Hallo,
Ik zit met het volgende probleem: Wanneer de motor van mijn seat warm is, schommelt het stationair toerental even wanneer ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta of wanneer de motor stationair loopt en ik even het gaspedaal in druk. Het volgende gebeurt: motor zakt naar stationair toerental, maar maakt vervolgens nog even een dip naar ± 400rpm waarna hij weer probeert te corrigeren en hij dus even schommel tussen de 600 en 800rpm. Na een seconde of 10 loopt hij weer goed.
Het volgende is al gebeurt:
- Uitgelezen > foutmelding dat mengsel te rijk was (volgens mij), dus op zoek naar vacuumlek
- Scheurtje in de vacuumslang naar de rembekrachtiger ontdekt, deze is vervangen door een nieuwe maar het probleem werd alleen maar erger
- Uitgelezen > Geen fouten meer
- Gasklephuis gereinigd, probleem bleef
- Ander gasklephuis (geen nieuwe), deze ook gereinigd en opnieuw ingeleerd, schommelen werd iets minder maar nog steeds verholpen
- Nog steeds geen fouten bij het uitlezen
- Brandstoffilter vervangen (dit zal er wel geen invloed op hebben maar was wel aan vervanging toe)
Alle slangen zijn gecontroleerd op scheuren/gaatjes, maar alles lijkt in orde. Wel is het zo dat wanneer ik de olie vul dop er af haal (of de slang die van de vul dop naar het luchtfilterhuis loopt los haal), het probleem ook een stuk minder wordt, stationair toerental gaat wel iets omhoog. Met de airco aan blijft het probleem wel overigens ondanks een iets hoger toerental.
Mijn vraag is dus waar moet ik het probleem zoeken?
- Toch het gasklephuis? Oftewel, dan maar een echt nieuwe.
- EGR? Deze geeft geen fouten, maar na een zoektocht op google ben ik er wel achter dat deze ook nog wel eens problemen wil veroorzaken
- Toch een vacuumlek ergens?
Alvast bedankt voor het meedenken!
PS: hier is nog even een video ter verduidelijk van het probleem: https://www.youtube.com/watch?v=el5QnLZF...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR kan problemen veroorzaken, maar dat gaat meestal gepaard met de melding dat het MAP signal niet aannemelijk is.
De carterontluchting kan lekken.
Wat ook voorkomt is dat de druksensor die in de persleiding van de stuurbekrachtiging zit kapot gaat, deze sensor zorgt ervoor dat het toerental met 100 toeren verhoogd word tijdens het aanspreken van de stuurpomp.
Als deze sensor defect is dan gaat het stationair toerental ook zagen , en heb je kans dat het opnieuw inleren van een gasklephuis niet goed word uitgevoerd.
Probleem bleek toch het gasklephuis te zijn. Het is nu (zoals het lijkt) opgelost.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar