sinds kort een gelukkige bezitter van een Arosa 1.4i uit 2001 (nieuw model)
40.000 km
is een automaat.
laatste dagen toont auto kuren, gaat op snelweg vermogen verliezen en zakt flink in snelheid. soms voor stoplicht wil ie weg spurten, moet voet op rem houden (op hol slaan ?).
komt na paar seconden weer tot leven / rust.
verbruikt erg veel benzine. CO gaf over 10% aan !!
kwam dus niet door APK.
lampje op dashboard brandt. laten uitlezen, lambda sonde heeft melding.
heb beide sondes eruit gehaald. die bij spruitstuk is uit 2006, die onderop is origineel (2001)
heb beide schoongemaakt, evenals bougies.
injectie reiniger erin gedaan. (volle fles op 1/4 tank)
loopt nu lekker, nog geen melding gehad.
mijn vragen:
ik lees op jullie forum regelmatig over temperatuur sensor, hoe is ie te testen ?
verbruik is ongeveer 1:14 is dat ok ?
had vroeger ff een golf 1.4i (zelfde motor), reed lang stuk 80 km/u, verbruik was toen 1:25
ik moet met deze toch ook minimaal 1:17 kunnen rijden op lang stuk 80 a 90 km/u ?
is het raadzaam oude sonde te vervangen (onder bij middenkat) ?
komende dagen ga ik zien wat de resultaten zijn van de reeds ondernomen acties.
ik hoor het graag van jullie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Paulo,
Ik kan je met dit probleem niet helpen, maar ik kan je wel wat algemene info geven.
Die Arosa gaat waarschijnlijk nooit 1 op 17 rijden, dat is zelfs met de handgeschakelde versie moeilijk/niet haalbaar. Heb zelf een 1.0 en die rijdt 1 op 16(gecombineert) als ik het heel erg rustig aan doet en alleen lange stukken rijdt is 1 op 17 wel mogelijk maar dan moet je wel erg veel geduld hebben. Die 1.4 handgeschakeld rijdt ongeveer het zelfde als je het rustig aan doet maar de automaat gaat dat niet halen. Dat heb ik wel vaker gelezen.
Jou arosa is van na 2000 en moet dus aan de euro 3 norm voldoen. Bij deze auto's zit er een ander soort katalysator op dan de oudere modellen zoals bij die van mij het geval is. Ook hebben ze een tweede lambda sonde die de werking van de kat controleert. Als deze kat niet goed meer werkt gaat het brandstofverbruik omhoog.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
P.S. 1 op 25 voor een golf 1.4?? Is dat niet een beetje overdreven?
hi ricardo,
bedankt voor je bericht.
je bedoelt dat de 2e sonde de werking van de katalysator controleert. zou ik eerst beter de (2e) sonde vervangen en bij geen verbetering pas de kat. ? (duur ding, lijkt mij).
over Golf (IV), echt waar. we moesten 200 km rijden, samen met ander die aanhanger had en niet harder kon dan 80 (op teller). benzine verbruik was 1:25 ! zag je op de boardcomp. en later aan de pomp.
17 jaar
Hoi paulo,
Misschien kun je beter naar de garage gaan en niet zomaar wat vervangen als je niet zeker weet of het ook echt stuk is. Ik doe ook dingen zelf, maar alleen als ik er zeker van ben.
Gr
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar