close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Seat ibiza 6L 1.9 TDI ASZ oververhitting, kachel koud

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi ASZ

Hallo iedereen!

Wij hebben een probleem met een seat ibiza 1.9tdi 130pk, motorcode asz
Al veel gedaan, hopelijk heeft iemand een goed idee!


De auto vorige week gekocht met problemen met de koeling, kokende motor etc. Persde alles eruit via het expansievat, binnen 5-10 minuten totaal oververhit
Dus eerst retourslang eraf getrokken, kwam helemaal niets uit

Toen waterpomp vervangen, was nog de plastic versie, schoepenrad lag volledig los van de as.
Hierna mooi water uit de retourslang, goed ontlucht met kachel op vol, dus mooi dachten wij probleem gevonden
Echter nog steeds oververhitting, VCDS geeft 100-110 graden, de originele tempmeter in dashboard is kapot en gaat volstrekt willekeurige het rode lampje knipperen
De fans slaan beide niet aan. Thermoschakelaar vervangen: nul resultaat. Dus stekker doorverbonden van thermoschakelaar, dan blazen de fans op beide standen.
Toen nog de thermostaat vervangen, er zat niet eens een thermostaat meer in. Echter geen resultaat
Radiateur doorgespoeld vanuit de bovenste slang met de tuinslang: stroomt mooi veel door lijkt het

Conclusie: stuk verbeterd na vervangen waterpomp maar nog steeds hetzelfde probleem, ook met doorverbonden fan in standje langzaam, in 6de versnelling op snelweg, nog steeds temperatuurwaarden rond de 100 graden,soms lager en plotseling uitschieters naar 110-120. Wel 180 km mee gereden. Kachel blijft koud

-Volstrekt geen (witte) rook, olie is perfect donkerzwart nergens sludge oid, geen borrelen in expansievat
-Lijkt geen koelvloeistof te lekken of te verbruiken, echter bij hoge temperaturen kookt hij wel wat over uit het expansievat
-Er lijkt meer dan normaal drukopbouw te zijn in het systeem want expansievat blijft licht overkoken soms

Wat kan het nu nog zijn?
-radiateur toch verstopt? nieuwe thermoschakelaar maakt geen verschil, misschien geen circulatie daar?
-koppakking of scheur in de kop?


Alvast bedankt!!

Geplaatst door

hansdevogel89 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou toch haast denken aan een defecte koppakking , komt het koelwater als je de motor koud start met de dop eraf meteen omhoog ? zoja toch de koppakking vermoed ik.
Geschiedenis niet bekend ? hoe vaak is hij aan de kook geweest voordat jullie hem gekocht hebben , een koppakking houdt het niet eeuwig vol.

kaleido 1 6930
badge vip badge

11 jaar

Nee als je hem start komt er echt de hele tijd niets omhoog, er borrelt ook niets
Geschiedenis is jammergenoeg niet bekend, volgens de verkoper alleen een lekkend slangetje ergens
Er is nog wel mee gereden van Rotterdam naar Amersfoort schijnt het en toen is hij ook te heet geworden, daarna is hij een
maand of 4 stilgezet, elek stuurpomp was ook kapot dus al met al niet meer prettig in te rijden

Stel het zou de koppakking zijn, is er speciaal gereedschap nodig om nokkenas/krukas te blokkeren of is het ook te doen zonder
Heb eerder bij benzinemotoren koppakking en distributieriemen vervangen maar daar kon de boel geblokkeerd worden met een pennetje,
dat lijkt hier niet zo te zijn. Heb tevens even de multiriem poulie bekeken en heb ook geen idee hoe die losmoet...

hansdevogel89 0

11 jaar

Even een update:

Bleef oververhit raken bij vlot doorrijden ook met de fan continu aan, dus de kop maar losgehaald
Het onderblok ziet er vrij goed uit op de oranje slurrie na
De koppakking zag er ook niet slecht uit
Maar alle KVS kanalen in de kop zijn over meerdere millimeters diep compleet uitgerot en zitten half dichtgekoekt met oranje slurrie.
Zo diep dat alleen vlakken het probleem denk ik niet meer gaat oplossen
Daarbij nog 4 kleine scheurtjes in het midden van verstuiverpunt naar kleine klep


[url=http://postimg.org/image/ucaybpgvr/][img]http://s23.postimg.org/ucaybpgvr/cid_6_A...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/aiyuj03hz/][img]http://s23.postimg.org/aiyuj03hz/cid_807...[/img][/url]

hansdevogel89 0

11 jaar

Alles werkt weer prima na vervangen kop

hansdevogel89 0

11 jaar

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.