close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: climat control werkt af en toe wel en af en toe niet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Op mijn skoda octavia elegance zit een climate control systeem
deze lijkt af en toe wel en af en toe niet te werken
de vloeistof is opnieuw gevuld.
test aan de computer geeft aan dat de lage druk aan de hoge kant is deze moet rond de 3 bar zijn maar is tussen de 6 en 7 bar
af en toe merk je dat er opeens koude lucht uit komt, maar dit is niet continu.
soms komt er gewoon weer buiten temperatuur lucht binnen.

test rapport van een xxxx garage
hoge druk schijnt goed te zijn, maar word niet echt heet (handwarm)
geen lekkage bij systeem onder 15 bar zetten
was nog genoeg vloeistof in het systeem aanwezig
airco radiator is goed
koude lucht druk schomeld tussen de 6 en 7 bar
als de airco werkt is de koude lucht die uitstroomt 18 graden (dit zou 7 moeten zijn)



bij de xxxx geven ze de pomp de schuld, maar dit lijkt mij niet direct het probleem, maar zou wel kunnen.
ik denk eerder aan wat stel kleppen die vast of verstopt zitten, maar waar kan ik deze terug vinden, ik lees hier en daar dat mijn halve dashboard er dan uit moet.
heeft iemand hier tekeningen van.

test rapport
geen storingen aan mij terug gemeld, zegt natuurlijk niet zoveel, en een pomp is mooi geld verdienen (850 euro)

Geplaatst door

johanserv (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb ze wel geken met de teskast of er geen storing in de kachelklepdediening zit als er een regel motor van een klep niet goed werkt zal dat zeker allemaal kunnen.
laat dus de airco uitlezen en controleren of er fouten in het systeem zitten.
zitten deze erin dan deze eerst verhelpen.
is dat in orde dan de airco controleren om er achter tekomen wat de reden van het probleem is.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

12 jaar

Jan,
bedankt voor de reactie ik ga maar weer eens een afspraak met de garage maken.
zal wel een hoop geld gaan kosten, maar goed dit is ook best waardeloos.

johanserv 0

12 jaar

Heb je van xxxx een testrapport gekregen? Welke hoge druk staat erop
vermeld? Als de lage druk en de hoge druk nagenoeg gelijk zijn bij een werkende airco
kunnen er een aantal opties zijn.
1. je expansieventiel werkt niet goed.
2. Je pomp heeft inwendig schade.
Volgens mijn gegevens heb je een variabele compressor. Om deze te testen heb je een
speciaal testkastje nodig. Ik weet 100% zeker dat de xxxx deze niet heeft.
Het is jammer van u centen maar was meteen naar een erkend bedrijf gegaan.
Bij xxxx proberen ze een airco te vullen maar een storing oplossen kunnen ze niet.

Succes, Pascal

pascal,
daar was ik inmiddels ook al achter die prutsers hadden eerst teveel vloeistof erin gedaan
690 mg ipv max 550
maar idd kijken niet verder dan vullen, en systeem werkt nog steeds half
testrapport geeft
hoge druk 12 bar en 50 graden
lage druk 6 bar en 12 graden

johanserv 0

12 jaar

Testrapport ? Dat is de print versie van het vulstation.
De condensatietemperatuur van 50 graden bij 12 bar dat klopt, maar de verdampingstemperatuur van 12 graden bij 6 bar dat kan niet, dat zou 27 graden moeten zijn.

Jan, het expansieventiel is kapot ! dat blijft open staan, anders kan er NOOIT een lagedruk van 6 bar bereikt worden en een druk van 12 bar ! en ook die is veel te laag.
Dan hoop ik voor je dat ook de compressor NIET naar de opfok is ? want die gaat namelijk vloeistofslag maken en is het gelijk afgelopen.
Gebruik de airco dus niet meer, om vervolgschade te voorkomen.

TheoStek 0
badge

12 jaar

aangezien het hier om en climatronic systeem gaat draait de compressor altijd mee of de airco nou uit staat of niet.
ik heb voor volgende week maandag een afspraak staan bij de skoda dealer.
pomp is naar mijn mening nog niet helemaal afgeschreven.
als het buiten koud is koelt de airco nog wel degelijk, totdat je meer vraagt dan blower stand 3 en koudere temperatuur dan 17 graden, dan geeft ie in bulk koude lucht en dan weer half lauw, naar een tijdje een uur of zo is het evengoed onaangenaam koud in de auto.

probleem is dat de koude lucht niet constant blijft.

johanserv 0

12 jaar

Dat weet ik wel dat het een compressor is die altijd mee draait, deze regelt zelf zijn slagvolume van 100 % naar 2 % als die uit staat.
Dus als de airco niet geactiveerd is, betekent dit dat de compressor zijn maximaal slagvolume terug brengt naar tot 2% van het minimale slagvolume, deze minimale hoeveelheid is nodig om de compressor te kunnen blijven smeren.

Druk en temperatuur zijn altijd aan elkaar gerelateerd, bij lagere temperatuur is het best mogelijk dat de airco functioneerd, compressor gaat minder koudemiddel vermpompen en wordt de zuigdruk annex verdamperdruk ook lager.
Hoe je het nu keert of draait, bij zo' n lagedruk van 6 bar kan nooit volledige fase overgang plaatsvinden, de compressor zuigt vloeibaar koudemiddel aan.

TheoStek 0
badge

12 jaar

ik zal deze week met minimaal airco gebruik gaan rijden, en de oplossingen die hier aangedragen worden meenemen naar de garage, mijn dank hiervoor

johanserv 0

12 jaar

toch me airco pomp vervangen, bedankt voor de reacties

johanserv 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.