Seat Altea: Storing P0191 sensor Raildruk

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 FSI BLR

Collega's

Wij hebben bij een Seat Altea 2.0 FSI met BLR motor (2004) het volgende probleem :

Motorstoringslampje ging branden code P0191 sensor Raildruk,signaal onaannemelijk.(augustus 2009).
Storing gewist en is 1 maand weggebleven waarna we eind september de raildruksensor vervangen hebben.
Daarna binnen een week weer het lampje branden.en nu is de storing constant aanwezig.
De raildruk komt ook niet meer boven de 80 bar uit,ook niet op momenten dat deze druk boven de 100 bar zou moeten zijn.
Hogedrukpomp heb ik ook vervangen maar zonder resultaat.
De nok op de nokkenas heb ik met een spiegeltje bekeken en ziet er naar mijn idee goed uit.
Tussen de pompplunjer en de nokkenas zit een bus (klepstoter of nokvolger) deze kon ik uit het gat trekken en zag er volgens mij ook goed uit. (ik hoop niet dat er nog iets tussen hoort te zitten want dan is dat er tussenuit gevallen).
Er is nog 1 symptoom,op het moment dat de hogedrukpomp een raildruk van boven de 80 bar zou moeten leveren,komt er een ratelend geluid bij de pomp vandaan.
Op dit moment gaan we de elektrische opvoerpomp in de tank demonteren en controleren maar daarna ben ik aardig door mijn opties heen. (overigens bleef de lage druk constant ronde de 4 bar dus ik verwacht geen problemen met de elektrische opvoerpomp of het filter).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
M.vr.gr.Andy Haagen

vaartlandbcs

Geplaatst door vaartlandbcs (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Altea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat is wel vreemd na het vervangen van de brandstrof druksensor (G247) dat de storing inblijft is niet meer te wissen, is de bedrading/stekker wel oke.

De hogedrukpomp die gaan ook weleens kapot (niet zo vaak) zou even de druk moeten meten.

Het inspuitsysteem is onderverdeeld in een hoge- (maximaal ca. 120 bar) en een lagedrukgedeelte (ca. 6 bar).

Volgens mijn was er een tijd iets over regelapparaat voor brandstofpomp is een stekker/regelapparaat boven de pomp (softwarefout) ofzo iets moet je navragen bij de dealer.

Erzit niets tussen de pompplunjer en de bus dat hoord zo.

vaartlandbcs (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Tiguan,

De storing komt er in na 1 of 2 keer gasgeven,de hoge druk is ook gewoon in het meetwaardeblok te bekijken dus de sensor en bedrading lijken mij in orde.
Alleen zoals ik al zei blijft de druk te laag (80 bar) op momenten dat deze boven de 100 moet zijn. De lage druk blijft goed.
Toen ik gisteren nogmaals de raildruksensor controleerde,kwam ik een leiding tegen tussen de hoge druk rail en de lagedrukleiding. Dit kan niets anders zijn dan een overdruk beveiliging. Als de druk op de rail te hoog wordt,stroomt de brandstof terug naar het lagedruk gedeelte. Er moet in het verbindingstuk tussen de rail en de leiding dan ook een overdruk ventiel zitten. Ik heb het verbindingdtukje (overdruk ventiel) besteld 06D 130 757 B en hoop het vandaag te gaan monteren.
Het zou goed verklaren waarom de hoge druk nooit boven de 80 bar komt als dit ventiel bij deze druk open gaat.
Het was ook niet afhankelijk van belasting,onder alle omstandigheden kwam de druk niet boven de 80 bar.
Jullie horen zsm het resultaat

vaartlandbcs (0) PRO, 14 jaar geleden

Collega's

Het probleem van de storing is opgelost,tenminste het probleem dat de motor vrijwel direct de P0191 aangaf.
Nadat in eerste instantie het lampje elke keer na ongeveer een maand ging branden hebben we de raildruk sensor vervangen. Nu achteraf blijkt dat deze sensor niet de juiste was,we hebben er waarschijnlijk een van een diesel gekregen die bestemd was voor veel hogere drukken.
De hogedruk pomp ging netjes naar maximaal regelen omdat de sensor spanning te laag was (de computer dacht dus dat de druk te laag was). Op het moment dat de raildruk echt te hoog werd (omdat de pomp naar max.gestuurd werd) opende het overdrukventiel in de rail en werd de druk netjes afgevlakt (waarschijnlijk op ongeveer 150 bar) terwijl de computer dacht dat de druk 80 bar was.
We hebben daarna de juiste densor gemonteerd en alles draaide als een zonnetje.
We hopen dat na het vervangen van de diverse onderdelen ook gelijk het probleem van het lampje branden eens in de 4 weken opgelost is

Bedankt voor de input.

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de Feedback,

Ik vondt het al zo vreemd, meestal als je brandstof druksensor (G247) vervangt was het wel goed. als je de verkeerde sensor hebt gehad dan verklaard dat wel alles.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.