auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia: airco probleem skoda octavia 2007

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI (BMM)

Hallo,

Ik heb volgend probleem met het airco-systeem.
Weet niet meer wat ik het best doe!
Hieronder historiek:

juli 2014
airco uitgevallen
systeem laten hervullen: volgens airco-machine: +/- 400 gram van de 550 waren in het circuit nog aanwezig ???!!!
Eindresultaat: Airco werkt niet.

Visuele controle van compressor: rubber aan poelie lichtjes uitgerafeld
Ik demonteer de aandrijfriem en constateer dat de compressor manueel vlot rond draait.
Ik beslis een nieuwe compressor te bestellen.

Vooraleer de compressor te vervangen, wordt de computer uitgelezen: wordt permanente fout geconstateerd: te lage druk.
Visuele controle condensor: aanwezigheid van fluo vlekken: dus lek
Reden is dus niet de compressor,bestelde compressor wordt teruggestuurd.
Nieuwe condensor wordt besteld.


Condensor wordt vervangen (echt geen sinecure op een Octavia!!).
Systeem wordt opnieuw gevuld (wel een tijdje met volledig leeg systeem rondgereden, kon naar schijnt geen kwaad, ook niet bij variabele compressor?).
Compressor zou "stroom krijgen", maar produceert geen "koeling"
Eindresultaat: airco werkt nog steeds niet.

Wat nu, nieuwe compressor bestellen (zou intussen de twwede zijn), nieuwe druksensor bestellen??
Systeem grondig reinigen omwille van kapotte compressor?

Van iedereen krijg ik geweldige tips, maar wat moet ik doen, wie kan mij een goed idee van de diagnose uitleggen en ervoor zorgen dat ik nog maar één keer het syteem moet ledigen en opnieuw vullen?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties!!

Geplaatst door

MALINOIS (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als ik jouw was zou ik een goede airco specialist opzoeken en die een diagnose laten stellen.
Je bent van alles aan het vervangen zonder resultaat.

primera p11 0

9 jaar

Bedankt voor je reactie.

In jouw richting had ik ook gedacht.

Maar wat ik zou willen weten is het volgende:
wat het risico is dat de compressor is vastgelopen en daarmee gepaard het circuit heeft vervuild?

Blijkbaar bestaan er 2 soorten compressoren:


koppelings compressor:
Hier wordt bij drukvermindering de compressor gewoon losgekoppeld en kunnen de zuigers niet vastlopen.

variabele compressor (plaat die kantelt),hiermee is mijn skoda uitgerust:
Gebeurt hierbij ook een volledige loskoppeling of is het risico op vastlopen reëel?

Groetjes,

MALINOIS 0

9 jaar

Een variabele compressor, de naam zegt het al heeft ook een nullast/minimaal stand. compressor heeft eigen smering en zal, als alles goed is (niveau/kwaliteit olie) hiervan geen probleem ondervinden.
Vraag":Is hij niet uitgerust met een magneet clutch?, wanneer airco afgeschakeld is dan ook geen draaiende pomp.
Vastgelopen pomp, vuil in het systeem, mogelijk maar dan vangt de filter/droger het vuil af en raakt dus verstopt, zit immers aan de perszijde van het systeem. Vuil kan ook in het expansieventiel zitten en de werking belemmeren of teniet doen.

Resume van je probleem
400 van de 550 gram koudemiddel nog aanwezig? betekent geen lekkage in het systeem, verlies is acceptabel over 7 jaar periode.
Alarm lage druk? welke kant van het systeem?, compressor TE lage druk aan zuigzijde geen aanvoer verdampt koudemiddel (lagedrukzijde gasvorming) vanaf verdamper, mogelijke oorzaak verdamper verstopt? defect expansie ventiel? droger in het systeem verzadigd (wordt vervangen bij volledige verversing van koudemiddel dus ook bij vervanging van welk ander component dan ook.
Lage druk perszijde betekent geen opbrengst perszijde compressor richting condensor.
Mogelijke oorzaken,: compressor defect (interne lekkage). Als droger verzadigd zou zij of het expansie ventiel werkt niet of de verdamper is verstopt dan wordt de persdruk druk te hoog.
Controle glaasje aanwezig in het systeem, deze dient heldere stroom koudemiddel te bevatten(hoge druk zijde vloeibaar)

ron001 0

9 jaar

Beste,

Ik heb het specifiek schema teruggevonden, druk wordt gemeten aan hoge-drukzijde.

De condensor inclusief filter-droger is vervangen.
Systeem is gevuld door Midas, en toch geen airco.

Ik zal een diagnose laten uitvoeren, maar wie kan je in de branche vertrouwen, blijkbaar zijn er weinig vertrouwd met airco, het enige dat ze kunnen is vacuumeren, hervullen en je tussen de 80 en de 100 euro vragen.

To be continued...

Info over het onderwerp of goede adressen regio Mechelen steeds welkom !!!

MALINOIS 0

9 jaar

Mechelen, niet echt bekend in deze omgeving.
Alles is dus gecontroleerd/vervangen. Behalve expansie ventiel.
Aan het schema te zien opgebouwd op de verdamper in de auto. Slecht bereikbaar? Soms wil zachtjes tikken hierop wel eens helpen (draaiende airco op vol koud), kan zijn dat hij kleeft, proberen waard.in je plaatjes staat dat er gestuurd wordt vannuit de climatronic, ook iets om mee te nemen. Sturing naar ? Compressor geen sturing geen opbrengst (veilige situatie)

ron001 0

9 jaar

Beste,

Toch even verduidelijken, niet "alles" is vervangen:
Het enige wat is vervangen is de condensor inclusief "filter/droger"
Daarna is het systeem gevuld.

Na het vullen is het volgende geconstateerd:
"De compressor krijgt stroom, maar de leidingen worden niet koud"!

Dus volgende mogelijkheden???:

Compressor volledig stuk?
Regelventiel compressor defect :
afzonderlijk te verkrijgen,
te vervangen of te testen zonder circuit te ledigen
drukmeter G65 defect
kan die getest worden?
kan die vervangen worden zonder circuit te openen?
Verdamper
hoe testen?
Nog iets anders?

MALINOIS 0

9 jaar

Bij het sleutelen aan airco/koel systemen ontkom je er in de regel niet aan om het koudemiddel terug te trekken. Het systeem in een auto is in de regel niet voorzien van een condensor vat. Het is echt aan te bevelen om op zoek te gaan naar een echte specialist in de buurt. Gerenomeerde merkdealers hebben de kennis en kunde in huis of relatie met een in te huren specialist.
Kosten zullen niet mals zijn Maar die afweging moet je zelf maken. Reparatie of afkoppelen.
Wens je veel suc6

ron001 0

9 jaar

de compressor is "VASTGELOPEN" de compressor is een continu variabele compressor..zodra de motor wordt gestart draait de compressor..dag in dag uit, zomer/winter.
Dit soort compressors moet altijd beschikken over voldoende koudemiddel, te weinig koudemiddel betekent teweinig smering en transport van de olie...olie gaat verbranden, compressor loopt vast.
Jij hebt een tijdje met een leeg systeem gereden...dan is het niet verwonderlijk de compressor vast loopt.

Er hoeft niet altijd een kijkglas aanwezig te zijn en de filter/droger i s een cartridge die zit geïntegreerd in de condensor.
Er wordt geen drukmeting aan de hogezijde uitgevoerd! kom je daarbij....jouw systeem heeft lage en hogedrukaansluiting en verloopt de drukmeting via beide.

Compresoor is te testen buiten het circuit om van de auto bij mij dan, 1 daarvan is minimaal slagvolume en maximaalslagvolume van de compressor, reageren de meters niet dan is de compressor vastgelopen.
De 2e is het testen van het extern electroniscregelventiel...
In je 1ste post vermeld je al...rubber aan poeli lichtjes uitgerafeld...dat betekent niet veel goeds.

In de regel komt het veelvuldig voor bij skoda dat het expansieventiel defect gaat, hierbij maakt de compressor vloeistof slag en is het afgelopen.
Taak is dus nu om de compressor te laten testen...maar wat ik zeker weet is dat ie defect is.

Als de compressor is vastgelopen...moet het systeem gespoeld worden en een nieuwe condensor inclusief expansieventiel.
Bij vloeistofslag kleppen krom, nieuw expansieventiel en natuurlijk ook de compressor.

Het gaat je nu weer geld kosten...

TheoStek 0
badge

9 jaar

Hartelijk dank voor alle interessante info.

Ik denk inderdaad dat ik niet zal ontsnappen aan volgende onderdelen te vervangen

Systeem grondig spoelen
nieuwe compressor
nieuw expansieventiel
nieuwe filter droger
Maar waarom zou een nieuwe condensor nodig zijn.

Intussen heb ik via de climatronic bepaalde info van het systeem kunnen verkrijgen:
zie bijlage
Zit daar interessante info tussen?

Groetjes,

MALINOIS 0

9 jaar

Omdat mijn info zegt dat de condensor en filter/droger 1 geheel zijn , maar ik kan het mis hebben.

Dat klopt Ferrie, en dat heb ik ook vermeld in mijn bericht "de filter/droger i s een cartridge die zit geïntegreerd in de condensor."
De cartridge kan vervangen worden als het een niet originele condensor is, maar gaan altijd lekken....

TheoStek 0
badge

9 jaar

Wat ik oorspronkelijk niet kon begrijpen was dat de poulie vrij draaide terwijl de compressor een variabele continu aangedreven model is (Denso SEU reciprocating type singele swash plate).

Er is dus -terwijl er nog 400gr koelmiddel in het circuit aanwezig was-iets gebeurd dat de riembeveiliging heeft geactiveerd (plastic onderdeel dat bij overbelasting doorbreekt zodat compressor-poulie vrij kan draaien “limiter damper pulley”).
Was het feit dat de compressor blokkeerde het gevolg van vloeistofslag:
• Gevolg van verstopt expansieventiel?
• Vloeibaar koelmiddel aan lagedrukzijde van de compressor?

Indien de riembeveiliging werd geactiveerd, betekent dat dan de compressor-terwijl hij bij de condensorvervanging droog stond- niet heeft gedraaid en dus verder niet is beschadigd?

Vooraleer verder kosten te doen denk ik dat het best is:
• het koelmiddel af te tappen (op een milieuvriendelijke manier)
• de compressor te bypassen door een kortere riem te monteren
• de compressor te demonteren om dan te kunnen onderzoeken welke en vooral hoe ernstig de schade is!

Super interessante materie, graag uw reacties.

MALINOIS 0

9 jaar

Goed plan, elk plan is altijd beter dan geen plan.

ron001 0

9 jaar

De compressor heeft wel gedraaid...want je vermeld dat je enige tijd met een ledig systeem hebt gereden, dus is de kans groot dat de compressor beschadigd is.
Vrij ronddraaien van de poelie is niet mogelijk wat je in het begin vermeld hebt als het systeem op druk staat.

Er komt alleen vloeibaar koudemiddel aan de zuigzijde van de compressor, indien het expansieventiel blijft openstaan..dan maakt de compressor vloeistofslag.

Je bent het sneltse af door de compressor te laten testen...en als mijn gedachten nog juist zijn kun je de compressor niet demonteren door het front in service stand te zetten en al helemaal niet als er ook nog een oliekoeler is gemonteerd.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Moest een knoop doorhakken en heb dus beslist de raad van een medewerker van een bekend Duits merk te volgen:

Nieuwe compressor besteld en door hem laten monteren. Had ook een nieuw expansieventiel besteld maar die heeft hij niet willen monteren (was volgens hem niet nodig).

Auto teruggekregen met werkende airco! Maar lang heeft het niet geduurd: 7 dagen later geen airco meer!

Auto teruggebracht om te laten testen: geen lek te vinden, conclusie: er moet ergens een verstopping in het systeem zijn!

De "oude compressor" heb ik terug en aan de in-en uitgang geen metaaldeeltjes te bespeuren, dus mijn twijfel of die wel "echt" kapot was?

De auto heb ik intussen ook terug met een airco die vanavond slechts "lichtjes" koelt!

Wat moet ik nu verder doen?

Groetjes en alvast bedankt voor uw reacties!

MALINOIS 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.