Seat Cordoba: Seat vreet koelwatersensors

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Tdi 81 Kw

Hallo,

Mijn auto "vreet" koelwatertempratuur sensors die gemonteerd worden in de radiateur, ik heb er nu al drie vervangen de laatste ging met 84 graden open. Binnen 700 km zijn ze kapot, de koelfan slaat dan dus niet meer aan met als gevolg een kokende motor. De zekeringhouder op de accu is reeds al eens vervangen. Ook de plus draad naar de sensor is doorverbonden gelijk aan de zekeringhouder op de accu.
Het vreemde is dat als het koelwater kookt en hij spuit via de overloop het er uit,mijn tempratuur meter in het dashboard staat bij koude motor gewoon op nul en loopt dan naar 90 graden, deze blijft dan ten alle tijden op 90 staan, loopt niet hoger op en zakt ook niet.
Als het niveau te laag word gaat het rode ledje wel branden en geeft hij een piepsignaal. De koelwaterslang kan ik wel gewoon inknijpen.

Richard

Jacootje

Geplaatst door Jacootje (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

43 Reacties

blijegeit (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je je koelvloeistof temperatuursensor wel eens laten nakijken? dit kan ook voor vreemde problemen zorgen...

mvg

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Zoals al te lezen valt zijn deze allebei(dus ook in de motor) reeds al vervangen...

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Jacootje]Hallo,

Mijn auto "vreet" koelwatertempratuur sensors die gemonteerd worden in de radiateur, ik heb er nu al drie vervangen de laatste ging met 84 graden open. Binnen 700 km zijn ze kapot, de koelfan slaat dan dus niet meer aan met als gevolg een kokende motor. De zekeringhouder op de accu is reeds al eens vervangen. Ook de plus draad naar de sensor is doorverbonden gelijk aan de zekeringhouder op de accu.
Het vreemde is dat als het koelwater kookt en hij spuit via de overloop het er uit,mijn tempratuur meter in het dashboard staat bij koude motor gewoon op nul en loopt dan naar 90 graden, deze blijft dan ten alle tijden op 90 staan, loopt niet hoger op en zakt ook niet.
Als het niveau te laag word gaat het rode ledje wel branden en geeft hij een piepsignaal. De koelwaterslang kan ik wel gewoon inknijpen.

Richard[/quote]
eerlijk gezegd kan ik het niet helemaal goed volgen wat echt het probleem precies is, oke waar
- werkt de waterpomp wel goed stroomt die wel goed door het kleineslangetje in het reservoir tank?
- en gaat de thermostaat wel goed op tijd open?

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Dacht ik antwoord zou mogen verwachten van proffesional`s? Na één week 2 reactie`s.....nooit iemand te maken gehad met dit probleem?

Of U begrijpt het probleem niet?

Ja de waterpomp werkt goed....
en nee de thermostaat gaat na 700 km niet meer open omdat hij dan weer kapot is....

MIJN VRAAG IS DUS NOG STEEDS WAAROM GAAT DEZE KAPOT????

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Jacootje]Dacht ik antwoord zou mogen verwachten van proffesional`s?
U begrijpt het probleem niet?[/quote]
Wat verwacht u.... dat we op dit forum kunnen toveren.. ?? Mensen proberen u te helpen het probleem bovenwater te krijgen, wapper dan niet met dit soort uitspraken [i]Dacht ik antwoord zou mogen verwachten van proffesional`s?[/i] Dit lost zeker u probleem niet op......

Gr. paul

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Nee inderdaad lost dit het probleem niet op, maar ik had nu twee antwoorden van mensen die gewoon te lezen zijn als "het" probleem. Ik begrijp best dat dit een lastig probleem is, ik ben er namelijk al € 1500,00 lichter van geworden zonder dat er iemand met een goede oplossing aan kwam dragen. Ik vraag alleen maar om informatie om dit weer door te spelen naar mijn garage, ook zij weten het niet meer. Radiateur is inmiddels vervangen, overloop/druktankje, koppakking, distibutueriem en WATERPOMP waren reeds vervangen en toch blijft het probleem aanwezig....snapt u dan dat ik wat kregelig word als ik na 7 dagen maar twee antwoorden kan lezen die ook al staan te lezen in mijn eerste bericht? U wilt mij toch niet zeggen dat dit nooit is voorgekomen?
m vr gr
Richard

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Beste Richard, zoals P.Kelder al zei: wij proberen je te helpen, met de nadruk op "proberen".
Wij kunnen inderdaad niet toveren en hebben niet alle wijsheid in pacht.
Daarbij zit niet iedereen de hele dag achter de pc op vragen te wachten.

Dus........geduld is een schone zaak en reageren op jou manier helpt niet.

mvg,
moderator.

Jacootje (0), 15 jaar geleden

antwoord van 30 september door blijegeit; heb je de koelvloeistof sensors al eens na laten kijken?? Welk probleem heb ik met mijn auto? dat iedere keer mijn koelwatersensors kapot gaan.....
antwoord van Tiguan; gaat de thermostaat wel op tijd open? Zoals te lezen valt in mijn eerste bericht....op 84 graden....

Dus twee "helpende" antwoorden die eigenlijk het probleem zijn waar ik mee zit....

Had een heel mooi verhaal zitten lezen over deze site in een computerblad, daar werd toch echt gezegt dat er voor ieder probleem een oplossing zou zijn. Dat er veel en vaak gereageerd zou worden om zo snel mogelijk het bestaande probleem boven water te krijgen. Geduld?? Ja dat heb ik hoor, al 23 dagen...zolang staat mijn auto al stil....

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Wat verwacht je nou?
Dat we voor elk probleem een oplosing op de plank hebben liggen?
Je bericht is van 27 september, dat zijn 7 dagen en geen 23 wat ons betreft.
Als je op deze manier blijf reageren zal er niemand genegen zijn te helpen.

mvg,
moderator.

Jacootje (0), 15 jaar geleden

In het pc blad staat toch duidelijk te lezen dat er voor ieder probleem een oplossing is, maarja laat maar verder ik laat mijn garage wel verder zoeken voor 69 euro per uur....

Bedankt voor alle "helpende" reactie`s.....

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Het pc blad heeft gelijk......maar staat er ook in WANNEER je de oplossing krijgt?
Neem eens even de tijd om wat andere topics te lezen en je zult zien dat men altijd probeerd een oplossing te vinden.
De leden doen dit allemaal vrijwillig OMDAT men een ander wil helpen, zodat de dure garage rekening kan uitblijven.
Maar ja........dat kan even duren.

mvg,
moderator.

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Ja ik heb al vele topics gelezen, ook bij de rubriek vw en audi(omdat mijn cordoba ook zo`n motor heeft) en zie daar vele "oplossingen" en vragen, maar daarom blijf ik het raar vinden dat ik na 7 dagen geen enkele mogelijke oplossing krijg aangereikt, alleen maar dingen die ik al reeds besproken heb in mijn openings verhaal.

Ik weet dat de 'leden" dit allemaal vrijwillig doen, dat is heel mooi van hen, maar helaas is er voor mijn auto probleem geen oplossing voor handen en blijft het dus voor mij blijkbaar een bodemloze garageput te mogen worden, of ik moet deze auto verpatsen en een ander op zadelen met dit probleem, maar dat doe ik dus ook weer niet....

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

[quote=blijegeit]heb je je koelvloeistof temperatuursensor wel eens laten nakijken? dit kan ook voor vreemde problemen zorgen...

mvg[/quote]
Beste jacootje, je geeft aan dat bovenstaand antwoord al in je vraag is beantwoord??

Je temperatuursensor zit in je radiateur en gaat pas open bij 84 graden??? Dat is natuurlijk lariekoek en als je inderdaad zo gepikeerd ben omdat je een antwoord op je probleem wil van vrijwilligers, zal dat er niet inzitten.

Je hebt een thermostaat in het motorblok die onafhankelijk van welke temperatuursensor open of dicht gaat. Die werkt nl. mechanisch. Je hebt in de radiateur een sensor die de koelfan aan laat slaan, afhankelijk van de temperatuur die deze sensor IN de radiateur meet. En je hebt een temperatuursensor in het motorblok die de temperatuur doorgeeft aan de computer en dhet metertje in het dashboard.

Welnu, je schrijft in je vraag dat hij temperatuursensors vreet. daaruit blijkt dus niet dat je het over de temperatuursensor hebt die in het blok zit, maar over een sensor (thermocontact noem je dat) in de radiateur. dus logisch dat wij vragen hoe het met e temperatuursensor zit. Een temperatuursensor zit nl. altijd in het motorblok en niet in de radiateur. Vervolgens vragen we om de thermostaat te controleren, want ook die zit niet in de radiateur.

dus al je ophef over het niet beantwoorden is wat voorbarig en dus ook zeer onterecht. De oplossing van een probleem begint met de juiste vraagstrelling en als die niet duidelijk is, wordt er niet geantwoord omdat we het probleem niet begrijpemn. Als er vervolgens meer info wordt gevraagd krijgen we zo'n reaktie van jou en dan denkt iedereen bij zichzelf van zoek het maar lekker uit....

kleijn (0), 15 jaar geleden

en anders maak je een afspraak bij de ANWB voor 85 euro per uur helpen ze je graag dan zullen ze het misschien???? wel vinden

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Kijk aan dit soort antwoorden heb ik dus wat....nu word mij duidelijk uitgelegd waar ik moet zoeken....dat ik dus twee benamingen door elkaar haalde is als leek misschien logisch....de sensor in de radiateur gaat dus iedere keer kapot....en waar zit de thermostaat dan?? Als ik zo vrij mag zijn....natuurlijk.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Waar de thermostaat zit staat in # 14.
Ik lees in # 1 dat de + draad naar de sensor ( in de radiateur ) is doorverbonden gelijk aan de zekeringhouder op de accu.
Als ik het niet verkeerd begrijp , zou de sensor in dit geval de ventilator rechtstreeks van stroom voorzien , zonder relais.
Als dat waar is, dan is het geen wonder, dat hij sensors vreet.

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Waar de thermostaat zit staat in # 14.
Ik lees in # 1 dat de + draad naar de sensor ( in de radiateur ) is doorverbonden gelijk aan de zekeringhouder op de accu.
Als ik het niet verkeerd begrijp , zou de sensor in dit geval de ventilator rechtstreeks van stroom voorzien , zonder relais.
Als dat waar is, dan is het geen wonder, dat hij sensors vreet.[/quote]
als je de thermo koppeling eens overslaat en lust hem door via je stekker
dus stekker van koppeling afhalen paperclip in de stekker zal die alleen blijven lopen maar om te proberen maar dat zal in de garage ook al wel geprobeerd zijn gezien het bedrag wat je uitgegeven hebt succes willem

Jacootje (0), 15 jaar geleden

De draad is doorverbonden omdat er op de plusdraad van de stekkeraansluiting geen voeding aanwezig was. Kan het dus zo zijn dat het relais kapot is? Zoja waar kan ik deze vinden, en wat bedoelen jullie met # 14?? Snap ik ff niet.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Dat is bericht nummer 14, van Siem Bijman. En dit is #20 zoals je rechts kunt zien.

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lekker topic dit........maar een TDI 110PK die kookt. Dat maak je niet al te vaak mee. De koelvin zal bij deze motor ook maar weinig worden gebruikt. Behalve in landurige file rijden zal ie een beroep doen op deze vin.

Als hij 90 graden aangeeft en dan kookt zal ik denken aan een drukdop die niet ze werking meer doet. Deze zorgt ervoor dat het kookpunt omhoog gaat en dat gebeurt zo te lezen niet echt. Een slechte onluchting via dat kleine slangetje kan ook nog een goed aandachtpuntje zijn. Dit weleens bij een alhambra gehad die ook maar niet goed wou ontluchten. Deze bleek verstopt te zitten.

Dat de sensor in de radiateur elke defect is geraakt lijkt mij onzin. Deze heb ik nog zelden vervangen en nu 3× achter elkaar defect.......lijkt mij van niet.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Jammer van je eerste antwoorden,maar zal toch proberen je te helpen.

-Start de auto met koude motor en laat hem stationair draaien en kachel op standje 1 en op z'n warmst en let dan vervolgens op:

-Na +/-10 minuten moet de kachel toch wel warme lucht gaan geven ondanks dat de temp.meter nog aan begin staat.
-Wat later begint 1 slang warm te worden maar blijven zacht.(op dat moment moet kachel warm zijn/worden).
-Is kachel nog louw? Dan even beetje op toeren houden en de kachel moet daar gelijk op reageren door warmer te worden.
-De temperatuur op dashbord zit nog onder de 90 graden of heeft net de 90 bereikt.
-Dan bereikt de meter de 90 graden.
-Kachel moet nu warm zijn.(zo niet dan waterpomp stuk)
-Nog steeds is maar 1 slang warm.
-Wat later is de kachel ook veel warmer en wordt alleen maar warmer.
-Na een tijd wordt ook de 2e slang warm en vervolgens beiden heet en wat later worden ze pas hard.
-Temp. is dan nog steeds 90 graden op dashbord.
-Dan gaat de koelfan pas aan,en temp. blijft op die 90 graden.

Dit is ongeveer zoals het verloop hoort te gaan.
Doe dit eens na en vertel ons wat er anders gaat of wat er gebeurd bij jouw auto.
Misschien is et wat...................

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Jacootje]De draad is doorverbonden omdat er op de plusdraad van de stekkeraansluiting geen voeding aanwezig was. Kan het dus zo zijn dat het relais kapot is? Zoja waar kan ik deze vinden, en wat bedoelen jullie met # 14?? Snap ik ff niet.[/quote]
wel jammer dat je op die manier antwoord, en je haalt ook veel woorden/benamingen door elkaar.

Nou wordt het een stukje duidelijker voor mijn, dus je koelfan slaat niet aan en je hebt geen spanning op stekkeraansluiting. Oké is de zekering al gecontroleerd boven de accu + het zekeringkastje.


Groet
Tiguan

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=Tiguan][quote=Jacootje]De draad is doorverbonden omdat er op de plusdraad van de stekkeraansluiting geen voeding aanwezig was. Kan het dus zo zijn dat het relais kapot is? Zoja waar kan ik deze vinden, en wat bedoelen jullie met # 14?? Snap ik ff niet.[/quote]
wel jammer dat je op die manier antwoord, en je haalt ook veel woorden/benamingen door elkaar.

Nou wordt het een stukje duidelijker voor mijn, dus je koelfan slaat niet aan en je hebt geen spanning op stekkeraansluiting. Oké is de zekering al gecontroleerd boven de accu + het zekeringkastje.


Groet
Tiguan[/quote]
en dat alles voor 1500 euro heb je een mooie cv voor

Jacootje (0), 15 jaar geleden

[quote=alexander242]Lekker topic dit........maar een TDI 110PK die kookt. Dat maak je niet al te vaak mee. De koelvin zal bij deze motor ook maar weinig worden gebruikt. Behalve in landurige file rijden zal ie een beroep doen op deze vin.

Als hij 90 graden aangeeft en dan kookt zal ik denken aan een drukdop die niet ze werking meer doet. Deze zorgt ervoor dat het kookpunt omhoog gaat en dat gebeurt zo te lezen niet echt. Een slechte onluchting via dat kleine slangetje kan ook nog een goed aandachtpuntje zijn. Dit weleens bij een alhambra gehad die ook maar niet goed wou ontluchten. Deze bleek verstopt te zitten.

Dat de sensor in de radiateur elke defect is geraakt lijkt mij onzin. Deze heb ik nog zelden vervangen en nu 3× achter elkaar defect.......lijkt mij van niet.[/quote]
Tankje plus dop was reeds al vervangen.....

Jacootje (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]Jammer van je eerste antwoorden,maar zal toch proberen je te helpen.

-Start de auto met koude motor en laat hem stationair draaien en kachel op standje 1 en op z'n warmst en let dan vervolgens op:

-Na +/-10 minuten moet de kachel toch wel warme lucht gaan geven ondanks dat de temp.meter nog aan begin staat.
-Wat later begint 1 slang warm te worden maar blijven zacht.(op dat moment moet kachel warm zijn/worden).
-Is kachel nog louw? Dan even beetje op toeren houden en de kachel moet daar gelijk op reageren door warmer te worden.
-De temperatuur op dashbord zit nog onder de 90 graden of heeft net de 90 bereikt.
-Dan bereikt de meter de 90 graden.
-Kachel moet nu warm zijn.(zo niet dan waterpomp stuk)
-Nog steeds is maar 1 slang warm.
-Wat later is de kachel ook veel warmer en wordt alleen maar warmer.
-Na een tijd wordt ook de 2e slang warm en vervolgens beiden heet en wat later worden ze pas hard.
-Temp. is dan nog steeds 90 graden op dashbord.
-Dan gaat de koelfan pas aan,en temp. blijft op die 90 graden.

Dit is ongeveer zoals het verloop hoort te gaan.
Doe dit eens na en vertel ons wat er anders gaat of wat er gebeurd bij jouw auto.
Misschien is et wat...................[/quote]
Alles wederom geprobeerd en hij doet het zoals omschreven door jou, het is alleen zo dat de temp meter altijd op 90 graden blijft staan. Ook als de fan aanslaat en zelfs op standje twee gaat draaien. Tijdens het rijden geen problemen, alleen als er wat meer vermogen word verlangt van de motor gaat hij aan de kook, de temp meter blijft dan nog steeds gewoon 90 graden aan geven. Morgen gaat hij naar een andere garage, kijken of ze daar het probleem kunnen vinden. Laat in ieder geval wederom de sensor? in de motor vervangen....

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Hij is weer terug....maar het "echte" probleem konden ook zij niet vinden...nu maar op zoek in de regio Rotterdam naar een garage die mij wel kan helpen...zonder weer eerst alles te moeten vervangen. Ga er steeds meer aan denken dat de koppakking lek is....maar hij is afgeperst en toen was er niets aan de hand...erg vreemd allemaal.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

zonde van je eerste paar post maar goed:


met de temp eens na met een externe meter (bij een GOEDE automaterialeen zaak zeker verkrijgbaar.)

Jacootje (0), 15 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]zonde van je eerste paar post maar goed:


met de temp eens na met een externe meter (bij een GOEDE automaterialeen zaak zeker verkrijgbaar.)[/quote]
Als hij aan het koken is blijkt de tempratuur zo rond de 110 graden te zijn...maar de meter in het dashboard blijft dus 90 graden aanwijzen..alleen als hij bijna al zijn water kwijt is dan loopt de meter wel op....

kleijn (0), 15 jaar geleden

het is mosterd naar de maaltijd maar als je temperatuur oploopt als er geen water meer inzit duidt dat op een kapotte gever die in het water kanaal zit van de kop

Jacootje (0), 15 jaar geleden

[quote=kleijn]het is mosterd naar de maaltijd maar als je temperatuur oploopt als er geen water meer inzit duidt dat op een kapotte gever die in het water kanaal zit van de kop[/quote]
Moeilijk te vervangen??

Harald4118 (0), 15 jaar geleden

Is er al getest of er verbrandingsgassen bij het koelwater komen ? Volgens mij bestaat hiervoor een test.

De beschrijving wijst erop dat hij niet warm loopt (zie # 26), maar dat er lucht/verbrandingsgassen in het koelcircuit geperst worden als er meer druk wordt opgebouwd. Daardoor loopt de druk te hoog op en wordt het water naar buiten geperst. Vervolgens loopt hij warm.

Dus op zoek gaan naar fit : koppakking of scheurtje in cilinderkop. Indien koppakking kapot waarschijnlijk scheurtje in kop. Indien niet te ontdekken bij afpersen : treedt misschien enkel bij hogere temperatuur op ?

Als je nu VOORZICHTIG de dop van het expansievat afdraait en je laat de motor warm worden, zijn er dan geen luchtbelletjes te zien ? LET OP dat er geen druk opzit als je de dop losdraait. Ik weet uit ervaring dat dit niet zo leuk is.

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=Jacootje][quote=kleijn]het is mosterd naar de maaltijd maar als je temperatuur oploopt als er geen water meer inzit duidt dat op een kapotte gever die in het water kanaal zit van de kop[/quote]
Moeilijk te vervangen??[/quote]
nee makkelijk

Jacootje (0), 15 jaar geleden

[quote=Harald4118]Is er al getest of er verbrandingsgassen bij het koelwater komen ? Volgens mij bestaat hiervoor een test.

De beschrijving wijst erop dat hij niet warm loopt (zie # 26), maar dat er lucht/verbrandingsgassen in het koelcircuit geperst worden als er meer druk wordt opgebouwd. Daardoor loopt de druk te hoog op en wordt het water naar buiten geperst. Vervolgens loopt hij warm.

Dus op zoek gaan naar fit : koppakking of scheurtje in cilinderkop. Indien koppakking kapot waarschijnlijk scheurtje in kop. Indien niet te ontdekken bij afpersen : treedt misschien enkel bij hogere temperatuur op ?

Als je nu VOORZICHTIG de dop van het expansievat afdraait en je laat de motor warm worden, zijn er dan geen luchtbelletjes te zien ? LET OP dat er geen druk opzit als je de dop losdraait. Ik weet uit ervaring dat dit niet zo leuk is.[/quote]
Er is ook deze week een uitgebreide lek/ compressietest uitgevoerd, ook daaruit werd niet duidelijk wat er aan de hand is, er werden ook geen gassen gemeten in de koelvloeistof. Er borrelen geen luchtbelletjes omhoog in het reservoir, er zit geen koelvloeistof in de motorolie en er komt geen damp uit de uitlaat. Ergens in het koelsysteem zit de fout....

Jacootje (0), 15 jaar geleden

[quote=kleijn][quote=Jacootje][quote=kleijn]het is mosterd naar de maaltijd maar als je temperatuur oploopt als er geen water meer inzit duidt dat op een kapotte gever die in het water kanaal zit van de kop[/quote]
Moeilijk te vervangen??[/quote]
nee makkelijk[/quote]
Wil je mij dat uitleggen??

kleijn (0), 15 jaar geleden

wordt de kop zo heet reageert die daar op maar een foefje houdt het draadje van het metertje maar op massa moet je temperatuur meter zeker om hoog gaan zoniet of slechts gedeeltelijk is het metertje in het dasboard kapot maar dit is niet de oplossing van je probleem maar zie oplossing twee

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

#35: kleijn schreef, jacootje schreef, kleijn schreef........

het wordt er zo niet duidelijker op, mannen.

mvg,
Hans.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is de koppakking niet lek, dan druk de Compressie de koelvloeistof de tank uit ongeacht lage normale of hoge motortemperatuur.

Willem

arno (0) PRO, 15 jaar geleden

jeetje er is hier al heel wat over geschreven zeg
klinkt mischien gek maar zou toch de waterpomp eens [laten]demonteren en eens goed controleren of er niet een schoepje mist of komt ook voor dat de kunstofring met schoepjes los zit op het asje van de waterpomp dan circuleert het systeem niet meer en kan dan gaan koken kan natuurlijk best zo zijn dat in de opwarmfase de schoepjes wel draaien maar naarmate de motor warmer wordt niet meer
succes met deze lastige zoektocht
arno

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Waar de thermostaat zit staat in # 14.
Ik lees in # 1 dat de + draad naar de sensor ( in de radiateur ) is doorverbonden gelijk aan de zekeringhouder op de accu.
Als ik het niet verkeerd begrijp , zou de sensor in dit geval de ventilator rechtstreeks van stroom voorzien , zonder relais.
Als dat waar is, dan is het geen wonder, dat hij sensors vreet.[/quote]
Als ik dit zo lees, komt de stroom van de koelvin via de sensor in de radiator; dus het gehele amperage gaat eerst door de sensor, en dan is het niet gek dat ie kapot gaat.

[quote=Jacootje]De draad is doorverbonden omdat er op de plusdraad van de stekkeraansluiting geen voeding aanwezig was. Kan het dus zo zijn dat het relais kapot is? Zoja waar kan ik deze vinden, en wat bedoelen jullie met # 14?? Snap ik ff niet.[/quote]
Als het circuit goed is aangesloten, hoort je koelvin te gaan draaien als je de sensor in de radiator (het thermocontact) doorverbindt.


Volgens mij gebeurt het volgende: Auto loopt warm, ventilator bij de radiator gaat aan, sensor brandt door, hierdoor stopt de ventilator, auto loopt heet en gooit de koelvloeistof eruit, nivo zakt en er gaat het rode ledje branden en hoor je een piep, en dan weet je dat het foute boel is.

Je hebt wat veranderd in het electrische circuit, ben ik sowieso geen voorstander van als je niet weet hoe het werkt en dus ook niet kan inschatten wat de gevolgen hiervan zijn.

Er is ook gevraagd naar het relais van de koelvin, is dat al gecontroleerd? En misschien draait de koelvin te zwaar, zodat de zekering eruit springt en/of het relais kapot gaat.

Er blijven dan nog wel vragen over: Waarom blijft de temp op het dashbord op 90 graden (probleem in sensor (weer een andere ?) of in de meter op het dashbord); wordt de auto te snel warm (vanwege de ervaring van Alexander 242 die zegt dit niet vaak mee te maken) ?

Enfin, we zijn al weer bij #40, gaat best goed zo ;-)

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Ivm mijn werk heb ff niets laten weten, daarvoor mijn excuses.....

Auto heeft nog steeds dezelfde problemen, inmiddels ben ik bij garage nummer 3 aanbeland.....

Inderdaad gaat het hele amperage door de sensor, omdat deze (door een garage) door is verbonden omdat er geen permanente spanning te meten was op de plus draad naar de sensor.

** Volgens mij gebeurt het volgende: Auto loopt warm, ventilator bij de radiator gaat aan, sensor brandt door, hierdoor stopt de ventilator, auto loopt heet en gooit de koelvloeistof eruit, nivo zakt en er gaat het rode ledje branden en hoor je een piep, en dan weet je dat het foute boel is.**

Alles klopt behalve dat dan de sensor door brand, deze doet het pas niet meer na 6 of 7 keer bijvullen van de koelvloeistof, gemiddeld nu 600 km....
Met veel snelweg kilometers heeft hij weinig tot geen problemen, maar in de stad is hij zo leeg gespoten.

De meter op het dashboard loopt nog steeds naar 90 graden, heb de "nuldraad" verbonden en de meter slaat dan we door naar 120...

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Afgelopen vrijdag is wederom de koppakking vervangen, kosteloos...beschikbaar gesteld via een "lezer" hier op dit forum. daarvoor mijn uitzonderlijke dank.
Tot op heden(ff naar Duitsland geweest) geen enkel probleem meer gehad....

Highway (120) PRO, 15 jaar geleden

Jacootje als blijkt dat het aan de koppaking ligt kan dan de lezer daar ook een uitleg over geven?
Was er iets te zien aan de kop of koppakking?

Dit omdat je het toen hebt laten testen door de garage en deze vertelde dat alles goed was. Zie#34

Jacootje (0), 15 jaar geleden

Nee volgens mij zelf was er niets te zien aan de kop zelf, afgelopen donderdagnacht kwam ik terug uit Dusseldorf toen er een grote witte rookwolk achter mijn auto vandaan kwam, ik had reeds kontakt gehad met meerdere "lezers". Een van hen heeft de koppakking vervangen en de kop laten vlakken, naar het schijnt was dit dus de vorige keer niet uitgevoerd. Bij deze garage hadden ze dus alleen de koppakking vervangen zonder zich druk te maken over de rest....stond wel op de factuur vermeld trouwens. Tevens is de waterpomp vervangen omdat de distributie ook los moest......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.