auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Arosa: distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

hallo

wat is de interval voor het vervangen van de riem?
is het blok een 8-klepper en raken deze de zuigers bij breuk van de riem?

gr

driek

Geplaatst door

driekske (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1ste controle bij de 90.000km
en daarna om de 30.000km na controleren totdat het weer slecht is.

je mag dit dus lezen dat de eerste keer bij 90.000km is.

meestal raken de kleppen de zuiger niet dit geldt alleen voor benzine.
de kleppen raken de zuiger meestal bij diesel.
dit valt te controleren door de kleppendeksel er af te halen en kijken of de kleppen goed omhoog staan. dit is een snelle check die je dan doet. maar bij deze zal het denk ik niet zo snel zijn dit omdat de compressieverhouding niet groot is. dus als de zugier boven aan staat is er bij deze motor veel meer ruimte over dan bij een diesel. dit omdat diesel een hogere verhouding heeft.

dit is in ieder geval een sohc blok (single overheat cam, enkele nokkenas)dus de kans is zeer groot dat het maar 8-klepper is.
als je de kleppendeksel eraf haalt kun je het meteen zien

werner
dat moet je mn klant vertellen die t heeft gehad
koste m wel een kop

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=autobedrijf van breugel]bla,bla,bla,bla.[/quote]
????

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ja dat verhaal van bij de meeste bezine auto's worden de kleppen niet geraakt alleen bij diesels ivm hoge compressie verhouding.

is hetzelfde dat psv gewoon kampioen word dit jaar!

[quote=autobedrijf van breugel]Ja dat verhaal van bij de meeste bezine auto's worden de kleppen niet geraakt alleen bij diesels ivm hoge compressie verhouding.

is hetzelfde dat psv gewoon kampioen word dit jaar![/quote]
We kunnen het hem ook niet kwalijk nemen.... Bedrijf: lerend in de autobranche

Ooit zijn we allemaal ergens begonnen, en van fouten leer je ook weer.........

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

ja dat is waar Paul.
Maar soms geef je informatie aan iemand die niet juist is waardoor er dus problemen kunnen onstaan.
Werner kan nog niet alles weten, het is wel fijn dat hij diep ingaat op de gestelde vraag!
In theorie heeft Werner natuurlijk wel gelijk, dat een diesel vaker kromme kleppen heeft als een benzine motor!
Dit ivm de compressie ruimte.

Werner ik wil je niet afvallen hoor, maar ben voorzichtig met je reactie's.
Het is goed dat je aktief met het vak bezig bent, je zult wel een echte vakman kunnen worden!!

Groeten
Bart

120.000km of 5 jaar vervangen wat het eerst wordt bereikt zo is voorkoming van schade het minste en zo n riem is met een uurtje anderhalf wel bekeken deze motoren hebben geen vervangingstermijn maar houdbaarheidsdatum van een riem is 5 jaar

en je moet al helemaal niet gaan wachten wat er gebeurt als de riem knapt

poppekast 0
badge

15 jaar

ty is jammer dat ik toen geen foto's heb genomen
5 kleppen krom
3 geleiders t hoekje om
en de nokken as in 2 delen
en dat met lage snelheid op n stoplicht af
en de dame rijdt echt rustig want gasgeven kost €
en paul
je hebt gelijk
maar de reactie hier kan een hoop schade voorkomen
maar ook veroorzaken
en van breugel
we kunnen alleen maar hopen dat er met deze leerlingen eerst een soort overleg is als ze antwoorden
en dan bedoel ik dat ze een antwoord op een vragende manier geven
(zou soms voor ons ook weleens goed zijn)
maar truk owner
ga door en zoek 1rst wat op als je t niet zeker weet
de scholboekjes lopen ietwat achter op de huidige techniek/motoren

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

En zo is het.........
trouwens, deze motor staat bekend als een zogenaamde "interference engine" ,
wat betekend dat de zuigers wel degelijk de kleppen raken in geval van riembreuk.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

even terugkomen op mijn foute verhaal

heb al vaker bij collega's gezien dat de riem gebroken is.
nu dat ik over denk heb ik iets te hard geroepen dat de benzine motor de klep de zuiger niet raakt. deze optie blijft wel altijd open
bij sommige diesel motoren heb ik een gebroken riem gezien. en alleen door de kleppendeksel weet je al hoe laat het is. maar met benzine motor moet je dan juist de kop er af halen om te kijken of de kleppen niet krom zijn. leg je hier een nieuwe d-riem op dan kan het nog zijn dat je werk voor niks is en moet de kop er toch af.

verder, jerry cmp, volgens mij zit je ook niet echt meer op school. dit omdat schoolboeken verleden tijd zijn, tenminste we gebruiken ze niet meer. alles staat op internet, zelfde als de distributieinterval van deze auto die stond hier bij 90.000km 1ste controle. maar het blijkt dus dat je hem moet vervangen bij 120.000km en/of 5jaar. denk dat marco wel betere informaitebronnen heeft.

wat ik zeg is meestal in theorie. door deze zaken wordt mijn theroretische kant bijgeschaaft. ik help hier mensen graag met plezier. maar merk zelf ook dat het niet het beste is.
als ik een arosa een keer heb gehad met een gebroken riem, dan had ik gezegt dat de kleppen de zuiger met raken en dat de nokkenas kan breken. echter dit is niet zo
wat ik zeker kan zeggen is een kennis van mij die heeft een opel astra hier is zijn d-riem ook gebroken. hij heeft direct de motor (koppeling ingeduwd) uit gezet.
hij heeft deze riem vervangen, toen hij eromheen lag heeft hij de krukas de gebruikelijke 2 keer rond gedraaid en kijken of hij op tijd staat. hier voelde hij niks.
een geluk heeft hij dat de kleppen waarschijnlijk niet tegen de zuiger gekomen zijn. dit kun je nooit weten tenzij de kop er af is en je de inlaat- en uitlaatpoort vol zet met een vloeistof om te kijken of hij lekt. en de zuiger bekijken of de klep erop geslagen heeft.
en jerry
ik kan zoveel opzoeken maar nergens wordt er gezegt of de zuiger de klep raakt, geen enkel boek die ik ken schrijft hierover. dit is echt ervaring
dit wil dus zeggen dat ik geen boeken heb waar ik thuis in kan bladeren, ik moet het eigenlijk direct van uit mijn kop doen (zolang me collega's de zaagsel er nog niet uit hebben gehaalt, als dat zo is heb ik een groot probleem, groot kop met leegte)

kort samengevat heb ik iets te hart gezegt dat de zuiger en klep met benzine geen probleem geeft. kennelijk niet goed geformuleerd.
kans is er maar niet zo erg als diesel motoren. ik denk dat ik dat beter heb kunnen zeggen

een van de belangrijkste reden dat ik hier mee praat is omdat ik veel meer van de auto's krijg te weten. ik vindt het leuk als iemand met een probleem zit. ik kan ze in een bepaalde zin wel helpen. wanneer ik ze geholpen heb voelt het voor mij net als of ik de auto heb gemaakt. en soms krijg ik rake klappen van andere mensen, maar dat maakt me niet zoveel uit (zoland de topicstarter geholpen wordt) maar hierdoor leer ik. op school leer ik even veel als de verstand van de leraar. en helaas weet hij veel maar is zelf al aan de oude kant, hiermee bedoel ik dat hij met de laatste technologie niet mee kan. dit merk je dus op sommige punten

@drieske
ik hoop wel dat met mijn prutswerk het voor jou nog duidelijk is, want dat is het allerbelangrijkste

trucker0werner: ik zit nog wel op school wij gebruiken WEL boeken ;)

en ga er maar van uit alle auto's na 96 hebben kromme kleppen (benzine als diesel), als de riem knapt allemaal interference motoren, dit komt ook dat de compressie hoger ligt ...

het is geen aanval
maar je geeft zelf al aan ??in theorie??
als je dat erbij zet is het al een stuk opener /wel of niet
dat is wat ik bedoel
de topicstarter gaat dan vanzelf verder vragen
en de antwoorden die volgen zijn voor jou(hopelijk) weer een leertraject
helaas lezen ze de naam en gegevens die je er duidelijk neerzet niet
maar ga zo door
dan kom je veel te weten
en dat kan je weer gebruiken als er iets bij jullie in de werkplaats binnenkomt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

jerry je hadt het denk ik niet tegen mij ... ?

nee citroentje
maar we kunnen allemaal wel eenfout maken
das dus leren

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

als ik een arosa een keer heb gehad met een gebroken riem, dan had ik gezegt dat de kleppen de zuiger met raken en dat de nokkenas kan breken. echter dit is niet zo
wat ik zeker kan zeggen is een kennis van mij die heeft een opel astra hier is zijn d-riem ook gebroken. hij heeft direct de motor (koppeling ingeduwd) uit gezet.
hij heeft deze riem vervangen, toen hij eromheen lag heeft hij de krukas de gebruikelijke 2 keer rond gedraaid en kijken of hij op tijd staat. hier voelde hij niks



een opel astra met een 1.8 of een 2 liler zit een soort veiligheid op zodra de riem knapt gaan de kleppen omhoog vaak zijn de tuimelaars dan wel stuk maar je kan ook geluk hebben dat het nog heel is en dan is een nieuwe riem voldoende

theorie en praktijk gaan in veel gevallen niet samen daar kom je achter in de praktijk er zijn veel mensen die op papier een eerste monteur zijn maar geen ervaring in de praktijk hebben als er in een lesboek een afbeelding van een opel staat betekend niet dat alle merken een opel motor in de auto hebben zitten

poppekast 0
badge

15 jaar

Benzine of diesel.....het ligt aan de bouw van de motor.
bijvoorbeeld: de 1.4 en de 1.6 8kleppers van de astra lopen geen schade op, maar de 1.6 16 klepper weer wel.

Maar aan deze filosofie heeft de topicstarter niks.....

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

@Werner:
bedankt voor je uitleg.
Ik hoop dat je veel opsteekt van deze site en succes op school.


mvg,
Hans, moderator.

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

Werner, ik sluit me aan bij Hans.
Ik hoop inderdaad dat je iets kunt met kritiek en daar van leert.
Zo kun je alleen maar beter worden in je vak.
ik vind dat je vooral moet blijven reageren op de vragen van andere topic starters.
En inderdaad als je soms een paar raken klappen krijgt (zoals van mij eerder) daar het positieve van inziet en daar verder mee kunt.
Alleen dan zul je een goede alrounde monteur worden!!
Succes met je opleiding en tot schrijfs!!

Groeten
Bart

[quote=citroënmonteurtje]trucker0werner: ik zit nog wel op school wij gebruiken WEL boeken ;)

en ga er maar van uit alle auto's na 96 hebben kromme kleppen (benzine als diesel), als de riem knapt allemaal interference motoren, dit komt ook dat de compressie hoger ligt ...[/quote]
dus niet, 8 maanden geleden met een astra G X17dtl meegemaakt: 3 slepers gebroken, verder niks bijzonders.
Is wel redelijk uitzonderlijk in huidige autowereld

Maar, allemaal bedankt. Ik weet ondertussen wat ik moet weten!!

driekske 0

15 jaar

[quote=driekske][quote=citroënmonteurtje]trucker0werner: ik zit nog wel op school wij gebruiken WEL boeken ;)

en ga er maar van uit alle auto's na 96 hebben kromme kleppen (benzine als diesel), als de riem knapt allemaal interference motoren, dit komt ook dat de compressie hoger ligt ...[/quote]
dus niet, 8 maanden geleden met een astra G X17dtl meegemaakt: 3 slepers gebroken, verder niks bijzonders.
Is wel redelijk uitzonderlijk in huidige autowereld

Maar, allemaal bedankt. Ik weet ondertussen wat ik moet weten!![/quote]
en de zuigers vervormen na zo'n tik denk je niet??
ik weet dat er meestal een paar tuimelaars worden vervangen en de riem
maar hoevelen hebben daarna niet n hoger olie verbruik

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=CARS&MOTORS][quote=driekske][quote=citroënmonteurtje]trucker0werner: ik zit nog wel op school wij gebruiken WEL boeken ;)

en ga er maar van uit alle auto's na 96 hebben kromme kleppen (benzine als diesel), als de riem knapt allemaal interference motoren, dit komt ook dat de compressie hoger ligt ...[/quote]
dus niet, 8 maanden geleden met een astra G X17dtl meegemaakt: 3 slepers gebroken, verder niks bijzonders.
Is wel redelijk uitzonderlijk in huidige autowereld

Maar, allemaal bedankt. Ik weet ondertussen wat ik moet weten!![/quote]
en de zuigers vervormen na zo'n tik denk je niet??
ik weet dat er meestal een paar tuimelaars worden vervangen en de riem
maar hoevelen hebben daarna niet n hoger olie verbruik[/quote]
deze toevallig niet dan, ik rij er zelf mee en deze symptomen herken ik niet. Heeft natuurlijk alles de maken met de nokkenasconstructie met slepers, die krijgen een knal en breken af. Op 3 plekken gebeurd, 3 keer geluk is wel een heel hoog mazzelfactor.....

driekske 0

15 jaar

en jij hebt de kop eraf gehad en gecontroleerd

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=CARS&MOTORS]en jij hebt de kop eraf gehad en gecontroleerd[/quote]
wat zou je zelf doen:

A: kijken of de kleppen gangbaar zijn en in 2 uur alles in elkaar zetten

B: nog een dag of twee (ik ben ook maar hobbyist) sleutelen en hetzelfde resultaat

heb gekozen voor A (na goed beraad op deze site) en was succesvol verlopen.

gr Driekske

driekske 0

15 jaar

zal voor mij anders liggen
ik wil niet t risico van 2X sleutelen of een achteraf ontevreden klant
dus kop eraf en controleren
en dat is ook in 4 uurtjes met koffie gedaan

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=CARS&MOTORS]zal voor mij anders liggen
ik wil niet t risico van 2X sleutelen of een achteraf ontevreden klant
dus kop eraf en controleren
en dat is ook in 4 uurtjes met koffie gedaan[/quote]
dat begrijp ik. Dat is het grote verschil tussen professional en zelfklusser.

Maar ik neem ook hierin geen risico en was redelijk zeker van mijn zaak, zeker na flink wat informeren bij opel insiders die type ervaring hadden. Dit heb ik opgevolgd en met succes. Ik kreeg ook adviezen die leken op de jouwe waarvan beweerd werd dat de kop in de soep zou liggen, ik ben gelukkig er niet op in gegaan. Maar de kans zat erin......ik zou in jou geval denk ik ook de kop eraf gehaald hebben.

driekske 0

15 jaar

[quote=driekske][quote=CARS&MOTORS]zal voor mij anders liggen
ik wil niet t risico van 2X sleutelen of een achteraf ontevreden klant
dus kop eraf en controleren
en dat is ook in 4 uurtjes met koffie gedaan[/quote]
dat begrijp ik. Dat is het grote verschil tussen professional en zelfklusser.

Maar ik neem ook hierin geen risico en was redelijk zeker van mijn zaak, zeker na flink wat informeren bij opel insiders die type ervaring hadden. Dit heb ik opgevolgd en met succes. Ik kreeg ook adviezen die leken op de jouwe waarvan beweerd werd dat de kop in de soep zou liggen, ik ben gelukkig er niet op in gegaan. Maar de kans zat erin......ik zou in jou geval denk ik ook de kop eraf gehaald hebben.[/quote]
Maar de topic gaat niet over mijn eigen auto en hierin zal mijn advies zijn zoals je jouwe, riem volgens interval vervangen.

driekske 0

15 jaar

Jongens, dat citeren is allemaal niet nodig als je elkaar meteen antwoord geeft...............wordt er alleen maar rommelig van.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

het heeft ook lang genoeg geduurd en boodschap is duidelijk.

Ander vraag aan iedereen:

worden de waterpompen ook meteen (preventief) vervangen? Of gaan die wel langer mee? Heeft er nu 750000km op zitten in 11 jaar.

driekske 0

15 jaar

gelijk mee vervangen met zoveel km

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

oeps, ik bedoel 75.000km

driekske 0

15 jaar

Ja mee vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.