auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Toledo: Seat Toledo 2004 Houdt soms in, engine check lampje brandt.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 110pk

Mijn wagen

Seat Toledo Bouwjaar 1/2004 (modeljaar 2004)
TDI 110PK
km stand : 53000km


Hallo,

Ik heb net mijn seat toledo gekocht en na 500km rijden heb ik het volgende probleem.

Tijdens het rijden valt soms het volledige vermogen weg, hij trekt dan totaal niet meer op ongeacht het toerental.
Toen ik het de eerste keer had ging ook het engine check lampje branden.

The usual suspects zijn dan natuurlijk Luchtmassa meter, egr klep, of laaddruk regelklep

Vermits de wagen in garantie is ben ik terug naar de garage geweest om de wagen te laten uitlezen (toen reed hij al terug zoals het hoort) , daar vond men 4 foutmeldingen terug


1) 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground
2) 18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
3) 17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
4) 18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground



Vermits de wagen terug goed reed en die foutcodes er misschien al van de vorige eigenaar instonden heeft hij de foutmeldingen gewist, een testrit gemaakt met de wagen aan de computer maar er kwamen geen abnormale waardes naar voor.

Vervolgens naar huis gereden zonder enig probleem. De volgende dag na een rit van +/- 30 km valt het vermogen terug weg maar deze keer gaat de engine check niet branden. Na mijn werk de auto terug gestart en toen reed hij weer zoals het hoort.

Terug naar de garage gereden en daar laten uitlezen

deze keer 2 foutmeldingen

terug de engine shut off en dat fan ding, maar niet de laaddruk regelklep


We zijn dan beginnen denken in de richting van een slecht werkende EGR klep , vermits de wagen niet zoveel km heeft, heeft de vorige eigenaar misschien enkel korte stukjes gereden waardoor deze sterk vervuilt is, het slimste leek mij om de klep volledig af te koppelen (ik vind dat egr systeem toch maar op niks trekken)

Omdat we niet zeker waren of je bij dit bouwjaar de egr klep kan inblokken hebben we als test deze afgekoppeld door de vacuum slangetjes af te koppelen en af te doppen.


Ik ben naar huis gereden en voorlopig heeft hij het vermogens probleem niet meer, maar na 10km rijden ging het engine check lampje weer branden. Ondertussen na wat speurwerk op het internet ben ik erachter gekomen dat je bij dit bouwjaar van toldeo de egr klep niet kan afsluiten zonder dat deze een foutcode geeft.

Ik ga nu nog een paar 100km rijden om te zien of het vermogen nog wegvalt met de egr uitgeschakeld, want misschien is de egr klep natuurlijk de oorzaak niet, al lijkt dat op het eerste zicht wel.

mijn vraag naar jullie

1) klinkt dit verhaal bekend in de oren? kan er een andere reden zijn dat mijn wagen soms vermogen verliest?
2) Is er toch een manier om de egr uit te schakelen zonder foutmelding?
3) Weten jullie wat die andere 2 foutmeldingen inhouden? (de fan en de engine shut off)


Alvast bedankt om mee te denken

mvg

Maarten

Geplaatst door

Maartenvb (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat je hem weer moet laten uitlezen en er een uitdraai van laten maken,zodat je ons de precieze storingen kunt vertellen.
Maar omdat je de storing laaddruk er ook in had staan denk ik aan de regeling van de turbo waar iets mis mee is.
Controleer de vacuumslang die naar de turbo gaat.
Maar controleer ook of de hevel die op de turbo zit die het variabele deel van de turbo regelt wel soepel beweegt,en niet hakerig.

ricky 10
badge

16 jaar

Heb je geen garantie dan, als je de auto net hebt.
Misschien heeft de vorige eigenaar de auto om deze storing weg gedaan.

primera p11 0

16 jaar

Zoals ik in het eerste bericht vermelde heb ik inderdaad garantie, alleen is het voor de handelaar ook nog niet helemaal duidelijk wat het probleem is dus ben ik aan het meedenken. Ik zou graag het probleem zo snel mogelijk opgelost zien want ik stoor er mij behoorlijk aan. Voor de rest rijdt de auto namelijk wel zeer goed

Ik rij nu enkele dagen met de egr klep ontkoppelt maar gisteren deed het probleem zich terug voor. Auto gestart na mijn werk (buiten temperatuur +/- 5 graden) de wagen reed de eerste 5 km zoals het hoorde, toen ik afremde om een bocht te nemen de snelweg op en terug wou optrekken vermogen weer volledig weg. Toen ik de snelweg afging de wagen aan het rode licht even stil gelegd en terug gestart en dan was het probleem weer opgelost. Trok terug op zoals het hoorde.

De egr klep is het dus zeker niet, al vind ik het wel jammer dat ze een foutmelding geeft als je ze ontkoppelt want de wagen rijdt wel beter met de klep dicht.

Waarschijnlijk zal het dan wel om de laaddruk regelklep gaan? Luchtmassa lijkt me niet echt van toepassing?

Iemand een idee waar die andere twee foutcodes vandaan kwamen? engine shutoff valve soliliod en dat fan ding?

@ricky de eerste keer dat ik hem liet uitlezen stond inderdaad de laaddruk mee als foutcode, maar de tweede keer stond hij er niet bij? kan dit?

Maartenvb 0

16 jaar

Maar als je garantie hebt zet je die auto neer bij die handelaar en kom je de auto ophalen als tie gerepareerd is.
Meedenken is leuk, maar hij moet het oplossen.
En als hij het niet weet zet hij de auto bij een dealer neer en moet die het oplossen.
Niet zomaar dingen gaan afkoppelen of vervangen die niet tot het gewenste resultaat leiden.
Uiteindelijk ben ik bang dat hij je aan het lijntje houd tot de garantie afgelopen is en dan mag je het zelf uitzoeken.
Uiteindelijk zit garantie verdisconteert in de prijs die je betaald hebt voor de auto, mag je dan ook verwachten dat die auto gerepareerd word.
Denk nou niet dat die handelaar niet wist dat die storing erin zat, die heeft ook heus met die auto gereden, allen gehoopt dat tie een poosje wegbleef tot na de garantie.
Of er even aan geprutst en hopende dat tie wegbleef.

primera p11 0

16 jaar

Ja maar dat is niet echt het probleem, handelaar is een bekende en mijn garantie loopt nog een jaar dus dan moet hij het nog lang rekken :-)

Maartenvb 0

16 jaar

Als de garantie het probleem niet is, dan is het probleem toch ook zo opgelost?.
Naar de dealer met die auto, neerzetten, pobleem oplossen, rekening naar handelaar.
Klaar is kees!.

primera p11 0

16 jaar

Update, de handelaar heeft de egr klep gereinigd, sindsdien heeft hij niet meer ingehouden. Gisteren ging opnieuw het engine check lampje branden.

Ik heb ondertussen zelf uitleesapparatuur en volgende foutcode kwam naar boven

19586. P3130 Exhaust gas recirculation (egr) control limit exceeded

Ik heb hem nu gewoon even gewist en zien of hij terug komt, zo ja egr klep vervangen neem ik aan?

Maartenvb 0

16 jaar

Mijn wagen heeft het probleem van inhouden even niet meer gehad, enkel de egr klep kwam regelmatig in alarm maar de wagen reed er niet slecht van.

Gisteren toen ik naar huis reed hield hij plots weer in , ik heb hem dadelijk uitgelezen en volgende storingen stonden er extra in bovenop die van de egr:


1) 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground
2) 18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
3) 17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
4) 18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground


Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar gisteren was het voor het eerst terug iets kouder (+/- 5graden) en de vorige keer dat hij het had was het ook koud, maar dit kan natuurlijk toeval zijn.

Het kan toch niet echt zijn dat al deze zaken stuk zijn? moet ik het niet eerder zoeken in een slecht contact/kortsluiting?

heeeeeelp!!

Maartenvb 0

16 jaar

Ga nou gewoon terug naar die handelaar en laat die auto bij de dealer neerzetten en het probleem oplossen.
Wat heeft dit nou voor zin om zo aan te klooien.
Je hebt toch garantie?.
Je hebt een nieuwe auto gekocht en je bent alleen maar bezig om een storing op te lossen waarop je gewoon garantie hebt,ik snap dat niet zo goed.

primera p11 0

16 jaar

Met alle respect maar jouw antwoorden helpen mij geen meter vooruit,

de wagen is al terug geweest en alles wordt ook in garantie vervangen, zoals dus de egr klep omdat we dachten dat die de boosdoener was.

nu blijkt er dus meer aan de hand, ik heb dit gisteren uitgelezen en vraag jullie hulp om het probleem op te lossen. niet jullie mening over mijn garantie, daar zal ik zelf wel voor zorgen.

Maartenvb 0

16 jaar

Kortom, je hebt dus geen garantie.
Anders ging je er zelf niet zo mee aan de gang.
Maar misschien kunnen de vw/audi/skoda/seat kenners je wel verder helpen.

primera p11 0

16 jaar

man man, kortom ik heb wel garantie maar dat is niet het punt hier!IK VRAAG EEN OPLOSSING VOOR HET PROBLEEM!!!

(Wagen is aangekocht op 20/12/07 met 1 jaar garantie bij een deftige handelaar met waarborg op papier).



Als je zelf een professioneel bent weet je dat veel elektronische problemen die zich maar af en toe voordoen moeilijk te verhelpen zijn. Ik kan de wagen dan wel bij de garage zetten maar als hij op dat moment het probleem niet heeft dan lees je ook geen foutcodes uit. Ik heb geen zin mijn wagen 10 keer naar de garage en terug te rijden. Vandaar dat ik met de handelaar waar ik mijn wagen heb gekocht heb afgesproken om even te wachten met het vervangen van de egr klep die toen in storing stond en rond te rijden tot hij het probleem (inhouden) weer had en hem dan uit te lezen. (vermits ik zelf uitleesapparatuur heb) Gisteren deed het probleem zich dus voor... Mankementen worden dus maw vervangen in garantie. Snap je het nu? Al vind ik niet dat dit jou zaken zijn.

graag nuttige reacties i.v.m. het probleem dank u

Maartenvb 0

16 jaar

Storingscodes worden opgeslagen en zijn gewoon uitleesbaar.
De storingscodes wijzen allemaal in de richting van kortsluiting van het een of ander.
Maar het kan van alles zijn.
Maar een pro met kennis van deze storingen kan je zeker verder helpen.

primera p11 0

16 jaar

Dat klopt in de meeste gevallen, alhoewel sommige foutmeldingen na X aantal keer starten terug uit de lijst verdwijnen.

vandaar dat ik enkele weken heb gereden en telkens de foutmeldingen heb gewist zodat ik kon zien welke erbij kwamen in welke situatie. Zo kwam dus de egr klep elke keer weer in storing de handelaar heeft deze dan gedemonteerd en gereinigd, waarna ze terug in storing kwam. Deze wordt dus vervangen

Los van die egr klep had ik het probleem van inhouden (in noodloop), de eerste keer werd hij uitgelezen en had hij een aantal foutmeldingen, maar die konden er evengoed al instaan van bij de vorige eigenaar. Vandaar dat ik dus enkele weken heb rondgereden met mijn uitleeskas aan de wagen zodat ik kon zien welke foutmeldingen erin kwamen wanneer hij in noodloop ging.

Dit is gisteren voor het eerst terug gebeurd, vandaar het lijstje foutmeldingen in mijn bericht van gisteren. Ik heb de wagen vandaag afgezet bij de handelaar met een uitprint van de foutmeldingen die hij had. Morgen gaat gij dan naar de VW specialist.

Het had dus ook geen zin mijn wagen vroeger af te zetten bij de handelaar want dan stonden er gewoon geen foutmeldingen in (buiten de EGR)

maar goed nu is hij binnen, al blijft het nog wel een raadsel waarom hij plots al die foutmeldingen krijgt, ik kan moeilijk geloven dat al deze kleppen en sensoren plots samen stuk gaan bij een wagen van 2004 met 54000km , dus ik denk ook eerder in de richting van een elektrisch probleem of zo,


vandaar dus de post hier of er mensen dit al eerder hebben gezien? en of deze foutmeldingen misschien op een zelfde circuit zitten of zo... maar er komt niet veel reactie :-)

Maartenvb 0

16 jaar

Het lijkt wel of er ergens tijdelijk een circuit uitvalt.
Een slecht contact of een zekering die niet goed contact maakt.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze onderling verband hebben met elkaar.
Of een kabelboom die sluiting maakt.
Maar misschien dat Paul Kelder of Ricky of Harry hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
Ik sta wel als pro hierboven maar ben een parti, dit is gekomen na het omzetten van de site.
Vandaar dat ik ook niet zoveel met dit soort storingen aan kan.

primera p11 0

16 jaar

Controleer de zekeringen op de accu eens, die willen wel eens graag los gaan of oxideren. Krijg je ook vreemde storingen tijdens uitlezen. Laaddrukbegrenzing zou kunnen zijn dat de varabele schoepen van de turbo vastzitten, zou me niks verbazen zo weinig kilometers voor 2004 en misschien ook nog veel laag toeren gereden.
Ben je in bezit van vagcom? Lees de auto eens uit tijdens het rijden, log van kanaal 3 en 11, dan zul je snel zien of er iets met de LMM of turbo aan de hand is.

Hey, bedankt voor je reactie

ik heb de VAG 5053 , Heb tijdens het rijden al eens naar kanaal 11 gekeken en als ik me goed herinner is dat het kanaal waar je de turbodruk uitleest, als ik in derde versnelling volgas geef gaat de gevraagde en gemeten waarde mooi met elkaar mee en levert de turbo maximum iets van een 2050 mbar, dit lijken mij correcte waardes.

Kanaal 3 heb ik nog niet echt bekeken tijdens het rijden, ik denk ook niet dat er echt iets met de luchtmassa meter is, want als hij zijn trekkracht kwijt is is dit omdat hij in noodloop gaat volgens mij, hij trekt bij geen enkel toerental meer en gaat niet sneller dan +/- 130km/h

ivm met de lage km stand en misschien te rustig rijden heb ik een reinigings middel bij de diesel gedaan en een paar tanken flink doorgereden, maar de wagen rijdt eigenlijk goed, trekt goed, enz... behalve dus als hij in storing gaat met boven vermelde foutcodes als gevolg.

Ik was ook eerder aan het denken richting kortsluiting => slecht contact of iets dergelijk

Hij staat nu enkele dagen terug bij de verkoper, die ging hem naar een VW/audi specialist doen, ik ben benieuwd wat zij zeggen.

Mocht het probleem iemand bekend in de oren klinken oplossingen zijn welkom!

mvg

Maarten

Maartenvb 0

16 jaar

Ik heb telefoon van de handelaar gekregen, bij de vw specialist gaan ze ervan uit dat het de engine shutt off valve is die de problemen veroorzaakt. Ze hebben deze klep vervangen.


Ik ga morgen mijn wagen ophalen maar ik heb er niet zo n goed gevoel bij, volgens mij zal dit niet de oplossing zijn. afwachten maar....

Maartenvb 0

16 jaar

Vandaag de auto gaan halen, naar huis gereden en hopla engine check ging weer aan (auto reed wel normaal) , dadelijk even de uitleeskas eraan gehangen

volgende foutcode: 19586. P3130 Exhaust gas recirculation (egr) control limit exceeded

Dadelijk terug gereden naar de handelaar en morgen wordt de egr klep vervangen

Dan zijn de egr klep en de engine shutoff valve vervangen en zijn hopelijk alle problemen van de baan.

al verdenk ik de laaddrukklep nog altijd van het in noodloop gaan van de wagen.

Maartenvb 0

16 jaar

Hallo,
Ben bijna zeker dat de oorzaak ligt bij de variabele schoepen die zich nu en dan NIET VLUG genoeg verplaatsen bij optrekken of je gas couperen, het kan best zijn wanneer je op het gemak rijd dat de turbodruk normale meting geeft, maar wanneer je optrekt of je gas plots lost , moet de turbodruk oplopen of afvallen binnen een bepaalde tijd, als dit te laat gebeurd, gaat hij in nood,
meestal wanneer men de wagen terug opstart kun je weer normaal reiden,
Dit is op te lossen zonder stukken te vernieuwen, alleen turbo demonteren, open maken en variabele ring reinigen, (roetaanslag verwijderen) netjes terug monteren.
Heb dit vershillende maal meegemaakt, meestal met okkassiewagen (golf, passat en seat) die enige tijd hebben stil gestaan of veel korte afstanden hebben gereden, Zelfs toch eens met passat van vertegenwoordiger.
Deze reiniging kost niets aan onderdelen alleen beetje werk,

Groeten,
Roger

croiled 0
badge

16 jaar

Hoi,

lijkt me een aannemelijke uitleg, maar als dit gebeurt moet ik er dan geen foutmelding van terugvinden met de vag?

iets zoals Laaddrukgrens over of onderschreden?

de enige foutmelding in de computer die met de laaddrukklep te maken had was de volgende

=> 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground

of vergis ik mij hier?

alvast bedankt voor je antwoord!!

Maartenvb 0

16 jaar

Hallo,
De beschrijving die ik heb van uw foutcodes 17957 & P1549 zijn bij mij:
- onderbreking / kortsluiting tegen massa, (denk hier niet van toepassing)
- vuldrukregelklep turbocompressor, Kan zijn maar, naar mijn oordeel heeft het toch te maken met de turbodruk, Al dan niet te veel, te weinig, TE LANG of TE LAAT op druk, door het aanladen van roet verdraaid die ring te traag of hapert,

Laat iets weten als 't is opgelost,

Groeten,
roger

croiled 0
badge

16 jaar

Ik moet morgen de wagen afhalen, dan zit er een nieuwe egr klep en engine shut off klep in, dan moet ik even afwachten of hij terug in noodloop gaat of niet. Ik hoop natuurlijk niet ;-)

T geen je vertelt zou in ieder geval best kunnen want de wagen heeft jaarlijks niet zoveel km gelopen, en wie weet waren die km dan ook nog korte stukjes rustig gereden. Om die reden heb ik een paar weken terug al een reinigingsmiddel bij men diesel gegooid (ik weet wel dat dit niet veel doet maar alle beetjes helpen )

Het rare is natuurlijk dat wanneer men wagen in noodloop gaat er plots een heleboel foutmeldingen tegelijk verschijnen

1) 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground
2) 18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
3) 17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
4) 18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground

Bij de vw specialist wezen ze de engine shut of valve als schuldige aan

de 5 de foutcode kwam los van het in noodloop gan en zou opgelost moeten zijn als de egr vervangen is hopen we

5) 19586. P3130 Exhaust gas recirculation (egr) control limit exceeded




Kan je me trouwens even een offerte doorsturen voor het reinigen van de turbo? dan heb ik ongeveer een idee van de kosten en kan ik dit voorleggen aan de verkoper

Maartenvb 0

16 jaar

Ik heb de wagen terug, egr klep en engine shut off zijn vervangen

vanmorgen ging de wagen terug in 2 x in noodloop

uitgelezen en volgende foutcodes

1) 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground
2) 18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
3) 17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
4) 18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground

ZUCHT

iemand??

Ik heb toch de indruk dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft, de wagen had heel de nacht buiten gestaan bij +/- 2 graden

als hij in men garage steet heeft hij het niet, meestal als hij lang buiten in de koude heeft gestaan, kan toeval zijn natuurlijk


heeeeeeeelp

Maartenvb 0

16 jaar

Je hebt toch geen marter in je wagen gehad die in de kabelboom heeft gebeten? Of een slechte massa ergens?

Ik krijg een beetje de indruk dat de vorige eigenaar de auto misschien wel op deze storing weg gedaan heeft.
Kun je niet achterhalen waar die in onderhoud geweest is, dit is via een dealer wel te achterhalen.
Dan kun je de onderhoudshistorie eens bekijken.

primera p11 0

16 jaar

Hallo,
Geloof me vrij, turbo rienigen,
Als jij deze demonteerd wil ik hem openen en reinigen, 3/4 uurke werk,
Dat er zoveel foutmeldingen zijn is logisch, ene volgt op de andere,

Groeten,

croiled 0
badge

16 jaar

Controleer eens of die delen waar je telkens de storing van hebt in een stroomloopschema,misschien is het simpel een massapunt/verbinding probleem,en hebben ze dezelfde massa.

ricky 10
badge

16 jaar

@Audidriver73 en ricky , ik denk ook aan zoiets, enig idee waar ik zo n stroomschema vind?

@croiled vastzittende turbo kan ook nog, ik ga wel even checken of het zeker niet aan een slecht contact ligt, wagen is nu terug binnen bij een VW garage in lier, even afwachten dus...


De storing is in ieder geval temperatuurs gebonden, hij heeft het telkens als hij heel de nacht in de koude heeft gestaan, nooit als ik uit men garage vertrek....

Maartenvb 0

16 jaar

Wat is de motorcode van je toledo, ik heb allerlei schema's van motormanagment. Ik heb in dat schema gezien dat de wastegate solenoid, de magneetklep regeling variable inlaatsysteem, en de magneet wastegateturbo via een en dezelfde klep begin brandstofinspuit wordt gestuurd. Vanaf deze sensors gaat een aparte draad naar de motorregelmodule, zou ook nog eens goed kunnen zijn dat hiermee iets aan de hand is. Schema waar ik op gekeken heb was van een 1.9TDI AHF van 1999 tot 2005. Schema kan ik je wel doorsturen. Hopelijk heb je er iets aan.

Stekkeraansluitingen van motormanagment midden onder de voorruit ook al gecontroleerd? Daar kan namlijk water langs komen als de afdekkap niet goed zit of kapot is.

Hey,

Mijn tdi is een ASV 110pk,

Ik heb onder de motorkap al eens gekeken, kan het zijn dat het een bakje is met twee vierkante zekeringen? zag er in ieder geval droog uit en sloot goed af.

als je zo n stroomloopschema hebt mag je het altijd is doorsturen naar Maarten.van.baast@telenet.be

Maartenvb 0

16 jaar

Ik bedoelde eigenlijk de 2 zwarte stekkers die midden onder de voorruit op het motorregelapparaat zitten. Ik heb het schema naar je emailadres gestuurd als adobe PDF, zijn 3 bladzijden. Als je in het schema kijkt zie je dat er vanaf Y132 (klep begin brandstofinspuiting) een draad loopt naar V102 (magneetklep regeling variabel inlaatsysteem) Y28 (solenoide uitlaatgasrecirculatie) en Y68 (magneetklep wastegate turbocompressor). Denk dat je het in dit gedeelte zult moeten zoeken. Kan, maar hoop het niet voor je, ook nog aan het regelapparaat zelf liggen dat midden onder de voorruit zit. Ik heb een zelfde toledo gehad maar dan met een AHF motor, opzich hetzelfde.

Hey,

Ik heb je mail ontvangen, alvast bedankt voor de moeite!

Als ik even vergelijk met het schema en de foutcodes die ik heb zou er een verband moeten zijn tussen:

Y12 brandstofafsluitklep
K22 relais gloeibougies
K12 Relais aanjagermotor koelvloeistof
Y68 magneetklep wastegate turbocompressor

vermits ik volgende foutcodes heb

17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground
18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground

Mijn wagen is nu al enkele dagen bij de vw specialist, dus ik hoop dat ze iets gevonden hebben...

Maartenvb 0

16 jaar

Ben benieuwd, lees of het hoor het wel.

wagen nog niet terug,

ik heb even gebeld naar de handelaar, blijkbaar gaan ze er bij vw van uit dat de stuurdoos de oorzaak is, wat me aannemelijk lijkt. Bij vw konden ze die wel vervangen maar niet coderen.
De wagen is dus nu door de handelaar versast naar een seat dealer en daar wordt waarschijnlijk de stuurdoos vervangen...

Maartenvb 0

16 jaar

Het motormanagment dus, de computer die onder de vooruit zit. Die kunnen ze bij een VW garage toch ook inlezen met de vagtester. Ik heb destijds bij mijn toledo ook een andere (ongechipte) geplaatst die uit een golf4 kwam, ging met vagcom.
Ben benieuwd of dit het dan toch is.

mja misschien doen ze het niet bij vw omdat alles officieel verloopt met de garantie en zo...

Het motormanagement leek mij ook nog het enige logische... afwachten maarrr..

Ik ben het onderhand wel beu :-) ik heb de wagen 2 maand en heeft al meer bij de handelaar gestaan dan bij mij, terwijl ik nog speciaal de tdi 110pk heb gekocht omdat die zo bedrijfszeker is :)

Maartenvb 0

16 jaar

Ik heb dezelfde gehad, de mijne was van 2001 ook een 110pk maar dan met een AHF motor. Deze heb ik toen laten chippen, familie van me heeft deze auto nu reeds 3,5jaar, chip het ik er vorig jaar uitgehaald, heeft nu ca. 160.000km gelopen zonder enig probleem ooit gehad te hebben. Maar je zult maar net pech hebben, een en al ellende, ik hoop dat het snel opgelost is met jouw toledo.

Is bij jou het probleem ontstaan omdat je hem had laten chippen ? Ik heb er namelijk ook al is aan gedacht om hem te chippen, maar ik heb er een beetje schrik voor en na de problemen die ik heb gehad zeker....

Maartenvb 0

16 jaar

Nee ik heb nooit problemen met de auto gehad, chiptuning heeft er ongeveer 5jaar ingezeten. Als je een goede tuner hebt is het veilig. De mijne bleek achteraf niet goed gechipt te zijn, de brandstof inspuiting werd wel flink verhoogd, waardoor zwarte rook bij volgas, terwijl de turbodruk maar een paar milibar omhoog was gegaan. Daar kwam ik ook pas afgelopen jaar achter met info via www.tdiclub.nl (heb ik zeer veel info vandaan en veel van geleerd).

Ik heb de wagen vandaag terug,

in de seat garage hebben ze niet de stuurdoos vervangen, wel alle contacten uit elkaar gehaald en opgepoetst.
Verder hebben ze een deukje in één van de vacuumslangetjes (van de laaddrukklep) ontdekt, dit is ook vervangen.
De vier gloeibougies waren stuk, (hij startte nochtans goed, alleen als het koud was schudde hij een heel klein beetje enkele seconden) diezijn dus ook vervangen

Verder heeft de technieker ongeveer 500km met de wagen test gereden, geen foutmeldingen meer gekregen dus ik hoooooop dat het opgelost is nu....

afwachten maar... Ik heb vandaag de nachtshift dus mijn wagen staat dan heel de nacht in de koude, in het verleden had hij dan altijd het probleem wanneer ik s morgens naar huis reed...

Morgen dus de grote test!

Maartenvb 0

16 jaar

Ben zeer benieuwd, ik hoop voor je dat nu alles opgelost is. Wel vreemd dat alle 4 de gloeibougies nu al defect zijn, maar dat kan natuurlijk door veel korte stukjes gezien de kilometerstand.

geen probleem vanmorgen met de wagen, het zou dus kunnen dat het probleem van de baan is...

Dat alle gloeibougies stuk waren vind ik ook vreemd, al vraag ik mij af of ze ook effectief stuk waren misschien was er een verband met de foutcode

18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground

Ik heb er in ieder geval 4 nieuwe nu dus dat kan nooit kwaad ;-)

Maartenvb 0

16 jaar

Zou heel goed kunnen dat een van de gloeibougies een sluiting naar massa heeft gehad, maar dat moeten ze toch kunnen meten, maar goed, gelukkig is het opgelost.

Ik rij inmiddels zo n 500km probleemloos dus ik denk dat het probleem definitief van de baan is

Maartenvb 0

16 jaar

Gelukkig dan maar, en nu? Chippen?

Ik wil eerst de egr laten afsluiten, maar dit kan alleen softwarematig . Na 2004 geeft het afsluiten namelijk een foutcode in het motormanagement. Ik heb er een nieuw topic over geopend...

Maartenvb 0

16 jaar

Jammer genoeg is het probleem niet opgelost,

Het leek opgelost, maar dit was enkel te wijten aan de warmere buiten temperaturen. Deze week heeft de wagen buiten gestaan bij temperaturen onder de 5 graden en startte terug slecht en ging daarna in noodloop.

volgende foutmeldingen terug gevonden

17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground
18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground

m.a.w. zelfde probleem als ervoor. We kunnen nu wel zeker stellen dat het probleem temperatuur gebonden is, ik heb bijna 20 000km zonder problemen gereden, vanaf dat de temperatuur onder de 5 graden gaat heeft hij het weer.


Volgens mij moet het dus iets te maken hebben met deze foutmelding

18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat relais 109 een schakeling maakt onder de 5 graden (zodat de gloei kaarsen het koelwater mee opwarmen) deze relais zorgt ook voor de stroomtoevoer naar de ecu als ik het stroomschema bekijk,...

zou relais 109 dus de boosdoener kunnen zijn?

graag jullie reacties

Maartenvb 0

16 jaar

n109 is de brandstofstop op de pomp als deze hapert of blijft hangen krijg je klachten zoals jij

[quote=johndoornbosch]n109 is de brandstofstop op de pomp als deze hapert of blijft hangen krijg je klachten zoals jij[/quote]
Ik ga met John mee. Als deze niet goed geheel af en toe open gaat kan ie dus weleens in gaan houden. Denk kosten klep wel meevallen en zeker in combinatie met de foutcode zal ik hem zeker vervangen.

Als relais 109 stuk is doet ie niks meer.

alexander242 0
badge

16 jaar

Ik denk niet dat relais 109 er iets mee te maken heeft.
Zou het geen vocht kunnen zijn?
Wat john zegt zou inderdaad goed kunnen, alleen vreemd dat dit alleen beneden de 5graden voorkomt.
De ene storing kan ook een fout in een ander circuit veroorzaken door bijv een slechte massa.

De melding is dat er ergens kortsluitng zit, ergens in het gloeicircuit.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]De melding is dat er ergens kortsluitng zit, ergens in het gloeicircuit.[/quote]
daar gaat hij niet van in noodloop wel van storing in de brandstofstop die staat ook in het rijtje van de foutmeldingen.

het beste is de auto terugbrengen hij moet zorgen dat de auto gerepareerd wordt. is toch te gek voor woorden dat je zelf moet mee denken.

De n109 is volgens mij al vervangen zonder resultaat ( zie # 19 ).
Waarom laat je de tip van Croiled niet uitvoeren? ( zie # 21 en 28 ).

E.T.Wiersum 0

16 jaar

[quote=E.T.Wiersum]De n109 is volgens mij al vervangen zonder resultaat ( zie # 19 ).
Waarom laat je de tip van Croiled niet uitvoeren? ( zie # 21 en 28 ).[/quote]
van vastzittende schoepen krijg je al deze meldingen niet.

1) 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground
2) 18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
3) 17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
4) 18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground

Blijkbaar is het foutcode-systeem ( van alle merken ) nog behoorlijk voor verbetering vatbaar omdat je de werkelijke storing er vaak niet uit kunt halen en soms ook nog op het verkeerde spoor gezet wordt.
De boel is tegenwoordig zo ingewikkeld dat je niet zonder kunt , maar te vaak kunnen ook goede monteurs niet snel de vinger op de zere plek leggen.
Hopelijk kunnen en willen de fabrikanten dat in de toekomst verbeteren.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Dat is niet helemaal waar E.T. Wiersum.
Er zit altijd een volgorde in, er is altijd een storing die als eerste komt, de rest is een vervolg op.
De storing die als eerste komt is hetgene wat de storing veroorzaakt.
Als de storing alleen onder de 5 graden voorkomt is het toch te zoeken in het gloeisysteem.
Of zoals ik al zei, welke storing staat er als eerste in.

primera p11 0

16 jaar

Hoi, bedankt voor alle reacties al leuk dat jullie meedenken

Ik zal even opsommen wat er bij het begin van het probleem al vervangen is

Fuel shut off valve
4 nieuwe gloeibougies
EGR klep
Vacuum slangen zijn nagekeken
stuurdoos bevat geen vocht
temperatuur sensor is vervangen

deze week heb ik zelf relais 103 en relais 109 vervangen, jammer genoeg is het niet meer kouder dan 5 graden geweest dus kan ik het resultaat niet controleren...

feit is, ik heb er ongeveer 9 maanden 20000km niets last meer van gehad en vanaf dat de temp onder de 5 graden kwam had hij het weer, dus echt temp gebonden

Maartenvb 0

16 jaar

Gisteren buiten temperatuur +/- 3 graden en geen probleem, geen foutmeldingen

Het zou dus kunnen dat het probleem van de baan is door het vervangen van relais 109. Maar toch nog maar even afwachten, ik hoop dat het vandaag nog iets kouder wordt...

Wat ik trouwens vergeten te melden ben, buiten helemaal in het begin gaat het engine check lampje NIET branden als hij in noodloop gaat. Wel steeds dezelfde meldingen

1) 17957. P1549 turbo/super charger wastegate solenoid (A): open/short to ground
2) 18080. P1672 Radiator fan activation 1: open or short to ground
3) 17946. P1538 Fuel shut off solenoid-N109: open/short to ground
4) 18027. P1619 glow plug / heater relay circuit – J52: open/short to ground

Maar goed, het zou dus kunnen dat het opgelost is met die relais 109, even afwachten

Maartenvb 0

16 jaar

Probleem definitief van de baan, het is nu al een paar weken behoorlijk koud soms zelfs vriestemperaturen en probleem doet zich niet meer voor.




Oplossing was dus VERVANGEN RELAIS 109!! Kost 2 keer niets...

Deze relais maakt een schakeling onder de 5 graden zodat één gloei bougie het koelwater sneller mee opwarmt, vanaf dat het koelwater een temp van 70°C bereikt schakelt deze de gloeibougie terug uit.

Ook zorgt deze relais voor de voeding van een hele boel andere zaken zoals de ecu, fuel shut off enz... wanneer deze dus slecht functioneert kan je al die foutmeldingen krijgen


Ik heb hier wel een paar bedenkingen bij, ik snap niet dat een officiële VW garage én een officiële seat garage dit niet konden oplossen!! fuel shut off valve, 4 gloei bougies, EGR klep, enz... werden allemaal nutteloos vervangen (gelukkig in garantie zodat het enkel de handelaar geld kostte) de VW garage wou zelfs de hele ecu vervangen.....

Dit ondanks dat ik een heel goeie beschrijving gaf van het probleem, temperatuur waarbij het zich voordeed enz... Ik vind het dan toch wel een triestige zaak dat ik zelf als particulier na enig opzoekwerk (even kijken op het stroomloop schema) uitkom bij de oplossing van het probleem.
Waarom i.p.v. allerhande dure reparaties uit te voeren niet eerst dit relais vervangen? Zeker omdat deze relais de reputatie heeft om snel stuk te gaan! (ok het was reeds een grijze versie maar dan kan hij nog stuk gaan)

Kortom ik ben blij dat het opgelost is en dat het niets ernstig was, maar ben wel nog maar eens zwaar ontgoocheld in de officiele dealers...

Bedankt aan allen om mee te denken!

mvg


Maarten

Maartenvb 0

16 jaar

ik kan begrijpen dat ze niet in die richting gezocht hebben omdat 109 totaal niet in relatie staat met de de extra verwarming van het koelsysteem. 109 is voor de spanningsverzorging van de ecu en relais 100 is voor de DRIE gloeiers in het koelsysteem.
knap dat jij het in het stroomloopschema gevonden hebt,ik ben er niet in geslaagd want het staat er ook niet.

[quote=Maartenvb]Probleem definitief van de baan, het is nu al een paar weken behoorlijk koud soms zelfs vriestemperaturen en probleem doet zich niet meer voor.




Oplossing was dus VERVANGEN RELAIS 109!! Kost 2 keer niets...[/quote]
Maarten

Jou verhaal rammelt een beetje (veel) Relais 109 heeft niets uit te staan met de 3 gloeipitten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Heb me inderdaad vergist, het zijn 3 gloeibougies die mee in het koelwater zitten. en ze worden niet uigeschakeld bij 70°C maar bij 40°C

Ik heb 2 relais vervangen : relais 103 (van het gloeisysteem) en relais 109 (fuel shut off valve en ecu)

reden dat ik ontgoocheld ben in beide dealers?

Aan de hand van de info die ik hen gegeven heb lijkt het me toch duidelijk dat het hier om een elektrisch probleem gaat dat zich enkel voordoet bij bepaalde omstandigheden, zijnde onder de 5°C.

vervolgens krijgt de wagen steeds dezelfde foutmeldingen bij deze omstandigheden, dan denk ik toch wel dat ze gerelateerd zijn aan.

a) de stroomkring van relais 103 (i.v.m. het gloeisysteem)
b) de stroomkring van relais 109 (i.v.m. voeding ecu/ shut off enz...)

Kan je zo zien op het elektrisch schema van de wagen?

Dus is het volgens mij een kleine moeite om te controleren of deze relais defect zijn, desnoods test je even met een goed exemplaar?

in plaats daarvan zijn ze gewoon shut off valve, gloeibougies, egr klep enz enz beginnen vervangen tot zelfs bijna de ecu toe.. gelukkig allemaal niet op mijn kosten!

Dan mag ik toch een beetje ontgoocheld zijn in beide dealers of niet?

ter vergelijking, als jij een wagen met laaddruk storing binnenkrijgt ga je toch ook niet dadelijk de turbo vervangen? of wel?

Het was helemaal niet de bedoeling jou persoonlijk aan te vallen, want ik volg deze site een beetje en heb al veel goeds van je gelezen i.v.m. het oplossen van problemen waar ANDERE DEALERS OOK de oplossing niet voor vonden.

mvg

Maarten

Maartenvb 0

16 jaar

[quote=Maartenvb]Heb me inderdaad vergist, het zijn 3 gloeibougies die mee in het koelwater zitten. en ze worden niet uigeschakeld bij 70°C maar bij 40°C[/quote]
Oké duidelijk maarten...........

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Paul,

Ben je nu sarcastisch? want als je vindt dat ik totaal fout ben mag je me dat altijd laten weten, wil altijd wel bijleren....


johndoornbosch,

stroomloopschema staat niet op deze site, heb het thuis liggen. Als je het schema erbij neemt samen met de foutmeldingen kom je automatisch bij de twee hierboven beschreven stroomkringen uit die deze foutmeldingen kunnen veroorzaken.


En zoals ik al zei zou ik in het geval van mijn wagen eerst even bekijken of beide relais van deze stroomkringen ok zijn. Dan kan je achteraf nog altijd onderdelen beginnen vervangen...

of sla ik de bal dan zo hard mis?

Maartenvb 0

16 jaar

Ben zeker niet sarcastisch, soms wel critisch.... in jou verhaal las ik iets wat niet helemaal in de haak zat, vandaar mijn opmerking en ik was niet de enige die dit opviel......

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Maarten, voor mij heb je gelijk.
Het is gewoon broddelwerk van 2 officiele garages.
En dat noemt zich dan nog dealer ook.
Je zou het uit eigen zak moeten betalen, dan was je een beste klap geld kwijt geweest.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]Maarten, voor mij heb je gelijk.
Het is gewoon broddelwerk van 2 officiele garages.
En dat noemt zich dan nog dealer ook.
Je zou het uit eigen zak moeten betalen, dan was je een beste klap geld kwijt geweest.[/quote]
makkelijk om het broddelwerk te noemen van die bedrijven,ik neem aan dat jij ook wel eens mis gezeten hebt met een storing.

Sommige dealers leveren inderdaad broddelwerk, toch moeten we het e.a wel gescheiden houden.

Er zijn mensen die halverwege de opdracht staken ivm met de oplopende kosten, vind dan niet dat men op zo'n moment kan en mag zeggen dat de dealer het niet kon oplossen. Dealers zijn wel degelijk in staat problemen op te lossen, vaak hangt daar een fors prijskaartje aan dat niet iedereen wil en kan betalen....., dit schept een vertekend beeld.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

misschien is het een goed idee om net als bij de apk ook steekproeven op reparaties los te laten wellicht filteren ze zo het broddelwerk er uit.gr john

Johndoornbosch, niet eens in de goede richting zitten met een diagnose!
Wat ze gedaan hebben is met een mattenklopper een mug doodslaan, dan raak je altijd wel wat.
Zo is het hier ook gegaan,als je genoeg vervangt zit het kapotte onderdeel er altijd wel een keer tussen.
En dan 2 garages die het niet konden vinden, hoeveel monteurs werken er gemiddeld in een vw/seat garage.
een stuk of 7?.
En geeneen die het kon vinden?.
En de helpdesk of importeur ook niet?.
Geen databank waar dit soort storingen terug te vinden zijn?.
Ze moeten hun ogen uit hun kop schamen!.
Wat zou je er zelf van vinden als je het zelf overkomt, zou je dan ook zo reageren,een bak geld kwijt zijn en het blijkt aan een lullig relais te liggen.
Gisteren nog bij de hand gehad met een collega, volgens de dealer moest er een nieuwe radiateur in, was lek.
Kosten 500 euro!.
Ik toch nog een keer samen kijken, wat blijkt er, er zat een scheurtje in het overloop slangetje naar het tankje.
Slangetje ingekort, probleem opgelost.
Ik vind het te zot voor woorden.
waarom ga je naar een dealer?.
Omdat je toch verwacht dat daar de meeste kennis en kunde aanwezig is?.
Dat word toch verteld in al die mooie reclames?.

primera p11 0

16 jaar

[quote=Maartenvb]Probleem definitief van de baan, het is nu al een paar weken behoorlijk koud soms zelfs vriestemperaturen en probleem doet zich niet meer voor.




Oplossing was dus VERVANGEN RELAIS 109!! Kost 2 keer niets...

Deze relais maakt een schakeling onder de 5 graden zodat één gloei bougie het koelwater sneller mee opwarmt, vanaf dat het koelwater een temp van 70°C bereikt schakelt deze de gloeibougie terug uit.

Ook zorgt deze relais voor de voeding van een hele boel andere zaken zoals de ecu, fuel shut off enz... wanneer deze dus slecht functioneert kan je al die foutmeldingen krijgen


Ik heb hier wel een paar bedenkingen bij, ik snap niet dat een officiële VW garage én een officiële seat garage dit niet konden oplossen!! fuel shut off valve, 4 gloei bougies, EGR klep, enz... werden allemaal nutteloos vervangen (gelukkig in garantie zodat het enkel de handelaar geld kostte) de VW garage wou zelfs de hele ecu vervangen.....

Dit ondanks dat ik een heel goeie beschrijving gaf van het probleem, temperatuur waarbij het zich voordeed enz... Ik vind het dan toch wel een triestige zaak dat ik zelf als particulier na enig opzoekwerk (even kijken op het stroomloop schema) uitkom bij de oplossing van het probleem.
Waarom i.p.v. allerhande dure reparaties uit te voeren niet eerst dit relais vervangen? Zeker omdat deze relais de reputatie heeft om snel stuk te gaan! (ok het was reeds een grijze versie maar dan kan hij nog stuk gaan)

Kortom ik ben blij dat het opgelost is en dat het niets ernstig was, maar ben wel nog maar eens zwaar ontgoocheld in de officiele dealers...

Bedankt aan allen om mee te denken!

mvg


Maarten[/quote]
lees dit primera

[quote=Maartenvb]Heb me inderdaad vergist, het zijn 3 gloeibougies die mee in het koelwater zitten. en ze worden niet uigeschakeld bij 70°C maar bij 40°C

Ik heb 2 relais vervangen : relais 103 (van het gloeisysteem) en relais 109 (fuel shut off valve en ecu)

reden dat ik ontgoocheld ben in beide dealers?

Aan de hand van de info die ik hen gegeven heb lijkt het me toch duidelijk dat het hier om een elektrisch probleem gaat dat zich enkel voordoet bij bepaalde omstandigheden, zijnde onder de 5°C.

vervolgens krijgt de wagen steeds dezelfde foutmeldingen bij deze omstandigheden, dan denk ik toch wel dat ze gerelateerd zijn aan.

a) de stroomkring van relais 103 (i.v.m. het gloeisysteem)
b) de stroomkring van relais 109 (i.v.m. voeding ecu/ shut off enz...)

Kan je zo zien op het elektrisch schema van de wagen?

Dus is het volgens mij een kleine moeite om te controleren of deze relais defect zijn, desnoods test je even met een goed exemplaar?

in plaats daarvan zijn ze gewoon shut off valve, gloeibougies, egr klep enz enz beginnen vervangen tot zelfs bijna de ecu toe.. gelukkig allemaal niet op mijn kosten!

Dan mag ik toch een beetje ontgoocheld zijn in beide dealers of niet?

ter vergelijking, als jij een wagen met laaddruk storing binnenkrijgt ga je toch ook niet dadelijk de turbo vervangen? of wel?

Het was helemaal niet de bedoeling jou persoonlijk aan te vallen, want ik volg deze site een beetje en heb al veel goeds van je gelezen i.v.m. het oplossen van problemen waar ANDERE DEALERS OOK de oplossing niet voor vonden.

mvg

Maarten[/quote]
dit ook en vergelijk het met het bovenstaande

eerst alleen 109 die er niets mee te maken heeft en dan later na onze reacties komt 103 erbij

je kan van de verhalen hier niet gelijk een oordeel vellen over dealers omdat er vaak dingen verzwegen worden of te weinig info gegeven wordt.

Natuurlijk scheer ik niet alle dealers over dezelfde kam, het wordt ook steeds moeilijker om al die ingewikkelde elektronica storingen op te lossen...


Maar ja ik spreek nu specifiek over mijn storing, geld was hier niet de remmende factor... wagen was in garantie en toen de vw garage voorstelde de ecu te vervangen was dit zelfs ok voor de handelaar.

In mijn ogen zoek je best even naar de dingen die je makkelijk kan controleren zoals dus die relais van die stroomkringen, als je als garage verwacht dat het probleem zich in de fuel shut off bevindt (wat ze duidelijk dachten want die hebben ze vervangen) of het gloeisysteem (gloeibougies werden ook vervangen) is het toch logischer om eerst even die relais te checken?

Ik vergelijk het met de zekering van de ruitenwissers die doorbrandt, dan ga je toch ook niet eerst de ruitenwisser motor vervangen voor je de zekering nakijkt?

Mocht mijn wagen niet in garantie zijn dan had me dit veel geld gekost aan nutteloze werkuren en onderdelen....

Ook al heeft het me geen geld gekost vond ik het best lastig om steeds weer mijn wagen achter te laten bij de garage, ik heb mijn wagen nodig...

Maar er zullen ook best wel goeie dealers zijn , daar ben ik van overtuigd .... ik denk gewoon dat goed personeel moeilijk te vinden is ;-)

Maartenvb 0

16 jaar

[quote=Maartenvb]Ik vergelijk het met de zekering van de ruitenwissers die doorbrandt, dan ga je toch ook niet eerst de ruitenwisser motor vervangen voor je de zekering nakijkt?[/quote]
Indien het probleem bekent is, is het oplossen nooit moeilijk....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

johndoornbosch ,

aangezien je mijn posts zo goed leest, kan je dan ook even post 61 lezen, daar lees je dat ik relais 103 en 109 heb vervangen (komt voor alle posts en is niet stiekem aangepast).

Ik zat inderdaad even fout met drie gloeibougies ipv één in het koelwater, 40°C ipv 70°C voor de schakeling. Ik heb die ene post waar je me op vastpint snel even getypt voor ik naar men werk vertrok en later rechtgezet.

Dat verandert niets aan het feit dat twee officiële garages in de fout gingen om bovenstaande redenen en in mijn opinie.

Je hoeft dit niet persoonlijk op te vatten , ik ken jou niet als monteur...

Ik vraag mij af welk parcours jij dan zou gevolgd hebben om mijn probleem op te lossen?

Maartenvb 0

16 jaar

paul,

ik bedoel , als je ruitenwissers niet meer werken check je toch ook eerst de zekering. (als hypothetisch vb.)

Maartenvb 0

16 jaar

Ja, Paul en John, jullie kunnen er een beetje omheen draaien,maar hier is geen beste beurt gemaakt.
Dit soort verhalen hoor ik iets te vaak van vw/seat/audi garages, en die klanten ben je kwijt en zeggen dan ook vaak nog dat het een slechte auto is.
Dat is geen reclame voor een merk of model.
Maar goed,hopelijk is Maarten van het probleem af,.

primera p11 0

16 jaar

[quote=Maartenvb]paul,

ik bedoel , als je ruitenwissers niet meer werken check je toch ook eerst de zekering. (als hypothetisch vb.)[/quote]
In dit geval wel natuurlijk. Dit zijn dan weer de simpele storingen, nog maar een druppel van wat we dagelijks meemaken.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=primera p11]Ja, Paul en John, jullie kunnen er een beetje omheen draaien,maar hier is geen beste beurt gemaakt[/quote]
Ik ken de verhalen, vertel mij wat kan er boeken over schrijven.....

Een voorbeeld:

Bij mij staat nu een Audi A8 4.2 Quattro (8 cilinder) motor begon plots op 7 cilinders te draaien. Auto is bij 2 verschillende grote garages geweest en aangeboden voor reparatie. Men heeft als eerste zonder te meten 8 bobines vervangen a 70,- ex p/st nadien liep de motor nog steeds op 7 cilinders. Laatste garage zou bijna de ECU vervangen van 1500,- want men wist het niet meer, kon alleen nog de ecu zijn.

Veel later kreeg ik de auto in handen, na enkele controles en metingen kwam ik bij de eindtrap ontsteking uit, onderdeeltje van 190,- ex
Na deze te hebben vervangen liep de motor weer op keurig op 8 cilinders.......................................

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Aangezien het probleem nu definitief is opgelost volgens de TS en de discussie overslaat naar andere neveneffecten is de topic gesloten.

moderator 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.