Hallo,
Het betreft hier een Arosa 1.0 AER uit '00, heeft nu bijna 90.000 gelopen.
Met koude motor, kost het heel veel moeite om te starten. Startmotor draait netjes rond, en in combinatie met het rechtervoetje op het gaspedaal, wil de auto na 20/30 seconden uiteindelijk wel starten. Hierbij komt er blauw / grijze rook uit de uitlaat. Dit was opeens, spontaan vanmorgen. Afgelopen weekend (+/- 100 kilomter gereden) geen problemen gehad.
Auto rijd, als deze eenmaal gestart is, loopt / rijd deze prima, zonder horten of stoten. Toerental staat ook netjes (+/-900 rpm) Met warme motor daarna starten is ook geen probleem.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Heb hier al even gezocht op het forum, en kom nogal eens tegen dat het een koelvloeistof sensor zou kunnen zijn? Is het mogelijk dit type auto al uit te lezen d.m.v. diagnose apparatuur? Of zijn er andere kenmerken, waardoor ik zou kunnen achterhalen of het inderdaad deze sensor is?
Alvast bedankt!
Christiaan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze motorcomputer is gewoon uit te lezen.
Is id het beste om hem eerst eens uit te laten lezen/div waardes bekijken.
Oiram
Auto uit laten lezen, helemaal geen meldingen...
Vermoeden bij de garage bestond ook, dat het de koelvloeistof sensor zou kunnen zijn. Echter omdat er geen storings meldingen in staan, kon hij dit niet met zekerheid zeggen.
Mocht het morgen weer voorkomen, dan zal ik eens de stekker van de sensor loshalen. Kijken wat er dan gebeurd. Of heeft iemand nog een tip voor me?
Auto met start problemen koud en geen fouten in het foutgeheugen?
1 Auto bij de garage laten en ze eens koud div laten controleren?
2 Is de auto EOBD of met VAG app uitgelezen?(soms ziet EOBD geen fout terwijl er wel een opgeslagen is)
3 Wat ik de laatste tijd ook wel zie (soms ook geen fout met dealer app) is start problemen door "verkeerd geleerde waardes"
Kunnen ze vaak ook wel zien aan bepaalde waardes.
Oiram
Een verkeerde waarde van bijvoorbeeld de koelvloeistofsensor ziet het diagnose systeem niet als fout. Hij kan bijvoorbeeld - 20 aangeven en zo verzuipt ie de motor.
Ik zal als advies geven de sensor vervangen. Zo duur is ie niet en is het meest voor de handliggende.
Vanmorgen startte de auto zonder problemen. Auto is uitgelezen, zowel met VAG-COM (zelf), als met EOBD (garage). Beide gaf geen fouten aan.
Ga denk ik toch uit voorzorg de sensor maar vervangen.
Sensor inmiddels vervangen. Probleem lijkt opgelost. Auto loopt overigens ook een stuk rustiger nu, lijkt dus al langer gespeeld te hebben.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar