Ik ben in het bezit van een Leon uit 2001 en is inmiddels net over de 200.000Km.
Tijdens het rijden in lage toeren, begint de motor te stotteren (op 3 poten lopen) en houdt in.
Dit euvel heeft de auto al een keer eerder gehad, de bobine en bougie kabels zijn toen schoongemaakt door een allround garage (ze hadden toen al wel de tip gegeven om de bobine en bougiekabels te vervangen).
Sinds een paar dagen treed het probleem weer op, en heb de bobine en bougie kabels schoon gemaakt, op 2 polen van de bobine zat corosie. De corosie heb ik weg gehaald met een stukje schuurpapier en de contactpunten ingespoten met WD40. Na een nachtje te hebben geweekt heb ik de polen nogmaals schoongemaakt waar nodig.
Heb toen de bobine en bougiekabels weer terug geplaatst, en de motor liep toen voor een paar dagen weer goed.
Sinds donderdag was het probleem weer terug, ik heb daarom nieuwe bougie kabels gekocht bij de seat dealer (de oude waren best smerig op de connectoren en waren niet schoon te krijgen) en geplaatst.
Helaas heeft dit niet veel uit gehaald, want de auto loopt nu weer beroerd.
Is het nu verstandig om ook een nieuwe bobine te plaatsen, en verwachten dat dat het probleem was.
Ik hoorde ook dat het de lambdasonde nog kan zijn, zelfde problemen zouden ook kunnen treden bij een defecte lambdasonde.
Voordat ik ruim 100euro voor een bobine ga uitgeven, zou ik het opprijs stellen als jullie nog tips of eventuele oorzaken weten.
O'jah, ik heb de bougies er ook al uit gehad, en deze waren niet vettig.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
- Ik zal even wachten met het vervangen van de Bobine
- Wat je als eest moet doen is de auto uitlezen op storing(en), mochten er storing(en) aanwezig zijn dan kan je gericht zoeken naar de klacht.
- En hoe is de gasklephuis is die gecontroleerd op vuiligheid, als de gasklephuis erg vies is dan loopt de auto daardoor ook beroerd van.
[quote=Tiguan]- Ik zal even wachten met het vervangen van de Bobine
- Wat je als eest moet doen is de auto uitlezen op storing(en), mochten er storing(en) aanwezig zijn dan kan je gericht zoeken naar de klacht.
- En hoe is de gasklephuis is die gecontroleerd op vuiligheid, als de gasklephuis erg vies is dan loopt de auto daardoor ook beroerd van.[/quote]
Omdat de auto al eerder dezelfde klachten had, was de computer al uitgelezen.
De storing die er toen in stond was: "cylinder 2 overslag gedetecteerd".
Daarop hebben ze de bobine schoongemaakt, maar wel advies gegeven om de bobine en kabels te vervangen.
Ik ga er nu vanuit, dat dezelfde problemen als toen (juni 2008) weer terug zijn gekomen.
Het gasklephuis is voor juni 2008 gereinigd, op / door advies van de Seat Dealer.
De auto is daar geweest, voordat de bobine schoongemaakt is, probleem van de corosie was toen nog niet bekend.
15 jaar
bobine+ bougie vervangen
Ik heb een nieuwe bobine en bougies besteld, afwachten op resultaat.
Kreeg een berichtje van iemand, dat het de sensor van de kruk as is en niet de bobine etc...
Kan iemand dit bevestigen of klinkt iemand dat bekend in de oren ?
15 jaar
Bobine, bougies en bougiekabels vervangen en de Leon snort weer als een poes :)
15 jaar
bedankt voor de feedback.
[img]http://www3.b92.net/ipb_uploads/av-1512....[/img]
[quote=Hans4040]bedankt voor de feedback.
[url]http://www3.b92.net/ipb_uploads/av-1512....[/url][/quote]
De Leon loopt dus weer netjes op 4 cylinders, ook in de lage toeren.
Viel mij wel op, dat zo nu en dan bij de eerste keer starten, de Leon wil niet aan wil slaan. Bij een 2-de poging gaat het goed.
Kan de BDP sensor hier de oorzaak van zijn ?. Heeft iemand misschien een uitleg/foto van waar die precies zit ?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar