Seat Arosa: stellen koppeling

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: AUD (1400mpi)

Arosa 2001 AUD ( 1400MPIH) 90000km. het koppelingspedaal moet tot op de laatste mm ingetrapt worden wil hij ontkoppelen. Heeft deze auto een zelfstellende koppeling? Kan ik dat zo stellen dat hij eerder ontkoppelt? Waar kan ik dat het beste doen?
Groet,
Jean

Jean5231

Geplaatst door Jean5231 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jean,

Je zult een zelfstellende kabel erop hebben zitten, stellen is niet mogelijk, waarschijnlijk heb je gewoon een versleten koppeling.

De kabel gaat trouwens ook nog wel eens kapot ( het zelfstellende mechanisme )

Als je rijd, en heel even aan de koppeling komt, begint hij dan ook al te slippen ?

Gr Stefan

Jean5231 (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan,
De koppeling slipt niet als ik hem even aanraak . Ik moet daarvoor het pedaal helemaal tot de bodem indrukken.
Naar mijn weten is een versleten koppelingsplaat vast te stellen door vol gas op te trekken in een hoge versnelling (4e of 5e ) .Dan zou de koppeling moeten slippen. Dat doet hij niet.
Hoe kan ik het zelfstellend mechanisme testen ?
Groet,
Jean

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

heeft je pedaal veel vrije slag???

Jean5231 (0), 13 jaar geleden

Hallo Robby,
Ik weet niet goed wat je bedoelt met de vrije slag. Op de versnellingsbak heeft de arm ongeveer 1 a 2 cm vrije slag. Het pedaal moet ik vanaf de ruststand(= gelijke hoogte met rempedaal) tot op de bodem intrappen om te ontkoppelen,(noem je dit vrije slag?).
Is het een idee om de vrije slag bij de arm op de versnellingsbak op te heffen door om de kabel een busje te doen van +/_ 1cm? Dan hoef ik het pedaal minder in te trappen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jean,

Met vrije slag word bedoelt, als het pedaal boven staat, kun je hem dan een stukje zonder weerstand / speling indrukken voordat de kabel bediend word ?

Ik zou voor een nieuwe kabel gaan, zoals gezegd geven deze vaker problemen, een busje maken is niet echt een oplossing en of dat je probleem oplost is ook nog een 2e, het werkt misschien wel, maar waarom zou je een hoop werk gaan doen als het ook 'simpel' kan..

Laat anders nog eens iemand erna kijken.

Gr Stefan

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet het niet zeker of jij dit hebt,maar heb je een groen dekseltje op het staartstuk van de bak zitten? Zoja dan zit daarachter de hevel die de drukstang bediend en die hevel wil nog wel eens breken met een soorgelijke klacht als gevolg.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Maar als dat zo is zou je de koppeling niet meer kunnen bedienen, pedaal zou dan op de bodem of half-stok hangen..M.a.w. is er dan niet meer mee te rijden ( koppelen )

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoeft opzich niet zo te zijn,de hevel kan de as toch wel een stuk meenemen,maar omdat deze hevel niet meer goed op de as vast zit krijg je een enorm vrije slag,maar zoals ik al zei ik weet niet of deze bak dit systeem heeft uit mijn hoofd.
We horen het wel...

Jean5231 (0), 13 jaar geleden

Hallo Ricky,
Ik zal morgen kijken of er een groen dekseltje te vinden is. Het sneeuwt nu,brrrr.
Hallo Stefan84,
Of de kabel direct bij het intrappen van het pedaal bediend wordt zal ik morgen bekijken. In ieder geval is er wel gelijk weerstand in het pedaal.
Tot morgen,
Groet,
Jean

Jean5231 (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Het probleem is opgelost (met behulp van het boek "jetzt helfe ich mir selbst")
Het nastelmechanisme was niet juist gemonteerd. Ik heb het samengedrukt opnieuw gemonteerd .Het koppelingspedaal grijpt nu keurig halverwege aan.
Bedankt voor het meedenken.
Groet,
Jean

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.