekrikt zijn.)..
Alleen Ik heb al eens eerder geinformeerd maar een Spaghettispruitstuk voor de Ibiza Cupra uit 97 is er niet had ik van iemand vernomen..
Kunnen jullie merken geven voor t uitlaatsysteem.
wat moet ik daar aan veranderen..
wat moet ik veranderen aan de Grotere Inlaat :
en wat voor nokkenas moet er op....
kan je hier wat specifieker op in gaan??
Gr Mark
14 jaar
Doorsparen voor de chip gaat niet. Als je mechanische wijzigingen aan een motor doorvoert MOET de chip ook veranderd worden
Informeer wel even van te voren of de auto nog door de APK komt.
Vanwege de aanwezigheid van de katalysator kun je tegenwoordig niet meer zo veel met nokkenassen doen.
De vullingsgraad van de cilinders is belangrijk voor een hoger vermogen, het moment waarop de kleppen openen en sluiten is hierbij een belangrijke factor, dit wordt geregeld door de nokkenassen. Snellere nokkenassen zorgen ervoor dat de kleppen verder open gaan en ook langer open staan. Een openingshoek van 270 graden is zo'n beetje het maximum, als je verder gaat bijvoorbeeld 280 graden dan gaat de motor onrustig lopen.
2 bedrijven die jou waarschijnlijk wel aan een spaghettispruitstuk kunnen helpen zijn PM Performance in Kampen en EPS in Hoogezand.
Veel gebruikte merken voor grotere uitlaten zijn Supersprint
Je inlaat kan aan de binnenzijde behandeld worden d.m.v. polijsten. Ook zijn er bedrijven die de in-en uitlaatkanalen van je cilinderkop kunnen bewerken.
Mark
Dat gaat veel geld kosten, en ik denk dat het dat niet waard is, gezien het vermogen wat je voor dat geld krijgt, er is vanalles op de markt, ook een hoop goedkope troep, wil je een beetje een merk, denk dan bv aan Dbilas, Schrick, Cat-cams etc, uitlaat systemen zijn er ook genoeg, een paar bekende : Eissenman, Supersprint, Tezet, inlaat en injectoren zijn groot genoeg, de opbrengst voor het vermogen moet toereikend zijn.
Een kleine prijsindicatie voor wat onderdelen :
* Nokkenassen 400,- / 600,-
* Uitlaatsysteem compleet 750,- / 1500,-
* Inlaat 300,- / 500,-
* Injectoren 350,- / 550,-
* Custom made software 350,-
* Klein Materiaal 250,-
Dit alles is een indicatie, ligt er natuurlijk aan wat voor merk je kiest en wat je precies wilt hebben, daarbij komen de montage kosten ook nog bij.
Zo ben je al gauw 2500,- kwijt voor pak weg een pk of 30
Ga je met een compressor werken, bv een Vortech dan praat je al over een 2000,- alleen voor de compressor, daar komen nog wat dingen bij, denk aan slangen en buizen, een pasplaat voor op de motor, andere software, Blow-off-valve, en nog wat kleine aanpassingen, hiermee haal je op een standaard motor meer vermogen mee dan de dingen hierboven genoemd,
Ga je aan een turbo denken, dan komt er nog meer bij kijken, een goede turbo, bv een Garret, KKK of Holset betaal je al snel 1250,- voor, daar komt bij dat je een ander uitlaatspruitstuk nodig hebt, een downpipe, een intercooler, waste-gate en blow-off valve, slangen en buizen op maat maken, verstelbare brandstofdruk regelaar etc..
Maar meestal worden bij deze laatste 2 aanpassingen ook de compressie verlaagd, zodat je op een hogere druk kan rijden, wat betekend, meer vermogen, maar dan loop je weer tegen andere dingen aan, de koppeling bv, de standaard zal dat niet lang houden en ben je genoodzaakt om een versterkte set te kopen, ook is het dan aan te raden om een programmeerbaar motormanagment te gebruiken, ook hierbij komen weer wat dingen kijken, denk aan de ECU, andere motorkabelboom, diverse sensoren, Map sensor, breedband sonde, ignition driver etc..
Voor zo'n ECU set betaal je ook al snel 2500,-
En zo kun je nog wel ff verder gaan, maar dan gaat het pijn in de beurs doen..
Gr Stefan
14 jaar
http://auto.marktplaats.nl/seat/37373015...
koop bijvoorbeeld deze, ruil je eigen in, je gaat 4 jaar vooruit en je hebt 200 pk..... voor een veel lager bedrag (hoe lang zo iets heel blijft?????? en of de sterke arm het goed vindt??? of je verzekering......) en zo zijn er nog wel meer te vinden op het net....
gr
Peco Power
Jaaa allemaal heeel leuk maar heb me Seat pas vanaf 24-8-2010
En me verzekering gaat dit niet goed vinde;)
Hier hadden ze al moeite mee...
Dus maar even goed bedankt
14 jaar
Hoe je het ook bekijkt, het kost een hoop geld..
14 jaar
Power boost Valve. kan dit enig verschil uitmaken???
of heeft de auto uit zich zelf al een benzinedruk meter?
Groetjes.
14 jaar
Ja, dat maakt verschil. Voornamelijk in een hoger brandstof verbruik bij flink gas geven en je portemonnee, niet in meer vermogen van de motor.
Goedkope pk's bestaan niet. Alleen dure en nog duurdere.
[quote=oldford]Ja, dat maakt verschil. Voornamelijk in een hoger brandstof verbruik bij flink gas geven en je portemonnee, niet in meer vermogen van de motor.
Goedkope pk's bestaan niet. Alleen dure en nog duurdere.[/quote]
Oke Bedankt OldFord;)
BTW zie andere topic van me Ibiza Namelijk uitslag van Garage;)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar