Mijn Cordoba 1.4 44kW AEX uit 11-1997 begon vandaag te kuren te vertonen.
Stationair begon hij te stotteren. Op toeren viel het wel mee. Er is nauwelijks vermogensverlies.
Bij Seat-dealer aan de testkast gehangen, maar niets gevonden.
Probleem ligt volgens Seat voor 90% aan de bougiekabels, en voor 10% aan een kapotte injector.
Bougiekabels vervangen. Probleem niet opgelost.
Bij stationair lopende motor om de beurt het stekkertje van een injector losgetrokken.
Resultaat bij losgenomen stekkertje per cilinder:
Cil.1: motor gaat iets onregelmatiger lopen
Cil.2: geen verschil
Cil.3: Motor valt terug en slaat bijna af
Cil.4: Motor valt terug en slaat bijna af.
Injectoren losgemaakt en omgewisseld (Cil.1 naar cil.4, cil.2 naar cil.3, cil3 naar cil.2 en cil.4 naar cil.1)
Weer stationair laten lopen. De waarnemingen zijn exact hetzelfde als hierboven.
Injectoren los van de motor gehaald, maar aan de brandstofrail vast laten zitten.
Startmotor ingeschakeld en injectoren in de lucht laten spuiten. Ze werken allemaal.
Probleem nog steeds aanwezig.
Bij stationair lopende motor hoor je wel een met korte tussenpozen sissend geluid. Ik denk nu dus aan valse lucht.
Het komt aan de achterkant van het motorblok vandaan aan de onderkant van het "slakkenhuis" waar het gasklephuis op zit.
Ik kan niet zien wat daar zit. Zit daar ergens een slang, of pakking? Er komt wel een slang van de carterontluchting vandaan, maar die is zo te zien in orde.
Koppakking is in okt.2008 bij km-stand 108.000km door Seat-dealer vervangen, incl. alle overige benodigde pakkingen, rubbertjes etc. (Het zal toch niet waar zijn zeker dat deze weer kapot is?)
Bougies zijn 6 weken geleden vervangen (Bosch super4 WR78X)
Bougiekabels zijn vandaag vervangen.
Luchtfilter is 2 weken geleden vervangen.
2 maanden geleden zijn radiateur, thermostaat, temp.sensoren en waterpomp vervangen.
Olie en koelvloeistof staan mooi op peil en zijn mooi schoon.
Geen lekkages van olie en vloeistoffen te bekennen.
Distributiriem staat "op tijd".
Wie kan mij de oorzaak vertellen, of een hint geven?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hans
Controleer de slang eens wat van de rembekrachtiger afkomt..ook zonodig de andere slangen op lekkage controleren.
Gr Stefan
Gisteren naar de SEAT-dealer geweest.
Aan de kast gehangen en diverse dingen gecontroleerd. Niets kunnen vinden.
Compressie opgemeten. Cil. 1 en 2 op 7bar en cil. 3 en 4 op 13bar.
Dealer heeft de kop er af gehaald en het bleek dat de koppakking (die in okt.2008 is vervangen) doorgeslagen was tussen cil. 1 en 2.
Omdat de reparatie minder dan een jaar geleden is heeft de dealer aangeboden om geheel kostenloos een nieuwe koppakking te monteren incl. alle bij deze reparatie behorende onderdelen en werkzaamheden.
Chapeau voor de dealer.
15 jaar
Dan is die ook weer snel defect, maar gelukkig heb je nog garantie en doet de dealer niet moeilijk.
Vandaag de auto opgehaald bij de Seat-dealer. Het heeft even geduurd, maar ze hadden het druk en hebben mijn auto er tussen moeten plannen.
De koppakking was inderdaad doorgeslagen tussen cil.1 en 2.
Oorzaak: waarschijnlijk een oneffenheidje. Voor de zekerheid is de kop opnieuw gevlakt en is er een nieuwe koppakking tussen geplaatst. Verder zijn alle bij deze reparatie behorende werkzaamheden verricht, incl. materialen.
Ik ga ervan uit dat de problemen hiermee zijn verholpen.
En dat helemaal voor niets.
Garantie en service volgens de Seat-dealer in Tilburg.
En inderdaad, dat noem ik nou service.
15 jaar
Kijk..dat is nog eens mooi..
Bedankt voor je feedback!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar