auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Leon: Temperatuursensor Seat Leon TDI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Beste forumleden,

Het is al een tijd geleden dat ik een berichtje heb gepost. Om de simpele reden dat ik al jaren probleem-vrij rij :)
Ondertussen is mijn nickname al niet meer actueel, ik heb de Ibiza 3 jaar geleden ingeruild voor een Leon. En zoals ik net al zei rij ik hier al jaren zonder problemen mee. Tot enige tijd geleden.... Ik merkte dat hij steeds minder zuinig begon te rijden. Het scheelt ongeveer 80 kilometer per tank. In eerste instantie dacht ik dat dit wellicht te maken kon hebben met dat het winter was, maar nu de zomer al enige maanden aan de gang is is het probleem nog steeds aanwezig.
Wat mij ook opviel is dat mijn temeratuurmeter in mijn dashboard ook al enige tijd ineens vreemde sprongen maakt. Soms duurt het heel lang voordat hij omhoog gaat, maar als dat dan gebeurt schiet hij gelijk naar 90 graden (hij loopt dus niet langzaam op terwijl de motor warm loopt). Ook valt hij wel eens ineens na al een uur rijden terug naar de laagste stand.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het hogere verbruik? Maw, is dit de enige referentie die de computer heeft om te peilen hoe warm de motor is? Dus zou de computer als de meter ineens tijdens het rijden uitvalt kunnen denken dat de motor koud is en extra brandstof gaan inspuiten?

Alvast bedankt voor de reacties!!

Mvg,
Kevin

Geplaatst door

Kevin_Ibiza (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kevin,

Het makkelijkst is als je de auto eerst even laat uitlezen, kijk of er storingen in staan en noteer ze dan hier even, staat er niks in, bekijk dan de meetwaardeblokken even, met name naar de temp wat die daar aangeeft als de meter zo vreemd doet, bekijk ook de andere waardes van o.a. de LMM e.d.

Hoe heb je het verbruik berekend ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hoi Stefan,

Bedankt voor je reactie.
Hoe ik mijn verbruik berekend heb? Nou, eerst haalde ik altijd 1050 km op een tank, dit betekende altijd dat ik 4 keer op en neer kon naar mijn werk (elke dag 250 km, alleen snelweg) en dan hield ik altijd nog over. Tegenwoordig red ik maar 3 keer en begint het lampje om aan te geven dat 'ie dorst heeft al bij 950 kilometer te branden.
Het vreemde is dat die 1050 kilometer heel af en toe wel weer gered wordt (ongeveer 1 keer in de 2 maanden). Ik heb dus echt het idee dat die temperatuursensor flink van slag is en als 'ie dan een goeie dag heeft mijn auto wel zuinig rijdt.

Ik heb inderdaad al meer het advies gehad om hem uit te laten lezen, maar ik dacht dat als jullie misschien vaker van dit euvel hadden gehoord en wellicht met zekerheid konden zeggen dat het die sensor was. Dit had me dan weer 45 euro bespaard aan uitleeskosten en had ik alleen die sensor kunnen kopen en vervangen. Maar als met het uitlezen naar boven komt dat het die sensor is, laat ik hem wel gelijk door hun vervangen.
Ik laat natuurlijk wel even weten hoe het is afgelopen en wat de oorzaak was.

Bedankt!

Mvg,
Kevin

Kevin_Ibiza 0

14 jaar

Kevin,

Tijdens het uitlezen kun je ook de temp van de sensor bekijken, je kan het ook anders doen, neem een multiemeter en meet het aantal ohm eens van de sensor bij warme motor, als het goed is een 4 polige sensor en je moet dat tussen pen 1 en 3 meten..Maar dit is dan maar een moment opname en daarbij weet je nog niet zeker of deze nu wel goed is of net niet.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Feit wat je zegt dat de meter spontaan stijgt of daald zegt al genoeg:temperatuursensor dus vervangen is de oplossing (je bent denk ik de 300000 ste die een nieuwe nodig hebt).
En ja,het verbruik zou er ook mee te maken kunnen hebben.

ricky 10
badge

14 jaar

Allen,

Zoals beloofd de update:

Vandaag bij de Seatdealer geweest. Ondanks dat ik een afspraak had gemaakt was de uitleesapparatuur bezet. Maar na de monteur mijn klachten te hebben verteld wist hij wel zeker, net als jullie, dat het de temperatuursensor was. Deze is nu dus vervangen. Op het eerste gezicht lijkt het nu allemaal weer te werken. De meter loopt nu weer langzaam op.
Of het verbruik minder is geworden kan ik pas zeggen als ik wat meer heb gereden.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Gr. Kevin

Kevin_Ibiza 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.