Seat Cordoba: Termostaat stuk

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 ALM

Beste mensen,
Volgens mij is de termostaat van mijn auto stuk. Waar zittie en hoe kun je dat testen?
Mijn auto komt (op LPG) niet meer op temeratuur, blijft tussen de 75 en 90 graden hangen.
Op benzine is dat niet dus denk ik dat het of de termostaat is of dat de verdamper teveel warmte afneemt, maar als dat zo is wat kan daar dan de oorzaak van zijn?
Wie weet raad?

HGCDidam

Geplaatst door HGCDidam (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Deze zit onder de verdelerkap, boven het vliegwiel.
Het deksel van deze thermostaten willen ook wel eens graag inwendig afbreken, maar dan kan de thermostaat niet meer open en wordt ie te warm.
Kan ook zijn dat temp sensor defect is, dus even laten uitlezen.
Als je de thermostaat vervangen gaat, doe dan ook gelijk het deksel vernieuwen, hier is een steviger exemplaar voor verkrijgbaar.

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Tussen 75 en 90 is 82,5 graden.
Wat is daar mis mee?
Als er verder geen klachten zijn, niets aan doen.

mvg,
Hans.

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

Wat dan mis is dat hij op gas niet lekker loopt omdat de verdamper niet warm genoeg wordt om goed te functioneren. Kun je de termostaat ook uitwendig testen, vroeger weet ik nog bij mijn fordje dat je dan aan de slangen moest voelen, is het bij Seat dan de slang die vanuit de termostaat rechts onderin naar de radiator loopt? Of moet ik een andere hebben?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=HGCDidam]Wat dan mis is dat hij op gas niet lekker loopt omdat de verdamper niet warm genoeg wordt om goed te functioneren.[/quote]
75 / 90 gr mag je als normaal beschouwen, niets mis mee. Waarschijnlijk zoek je het probleem in de verkeerde hoek.

Gr. paul

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

Heb ik ook aan gedacht kan het zijn dat nadat de KV temerattuur meter is vervangen en de dus ook KV uit het systeem is gelopen en bij gevuld er lucht in de verdamper is gekomen? Hoe test je dat en hoe ontlucht je die? En in welke andere hoek moet het anders eventueel gezocht worden? Aan de andere kant tot voor de winter wat het altijd 90 graden ook `s winters. Maar als je nog raad en tips hebt..............

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

als de motor 75 -90 graden word is de verdamper ook zo warm
zoniet zou ik eens controleren of er genoeg doorstroming in de verdamper is
kan ook dicht zitten of een slang die een restictor heeft die dicht zit danwel een knik in een aan of afvoer slang
daar bij wanneer loopt ie niet lekker
als ie stationair loopt heb je weinig gas afname en dus weinig warmte nodig
wat wel nodig is is doorstroming
ook met een koude motor kan je op gas rijden
verdampend gas is altijd kouder als de koelvloeistof
zelfs bij - 20

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

Kijk daar heb ik wat aan maar aan de andere kant hoe controleer ik de doorstroming? en wat is een restrictor?
In antwoord op je vraag, hij loopt niet lekker alstie koud is, na een poosje gaat het beter lopen, als ik na 5 minuten de snelweg op gaat kom ik met moeite tot de 100 km/u een poosje later gaat het beter (een minuut of 5) dan kan ik alle snelheden rijden, maar het rode lampje op de AG schakelaar gaat dan wel knipperen, soms houd die weer op maar danbegintie even later weer. Als ik de 100 km/u nog niet kan halen gaatie inhouden of stotterend lopen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

een restrictor is een vernauwing om te zorgen dat niet alle vloeistof een kant op gaat bijv de verdamper maar ook nog naar de kachel
de doorstroming kan je snel controleren
rij de snelweg op en rij tot ie inhoud en kijk dan op een parkeerplaats of er ijs op de verdamper zit(denk ik niet)
zo ja dan is er te weinig doorstroming
ik denk eerder
dat je een problleem met het overschakelen hebt en dat ie tot een bepaalde temp op 2 brandstoffen draaid

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

en hoe controleer je dat? zou ook kunnen want het rode lichtje (rechts) knippert doorgaans als de motor warmer wordt, en dan gaat die stotteren, later houd het op, maar ik heb wel het idee dat ik meer benzine gebruik dan nodig is voor die halve minuut dat de moter op benzine loopt als ik start, kan ik na het overschakelen op gas op een een of andere manier de benzine echt uitschakelen? Als het stotteren is opgehouden meestal nadat de moter is warm gedraait maar niet warm genoeg voor het behalen van de gebruikelijke 90 graden) houd het stotteren op maar het lampje blijft dan knipperen.
concreet is dus de vraag, hoe schakel ik de benzine (handmatig, electronisch of hoe dan ook voor 100% zeker uit?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zekering vd brandstofpomp eruit halen

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

ok bedankt ga ik morgen uitproberen, mocht dat de oplossing zijn, waar ligt dan de oorzaak van het probleem denk je?

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

probleempje volgens de autovraagbaak Seat heeft de brandstofpomp geen aparte zekering?

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

F7, 15 ampere, onder het dashbord

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

verstuivers/inspuitpomp?

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

[quote=HGCDidam]verstuivers/inspuitpomp?[/quote]
Ja..

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Wat me net te binnen schiet.......is het een G3 installatie?
Dan gaat deze truuk niet op, want de auto start altijd op benzine en schakeld daarna over op LPG.

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

Ja is een G3 installatie maar maakt dat uit? als ik eerst start en daarna als hij op gas overschakeld de zekering er uit haal is het toch ook goed? Dan zou het rode lampje niet meer aan moeten gaan. Trouwens wat zou er mis moeten zijn een relais ofzo of eenafsluiter?
Wat ik morgen eerst ga doen is rijden totdat het lampje gaat knipperen, en de auto inhoud, dan de verdamper op ijs controleren en daarna zekering 7 eruit halen. Gaat het lampje dan uit dan loopt die op en gas en benzine, doen moet die nadat de zekering er uit is goed gaan lopen dus?
Zijn er anders nog andere opties?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

als t G3 is kan het zijn dat de gas computer dezelfde zekering gebruikt
dan doet ie niks meer
je kan wel de afsluiter op de tank de plus loshalen
kan ie niet op gas draaien

JN (0) PRO, 15 jaar geleden

Ligt eraan wat voor type G3, maar kans is groot dat het verdeelblok van de LPG installatie sterk vervuild is inwendig.

Verdeelblok is waar de leidingen vanaf spruitstuk samenkomen van de G installatie.

Demonteren en reinigen, moet echt brandschoon zijn.

Wat zijn je waardes van de uitlaatgasemissie, hang eens een 4gas meter in de uitlaat.

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]als t G3 is kan het zijn dat de gas computer dezelfde zekering gebruikt
dan doet ie niks meer
je kan wel de afsluiter op de tank de plus loshalen
kan ie niet op gas draaien[/quote]
misschien bedoel je dat die dan niet op benzine kan draaien of snap ik het verkeerd? Want ik wil juist testen dat hij NIET meer op benzine kan lopen na het starten

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

[quote=JN]Ligt eraan wat voor type G3, maar kans is groot dat het verdeelblok van de LPG installatie sterk vervuild is inwendig.

Verdeelblok is waar de leidingen vanaf spruitstuk samenkomen van de G installatie.

Demonteren en reinigen, moet echt brandschoon zijn.

Wat zijn je waardes van de uitlaatgasemissie, hang eens een 4gas meter in de uitlaat.[/quote]
Die waardes weet ik niet want ik heb niet zo`n meter, maar is zo`n verdeelblok makkelijk te reinigen? Kan ik dan gewoon naar een AG dealer gaan en alleen dat stukje laten uitlezen? Is dat ook op de computer van de AG installatie uit te lezen? Ook dat zou het probleem kunnen zijn want het is in de winter ontstaan en wel nadat ik de tank een keertje helemaal leeg heb gereden.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

de motor heeft een computer
deze regelt alles
ook de benzine toevoer
de gas computer regelt de gas toevoer
als de gas en benzine computer de zelfde zekering gebruiken dan vallen na verwijderen van de zekering beide computers uit dus beide brandstof systemen
daarom kan je dan beter de afsluiter op de tank los koppelen
dan kan ie niet meer op gas draaien

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

een tank leegrijden op gas /benzine /diesel/of welke brandstof dan ook heeft alleen tot gevolg dat de motor wegens brandstof gebrek afslaat
vervuiling heeft hier niets mee te maken
vervuiling ontstaat continu zolang je brandstof verbruikt
daarom zitten er ook filters in die regelmatig vervangen danwel gereinigd dienen te worden

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Een gastank nooit leegrijden.....de pomp zit in de tank en gaat onherroepelijk stuk!

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zit er daarom niet een veiligheid in dat ie met 5 liter stopt??

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

Ja als je tank bijna leeg is slaat de motor even over zodat je weet dat je moet tanken die ene keer heb ik hem toen helemaal leeg gereden en daarna werd het minder met lopen.
Even een resumee.
De termostaat heb ik getest die is goed, ik heb de zekering eruit gehaald op gas liep de motor toen gewoon door op benzine niet. Dit verhielp niet het probleem dus dat is het ook niet.
Ik heb een half uurtje de accu er af gehad, dus er zitten geen oude fouten meer in het geheugen.
Ook heb ik gekeken of de verdamper bevriest, ook dit is niet het geval.
Blijft dus staan; als ik wegrijd koud of warm maakt geen verschil meer dat is dus al wat( was eerst wel zo).
Binnen een paar minuten gaat het rechter rode lampje knipperen, dit is het lampje wat ook knippert als de motor nog niet op gas is overgeschakeld.
Als ik ver door trek, gaat de motor wat inhouden of onregelmatig lopen, gaat even later vanzelf over als ik maar niet meer dan 3500 toeren draai.
De auto liep altijd met gemak 1op10 nu verschillend, meestal om en om tussen de 1op9,2 en 1 op 8,2
Als de auto even heeft ingehouden (lijkt nog steeds op dat hij niet genoeg gas krijgt) loopt de temperatuur op de temperatuur meter terug.
Stationair loopt hij geweldig goed, als nooit te voren, ook met de airco aan is er niks aan de hand. Van de week is de KV temp. meter vervangen.
Dus als er NU nog iemand ideetjes heeft, ik houd me aanbevolen.
Blijft nog staan hoe ik het verdeel blok eventueel zelf zou kunnen reinigen of testen of het daaraan zou kunnen liggen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb een half uurtje de accu er af gehad, dus er zitten geen oude fouten meer in het geheugen#
vergeet dat maar
heb je iets vervangen anders als de thermostaat
of de kachel door gespoeld
een slang opengemaakt die gedeeltelijk dicht zat

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

"Ik heb een half uurtje de accu er af gehad, dus er zitten geen oude fouten meer in het geheugen#"

als het zo simpel was, hoeven we niks meer te repareren

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

er is niks veranderd en niks afgeweest, ik begreep uit eerdere berichten dat oude foutmeldingen uit de computer gingen als je een tijdje de accu er haaf haalt, ik snap ook wel dat als er nog storingen zijn die daar niet door verdwijnen ben nu nog op zoek naar nieuw tips

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en dan kunnen we dus nooit meer wat uitlezen
storingen blijven aanwezigals er echt iets stuk is
een af en toe storing niet
maar de codes blijven er instaan
en sommige storingen zetten m in noodloop
en dat kan je niet anders oplossen als door repareren en dan met uitlees apparatuur resetten danwel wissen

HGCDidam (0), 15 jaar geleden

ok dan wordt het dus naar de AG dealer en hopen dat het niet iets heeeeeeeeeeel ernstigs (lees kostbaars) is.
Iemand nog wel tips over de verdeler van het Gas zelf reinigen, trouwens heet dat ding gewoon injector, of is dat wat anders?
Iedereen die meegedacht heeft wel bedankt trouwens

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.