auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Alhambra: Vermogen verlies

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Bij een warme motor, als je optrekt/opschakelt m.n. van de derde naar de vierde versnelling (accellereren), valt plotseling het vermogen weg. Het lijkt alsof de turbo niet functioneert. Wanneer de motor vervolgens 15-20 minuten niet loopt en ik ga weer ijden, dan is het probleem weg en rijdt de auto prima. Later treden de problemen opnieuw op. Ondertussen is de thermostaat en de luchtmassameter zonder resultaat vervangen. Ook de computer is gereset, idem geen effect. Laatste diagnose in een Seat-garage: de computer is in z'n geheel kapot (reparatiekosten € 1.500,=). Ik heb hierbij mijn twijfels en wil graag een nader advies, second opinion. Wie kan mij een oplossing aandragen?

Geplaatst door

Jorn (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is er toevallig ook al naar de EGR gekeken ???, lijkt op een probleem uit deze hoek.

succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Hallo Marcel, bedankt voor je snele reactie. Ik ben een leek: wat bedoel je met EGR?

Jorn 0

18 jaar

het probleem is niet de EGR..

we hebben hier te maken met een turbo probleem, turbodruk overscheden met een gevolg van NOODLOOP, vaak een gescheurt vacuumslangetje of een defecte N75 (magneetklep) of vervuiling van de schoepen in de turbo (indien het een 110pk betreft)

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Hoi Paul, het betreft een Alhambra 1.9 TDI, 66KW. Weet jij wat ERG betekent??

Jorn 0

18 jaar

EGR>>>> Uitlaat gas her circulatie.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

jorn..Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.

overgens jou type tdi motor is niet voorzien van variable schoepen techniek, dit verhaal kan dus vervallen. al het andere zoals vacuum:N75 en vacuumslang kunnen wel te maken hebben met jou probleem dit zeker gaan controleren.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Dag Heren en Jorn,

probleem kan heel best eens in je catalisator zitten...dat ie vol zit. Kun je heel makkelijk [laten] controleren. Uitlaat los laten maken voor je katalisator en ff gassen met die bak, net doen of je achterlijk bent en geen idee hebt waar die herrie vandaan komt..trekt ie dan wel goed [door] en blijft ie ook na de bewuste 20 minuten gewoon lopen is het de kat, misschien zou je ook kunnen kijken als de motor afslaat na die 20 min. je hem onmiddelijk weer kunt starten [zal dan niet aanslaan] en checken of er dan iets uit je uitlaat komt. Heb je nog de opties; a;een nieuwe zeer dure laten monteren of....b; een kat.vervanger...c; als je zelf handig bent slijp je je oude kat. open haal je er alles uit en las je hem weer dicht...kan toch geen man in kijken....maakt ie wel iets meer herrie....oke, wel zo'n 1200 euries bespaart [dealer]

Laat wel ff horen of het dat was,
Hans
ps.als het de kat is wordt het steeds erger tot dat het zover komt dat ie alleen nog stationair loopt en bij het minste gasgeven afslaat.

Toledo GT 0

18 jaar

Beste Paul, Marcel en Hans,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik ben ondertussen in contact gebracht met Visser auto-electra-dieselservice in Den Bosch. Ze hebben mij fantastisch geholpen (een aanrader). Eerst een diagnose gesteld en vervolgens het probleem verholpen. Dat het is verholpen weet ik nu wel zeker; ik heb heel wat kilometers gereden (ook met caravan) en geen vermogen verlies meer opgemerkt. Wat was er aan de hand? Fout code m.b.t. de druk inlaatspruitsuk. Oorzaak: lekke slang in stuurapparatuur. Slang (€ 5,-) is vervangen.

Jorn

Jorn 0

18 jaar

dus paul jij had het weer goed!

Henk4384 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.