Goeiedag,
Ik heb een Seat Leon met devolgende foutcode's:
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
P1136 - 35-00 - -
17743 - Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded
P1335 - 35-10 - - - Intermittent
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-10 - - - Intermittent
16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
P0301 - 35-10 - - - Intermittent
16688 - Cylinder 4 Misfire Detected
P0304 - 35-10 - - - Intermittent
De auto stottert en houd in af en toe, niet altijd, hebben jullie misschien een idee?
M.v.g. Erik
________________________________________________________________________________________________________________________
Nog geen actie op ondernomen. In de winter doet hij het wel, met aangename themperaturen niet. Nog in afwachting! Alvast bedankt voor de reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
intermittent wil zeggen af en toe, dat is zeer lastig op te sporen doet denken aan kabelbreuk laad deze auto wel genoeg bij??
Ik denk dat je meerdere problemen hebt.
Systeem te arm kan liggen aan een vacuumlek ergens of lambdasonde zelf of luchtmassameter.
En je hebt cilinderoverslagen,misschien de bobine's/bougie's slecht.
Engine Torque Monitor krijg je als de motor geen vermogen levert dacht ik,dat komt dan door die cilinderoverslagen.
Misfires zijn vaak een gevolg van te arm staan. Mogelijk valse lucht of een slechte luchtmassa meter.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot na de katalysator.
Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Het gevaar van een vernielde katalysator is niet theoretisch als je doorrijdt met deze storing, ik kom ze met enige regelmaat tegen.
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht
in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.
De enige code waar je iets aan hebt is die P1335 Engine Torque Monitor 2
Die P1335 word gezet wanneer de belasting berekening niet logisch is.
De LMM is bij deze berekening een van de belangrijkste onderdelen.
Een defecte LMM zou deze code dus heel goed kunnen veroorzaken.
Wel even opletten als er ergens luchtlekkage is tussen je LMM en de motor kan je deze code ook krijgen.
Oiram
Ok, dus hoogswaarscheinlijk de Luchtmassameter defect? Had hem al wel nagekeken of er lekkage was bij inlaat/vacuum leidingen, maar hier was niets aan te zien..Deze auto heeft geen bougie kabels, maar de bobine recht op de bougie...lijkt me sterk dat er 2 tegelijk defect zijn. En is de luchtmassameter nog te controleren tijdens het rijden? Zo ja, tussen welke waardes moeten deze liggen en in welke groep is deze uit te lezen?
Alvast bedankt,
M.v.g. Erik
14 jaar
Luchtmassameter kun (moet) je rijdend controleren. Alleen wel met de speciale OBD2/EOBD mode.
Die geeft de luchtmassa aan in gram/seconde. Eerst moet je uitzoeken hoeveel vermogen (in Kilowatt) de auto heeft.
Tijdens de proefrit moet je vol gas naar het toerental waarbij de motor het maximum vermogen levert.
Luchtmassameter moet minstens 1,1 * aantal kilowatts aangeven bij toerental van maximum vermogen.
Dus 100 kw motor, dan moet de luchtmassameter uiteindelijk minstens 110 g/s halen.
Probeer zo min mogelijk parameters te selecteren, des te sneller gaat het uitlezen, anders mis je de maximum waarde.
En 1 persoon rijden, de tweede de pc bedienen.
Hebben jullie hier iets aan?
M.v.g. Erik
[url=http://img97.imageshack.us/i/seatleon20v...][img]http://img97.imageshack.us/img97/5677/se...[/img][/url]
14 jaar
Zelfde motor?(code)
Ik denk dat hij daar wel wat mee kan, kan hij in ieder geval eens kijken of zijn MAF waardes een beetje
in de buurt komen.
Oiram
Ok, ik wacht het wel even af, deze log is van dezefde auto, alleen zou niet weten of het goed is ja of nee..
M.v.g. Erik
14 jaar
Turbodruk is erg laag, maar ik weet niet wat de maximale druk moet zijn. Hier maximaal 1,3 bar absoluut = 0,3 bar overdruk bij 3300 rpm.
Luchtmassa hangt heel nauw samen met de de druk. Hogere druk is hogere luchtmassa.
Maximale vermogen kun je theoretisch berekenen uit de hoeveelheid lucht. Hier 145 / 1,1 = 131 kw = 180 pk.
Berekening is grofweg, maar geeft een indicatie. Denk erom, als de turbodruk te laag is, dan is ook de luchtmassa te laag.
Luchtmassameter dus vervangen en opnieuw loggen? of eerst nog iets anders proberen?
Gr Erik
14 jaar
Geen idee. Van wanneer is die log? Hoeveel pk wordt deze motor geacht te hebben?
Hoeveel turbodruk moet de auto hebben? Wat is de inlaat lucht temperatuur?
Bij een turbo komt er altijd iets meer om de hoek kijken dan bij een atmospherische motor.
De log is vandeweek gemaakt, de datum klop welliswaar niet, maar die is geen 2 weken oud. Het motorvermogen is bovenin ook te zien, 132 kw => 180 pk. Inlaatlucht themperatuur durf ik je zo niet te zeggen, daar is eventuweel wel achter te komen om een nieuwe log te maken...
1,8 20v Turbo, AUQ 132kw
14 jaar
Luchtmassameter laat een hoeveelheid aangezogen lucht zien die overeenkomt met 180pk. Dus geeft niet te weinig aan.
Dat betekent ook gelijk dat er geen valse lucht is bij het inlaat spruitstuk.
Komt ook overeen met de inspuittijd. Die zit aardig tegen het technisch maximaal mogelijke aan.
Bij 6320 rpm is 19 ms de maximale inspuittijd, dan staan ze 100% open en gaan nooit meer dicht.
Ik gok maar even, maar tijdens het maken van die log liep de auto goed. Of had je het idee dat ie inhield?
Overigens de foutmelding te arm systeem slaat op stationair draaien, niet op deellast of vollast.
Kan zijn dat de injectors een beetje pissen in plaats van vernevelen of dat de lambdasondes niet lekker aangeven.
Hoeveel % geeft meetwaardeblok 6 aan als de motor uit is?
Hallo....
Ik heb precies dezelfde foutcodes, eveneens dezelfde motorcode als jou...... Ik heb het probleem alleen maar stationair... loopt niet lekker op 4 cilinders iets meer op toeren en gewoon rijden geen enkel probleem, ook vermogen genoeg.... soms als ik het gas even loslaat hoor ik hem wel terug ploffen in de uitlaat achter....Had jij al een oplossing?
Sluit deze maar, eigenaar heeft auto verkocht. Laatste vermoeden was een niet gasdichte uitlaat met imitatiedemper waarnaar lambdawaarde afweken
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar