Seat Alhambra: waar zit ecu

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i ADY

Hallo, Kan iemand mij vertellen waar de ECU zit in mijn Alhambra. Hij is met de ADY motor uit 1999.
Waarschijnlijk zit daar een probleem in die overal de meest rare storingen veroorzaakt.
Nl. motor draait in noodloop, plotseling geen achteruit en vooruit verwarming meer. Centrale vergrendeling werkte opeens niet meer, ruitenwissers alleen op hoogste snelheid. En lekspanning van 0,9 A waardoor ik steeds de accu los moet koppelen, heb het circuit nog niet lokaliseren die daar verantwoordelijk voor is.
Nu heb ik wel eens bij Seat printplaten schoon moeten maken omdat er corrosie op zat. Daarom zoek ik de Ecu maar heb hem nog niet kunnen vinden.
Pas geleden wel de LMM en de lambda/sonde vervangen. Deden beide niets meer. Dat gaf uitlezing aan.
Gr. Melcher

melcher

Geplaatst door melcher (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1755) PRO, 11 jaar geleden

Ik weet het niet zeker , maar heb je een paravan ruimte onder je voorruit , daar willen ze nog wel eens vanalles in verstoppen.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

DE ecu? Er zitten waarschijnlijk een dozijn (als het er niet meer zijn) ecu's in de auto.
Motor in noodloop wordt gedaan door de motor-ecu. Maar niet de cv en de voorruit verwarming.
Het is dus niet een probleem in 1 enkele ecu. Dan komt de zekeringkast eerder in aanmerking.

Weet je wat de foutcode(s) zijn in de motor-ecu?

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

De auto is maar voorzien van 1 ECU het overige is allemaal Jip & Janneke techniek.
Controleer de ECU en stekker (onder de voorruit) op waterschade / corrosie

Gr. paul

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

1 ECU? Geen ABS, Airbag, Airco, CV etc.? Volgens mij zijn dat ook allemaal ecu's.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Wij maken woordelijk in de WP onderscheid tussen ECU en regelapparaten.

Gr. paul

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

ECU = Electronic Control Unit, dat is redelijk algemeen.
ECM = Engine Control Module, dat is de motor stuurdoos.

melcher (0), 11 jaar geleden

Bedankt in iedergeval voor de reakties.
Als je de ecu uitleest kan je eigenlijk alles wat de er aan electronica aanhangt uitlezen tegenwoordig. Lijkt mij een centraal stuurapparaat. Vandaar dat ik denk dat de aansturing van alle electronica ook daaruit komt. Als het ene moment er elctronica niet werkt maar na uitzetten en weer starten ligt dat niet aan zekeringen. Die beveiligen kortsluitingen cq overbelastingen. Eén ding is zeker er is iets goed mis.
Eerst kijken of ik die ecu kan vinden, zal nog eens goed onder de parafan kijken en het zekeringen één voor één eruit nemen om te kijken in welk circuit de lekspanning van 0,9 A zit.
Wordt vervolgd.

melcher (0), 11 jaar geleden

Update,
Afgelopen vrijdag storingen uitgelezen met een Bosch kast ,KTS. Kwam maar één storing uit nl. 0203. Die kan herleid worden naar nokkenas positie sensor uit bereik.
Dat is dan een Hall-gever.
Ben zelf aan het zoeken gegaan waar deze zit. Kom 3 sensoren tegen van Hall-type. Nl één onder het oliefilter op het motorblok, dat is de BDP sensor, die is al eens vervangen en als die stuk is loopt de motor gewoonweg niet.
Dan zit er één op het blok tussen de 2de en 3de cilinderrij in, welke dat is weet ik niet. Die kan ik gewoon loshalen en de motor blijft draaien ( in noodloop heeft hij die waardes niet nodig) Spanning met alleen contact aan, motor uit, is 2,6 volt op draad 2 en 3.
Dan is er nog de Hall-gever op de verdeler, kan ook gewoon losgehaald worden en de motor blijf lopen (in noodloop) De spanning met alleen contact aan is 12,8 volt op draad 1 en 2.
Heb wel eens gelezen dat die spanningen rond de 5 volt moeten zijn? Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
De ECU heb ik nog niet kunnen lokaliseren. Zit in iedergeval niet onder de parafaan.
Iemand nog meer suggesties?
Melcher

melcher (0), 11 jaar geleden

GEVONDEN. De hoofd ECU zit boven de voetpedalen. Redelijk hoog weggestopt. Eraan zit de wegrij blokkering. Ze zijn echter zeer moeilijk bij te komen zonder de voetpedaal steunen los te halen. Hij zit echter wel droog opgeborgen zodat er weinig kans op corrosie zal zijn. Ik zal hem daar voorlopig laten zitten.
Eerst maar de sluiting eens zoeken die de accu leegtrekt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.