Beste,
Ik heb sinds beging dit jaar problemen met de turbo van mijn toledo. Hij ging inneens op een koude dag in noodloop toen ik 110 reed (motor was niet goed warm nog). Dit gebeurde sindsdien regelmatig en vooral als de motor koud was. Ik heb hier een hele tijd aan lopen sukkelen door het hendeltje van die schoepen op en neer te bewegen, hierdoor liep hij af en toe weer een tijdje beetje beter.
Later had de garage bij een oliebeurt iets niet goed afgesloten waardoor er beetje olie was gelekt naar buiten, dit hebben zij toen netjes schoongemaakt en toen ik bij de garage kwam keek ik nog s naar het hendeltje (was ondertussen routine geworden). Tot mijn verbazen ging hij nu inneens heel erg soepel, waardoor ik tot conclusie kwam dat de schoepen niet vastzaten van binnen maar misschien dat hendeltje zelf aan de buitenkant door vuil vast komt te zitten.
Nu is hij vorige week weer in noodloop gegaan, en ik ben nu al dagen bezig met allerlei motorreinigers en remreinigers dat hendeltje in te spuiten en gangbaarder te krijgen maar helaas met weinig resultaat.
Mijn vraag is waar moet ik nu eigenlijk het probleem zoeken? Toch bij de schoepen? Of is de actuator zelf misschien vast, is dat mogelijk? Nogmaals, hij komt meestal in noodloop bij een wat koudere motor. Bij langere ritten heb ik er geen last van.
Hopelijk een reactie,
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het hendeltje bedient niet de schoepen van de turbo, maar begrenst de turbodruk via een klep welke meer of minder openstaat. De klep kan blijven hangen door slijtage of vastzitten, zwaar gaan door roest.. Misschien gaat hij nog een tijd mee als je een paar keer het asje roestvrij probeert te krijgen met kruipolie. daarna doet een druppeltje olie soms wonderen..
Hey Cor dank je voor de reactie. Ik heb al verschillende oplosmiddels zoals remreinigers en motorreinigers gespoten op dat asje. Nu heb ik nog ff met wd-40 erop zitten spuiten. Er lijkt nu idd wat meer beweging in te zitten. Wat voor olie bedoel je eigenlijk? Gewone motorolie? Weet je misschien ook of t mogelijk is dat die actuator vast zit en niet de schoepen? Als ik t hendeltje beweeg dan gaat ie moeilijk terug naar eindstand, zit soort knik in. Er komt uit een beetje kraken/piepend geluid uit tijdens t bewegen.
Groetjes
13 jaar
gaat binnenin zwaar. wordt andere turbo denk ik. Of je moet iets losmaken waardoor je hem meer heen en weer kunt halen zodat hij definitief loskomt. Door de hoge temperatuur binnenin heeft smeren maar even effect. alles wordt bijna roodgloeiend. kruipolie lijkt me het beste om de roest te verwijderen.. Of een Turbo specialist moet weten of er nieuwe busjes te koop zijn. geen idee verder.
Hij zit volgens u vanbinnen vastgekoekt? Is het dan niet zo dat t niks uitmaakt wat en hoeveel je er van buiten op spuit? De kruipolie komt niet in de turbo neem ik aan, en er zit wel degelijk een groot verschil als het hendeltje goed is ingevet. De reden dat ik dit denk is ook mede omdat hij een hele tijd heel soepel ging nadat het blok door de garage was gereinigd.
13 jaar
ik zoek het ff na, hopelijk vind ik wat, je hoort later van me..
Dank u wel voor de hulp, hopelijk kan je wat vinden :)
13 jaar
ik had het mis, het is mogelijk dat de actuator de schoepen verstelt. haal de dikke slang weg en met een spiegel kun je zien of dat gebeurt door 1,5 bar druk op het slangetje van de actuator te zetten, met een spuitpistooltje perslucht in de slang blazen en de lucht steeds minder te laten lekken ompressor geeft 6 tot 9 bar. er moet dan wat bewegen. Als je aan de slang van de actuator zuigt moet je vacuum kunnen trekken (niet te hard) anders is hij lek. de schoepen of de klep moeten bewegen,. Verder kom je er hopelijk uit. Als er een paar schoepen anders doen dan de rest is de turbo stuk denk ik..
Ik heb geen vacuumpompje maar dit heb ik wel s gecheckt door gewoon de vacuumslang van de n75 los te halen als de auto stationair draait. Dan zie je dat hij wel de hebdel omlaag trekt maar terug in beginstand komen gaat heel moeilijk, alsof de veer binnenin vervuild is. Het probleem met deze methode is alleen dat ik dan nog niet weet of die schoepen binnenin vast zitten of het stangetje van de actuator, dat er misschien vuil tussen zit. Schoepen zelf denk ik niet omdat er nogmaals wel verbetering in zit nadat ik alles heb schoongespoten en ingevet...
13 jaar
nee het is een drukslang. kijken in de turbo door het grote gat, met een spiegel en een lamp.
Aha dus slang eraf en in turbo kijken naar de schoepen terwijl ik het hendeltje laat bewegen? Begrijp ik t goed?
13 jaar
sirovi, sorry ik heb je weer op het verkeerd been gezet.. Ik heb een site gevonden waar de verschillende turbo's duidelijk worden beschreven, met prachtige foto's en doorsneden..http://www.marcovw.nl/Motor/Turbo/turbo.....
Hey cor, deze site ken ik, staat helaas niet in of t voorkomt dat actuator door verstopping slechter beweegt, daar zoek ik eigenlijk naar. Garages geven heek gauw diagnoses dat je turbo moet vervangen terwijl deze vaak vervuilt raakt door vuil en zweet van het blok. Heb er vandaag een flinke afstand mee gereden en ging niet in noodloop. Vooraf de rit heb ik t schoepenhendeltje handmatig verstelt en deze ging soepel. Dit omdat ik er een hele spuitbus motorreiniger op heb gespoten en daarna wd-40.
13 jaar
de actuator zit aan de buitenkant en werkt zoals jij al vertelde op vacuum, het spruitstuk zuigt aan een membraam die tegengehouden wordt door een veer als het vacuum groter is dan de veerdruk beweegt de membraam waar het schoepenhendelte aan vastzit. dit handeltje loopt door een soort lager wat je met de oliespuit zou kunnen speren, behalve als het een nylon of teflon lagertje is dan kun je dat beter met teflon smeren.. verder zit er niet veel in wat de beweging zou kunnen verstoren of er zou aan de buitenluchtkant van de membraam stukjes vuil in gekomen moeten zijn. ik denk dat een of meerdere leidschoepjes haperen bv door slijtage. of roest.. volgens de tekening zitten de leidschoepen in de uitlaatkant van de turbo. en daar kan het een roestige bende zijn.. Je zou eens met perslucht in het gat van de uitlaat kunnen blazen misschien kun je wat roest eraf blazen..De leidschoepen staan als de turbo werkt nagenoeg stil is mijn idee.
PS leuk, dat je nog praat met me na mijn verkeerde adviezen.. Groeten Cor.
Ah joh, zo leer je ook wat nieuws weer, is altijd welkom toch. Ik denk inderdaad dat er vuil tussen t membraampje komt, want nogmaals, mocht er iets loos zijn met de schoepen binnenin dan zou t niks uitmaken wat ik er van buiten op spuit, want dat geraakt toch niet binnen. De schoepen bewegen nu weer veel soepelder, dus mijn conclusie is gewoon dat het toch mogelijk is dat de actuator en verstel asje de boosdoeners zijn. Moet zeggen dat ik behoorlijk geluk heb met de motortype want bij de nieuwere blokken kan je simpelweg geen hand achter de turbo krijgen om er olie op te spuiten.
By the way, is t misschien verstandig om over t zaakje nog s een dopje motorolie te gooien? Denk zelf dat t daardoor nog soepeler zal bewegen.
13 jaar
Neem maar teflon als je dat hebt?? Heb je perslucht?? dan eerst droogblazen. Teflon en kunstof gaat goed, olie en bv nylon niet
Ik zal perslucht van de tankstation wel gebruiken mocht ie weer vastkomen. Voorlopig is ie goed. Dank je wel voor de tips cor.
13 jaar
Probleem opgrlost actuator zat idd vast, verholpen door een heel flesje remreiniger er
op te spuiten
12 jaar
En nu nog smeren, denk ik.. veel plezier.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar