Seat Arosa: Arosa SDI wordt niet meer warm (70-80 gr)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 SDI AKU

Mijn Arosa SDI wordt met dit weer niet meer warm , max. 80 gr. op de snelweg en 70 op binnenwegen, de thermostaat kapot denk ik?!
Mijn vraag is , waar zit dit ding aan het blok, (ik gok onder bij de waterpomp) en wat voor een moet erin , een "traditionele" thermostaat met zo'n grote ring eromheen óf een van het nieuwe soort van VW die van kunstof is/zwart en zonder zo'n ring.
Heeft er verder nog iemand tips/trucs ter verhoging van de feestvreugde?

skinniechinook

Geplaatst door skinniechinook (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

(ik gok onder bij de waterpomp) en wat voor een moet erin , een "traditionele" thermostaat met zo'n grote ring eromheen

IDD dat klopt.

Gr. Harry

skinniechinook (0), 13 jaar geleden

Harry , dank je wel voor je snelle reactie, maar bij de local Brezan vertellen ze me dat alletwee de thermostaatsoorten gebruikt kunnen worden, weet jij hier iets meer over?

Gr marco

Hans0208 (0), 13 jaar geleden

En, al wat verder? Ik ben namelijk benieuwd of het vervangen van de termostaat geholpen heeft. Ik ben sinds begin september ook in het bezit van een soortgelijke Arosa. Bij mij geeft hij, nu het wat kouder wordt, ook dezelfde waarden aan. Echter ben ik van mening dat dit bij dit motorconcept hoort(de kachel geeft gewoon goede warme lucht). Ik denk dan ook niet dat je je zorgen hoeft te maken dat je termostaat kaduk is.

groet, Hans

skinniechinook (0), 13 jaar geleden

Hans, ik ga vandaag (za. 27-11) de thermostaat vervangen. Houdt je op de hoogte. Mijn Arosa wordt met dit weer niet warmer als 75-78 gr. en als de kachel op vol warm met de blower op 4 staat zakt deze terug naar +/- 70 gr. Dit is volgens mij echt niet normaal, hij hoort m.i. gewoon 90 gr. te zijn, ook met dit weer .

Hans0208 (0), 13 jaar geleden

Veel succes. Maar wat ik eigenlijk zeggen wil is dat het nogal een verouderd systeem is. Ik denk dat deze diesels in de kou minder goed warmte vasthouden als moderne diesels. Iemand hier die dit kan onderschrijven of l*l ik uit mijn nek.

groet Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat het wat langer duurt bij de diesel om op temp te komen, oke..Maar ook horen ze mooi rond de 90 graden te komen, 70 is gewoon te laag..Daarbij komt dat het een hoger brandstof verbruik met zich mee brengt, en de delen slijten harder al de motor ( te ) koud blijft.

Gr Stefan

skinniechinook (0), 13 jaar geleden

Zo, thermostaat vervangen, idd het "oude type" stalen met grote stalen ring. Woont ook rechts onderaan voorkant van het blok (in rijrichting gezien ). En motor wordt gewoon weer 90 gr. Op de snelweg, prov. weg of binnen bebouwde kom, ook met kachel vol op hete lucht en blower op stand 4, hij blijft netjes op 90 gr. staan.
berendonck/harry bedankt voor de tips en iedereen voor de reacties !! Hans(0208) ik dacht ook dat de kachel nog lekker warm werd maar hij wordt nu veel warmer , is echt verschil voelbaar.


Ik zou zeggen "case closed"

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Met dit weer is het wel lekker om er warmpjes bij te zitten, graag gedaan.

Gr. Harry

Hans0208 (0), 13 jaar geleden

Toch nog even een naschrift. Ben ook de boer op geweest voor een thermostaat. Ik ben bij de plaatselijk VW garagist geweest. In hun systeem staat alleen de metalen thermostaat voor dit type blok vermeld. Waarom bij de aftermarkt bedrijfen ook de kunsstof thermostaat, merk Gates, wordt aangeboden wist men niet te vertellen. Ook de aftermarkt bedrijfen zelf niet(ben er bij twee geweest). Lijkt mij dus dat je op voorhand niet weet welk type erin zit en eerst moet demonteren om te weten welk type. Mogelijk een ander waterpomphuis. Iemand die weet hoe het zit? Paul misschien?

groet Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Waarschijnlijk is het chassis-nr afhankelijk, het kan zijn dat vanaf een bepaald bouwjaar / chassis nr de boel net iets anders is.

Gr Stefan

Hans0208 (0), 13 jaar geleden

Stefan,
Dat dacht ik dus ook en dat heb ik geopperd. Echter ik kreeg van geen van allen een verklarend antwoord. Vandaar mijn vraag alhier.
groet Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wellicht weet iemand anders nog een antwoord op je vraag Hans..

We wachten gewoon even af.

Gr Stefan

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen idee die plastic dingen zijn voor de benzine motoren niet voor diesels > http://www.vwspares.co.uk/arosa_cooling....

Gr. Harry

Hans0208 (0), 13 jaar geleden

Harry,
Duidelijker kan haast niet. Weer een vraag opgelost. Blijft de vraag waarom die bedrijven dit niet weten. In ieder geval bedankt voor je info.
groet Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.