Beste mechanicien's
Ik heb het volgende probleem.
Mijn electrische raambediening linksvoor is defect.
Als ik de knop bedien, hoor ik wel iets klikken in het portier maar er gebeurt niets.
De motor is inmiddels vervangen maar dat heeft niets geholpen, ik hoor nog steeds iets klikken in het portier maar verder geen reactie.
Het bedienings paneel heb ik ook vervangen, ook dit helpt niet.
Zit er soms ergens een aparte zekering voor de motor linksvoor? Alle andere ramen doen het wel!
Of een relais misschien.
Ik moet er wel bij vermelden dat het slot linksvoor een keer gekraakt is door een inbreker, en sindsdien onbruikbaar is.
Ook meld VAGCOM een storing in de centrale deurvergrendeling linksachter, maar deze functioneert wel goed.
Zoals wellicht bekend zit er op de motor linksvoor een grote stekker waarin een groter aantal functies gecombineerd zitten.
Wie weet er raad?
Bij voorbaar dank voor uw reactie.
Eric
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Denk dat de kabelbediening zelf defect is of de plasticgeleiders afgebroken. Is standaard bij deze auto's.
Gr.
Beste Petje57,
Bedankt voor je snelle reactie.
Vraagje: Met kabelbediening bedoel je het staalkabeltje of de electrische bekabeling? Aan de staalkabel heb ik niets vreemds kunnen ontdekken.
De plastic geleiders zijn niet afgebroken, ik heb de motor compleet met het mechanisme zelf vervangen.
Maar is het niet vreemd dat zowel de oude als de nieuwe (2e hands) motor precies het zelfde gedrag vertonen. Alleen wat geklik.
Weet je trouwens op welke pennen ik rechtstreeks spanning kan zetten om de motor te testen.
Ik heb zelf geen elektrisch schema, maar het viel mij op dat er in de stekker 2 iets grotere pennen zitten naast een heleboel kleine.
Gr. Eric
17 jaar
Gebruikte motor dus.........Zou natuurlijk ook niet goed KUNNEN zijn. Ook deze gaan regelmatig stuk.
'n Forse klap met de vuist tegen de binnenkant deur geeft soms reactie.......
Eventueel eerst de oude motor los aansluiten en gaan meten. Volgens mij is het massa-geschakeld.
Gr.
Hallo Skoda vrienden,
Ik heb hetzelfde probleem met mijn octavia uit 97, ik vermoed dat er met de motor niets aan de hand is, ik heb de 2 onderste pinnen op de motor een doorgangs test (piep test) gedaan en die gafstroom door, motor is dus goed.
Vermoed dat het aan de schakelaar ligt, het klikken komt van het relais wat in de unit zit. Als de ramen dicht zijn hoor je in die deuren ook klikken als je de raam schaklelaar bedient om de ramen te sluiten.
Chris
17 jaar
Chis747
Het knoppen paneeltje is goed, ik heb mijn exemplaar overgezet naar een VW Golf en daar kan alle ramen moeiteloos op en neer bewegen.
Vervolgens de knoppen uit de Golf aangesloten op mijn Octavia en wederom noppes, alle ramen bewegen behalve linksvoor.
Wat ik nog niet vermeld had, mijn wagen is uitgerust met een functie "alle ramen open/dicht" met behulp van de portier sloten (of dit een standaard functie is, weet ik niet, misschien kunnen ze dit allemaal wel hoor). In dat geval bypass je het bedieningspaneel. Ook dan weigert het linker voorraam alle dienst.
Gr. Eric
17 jaar
[quote=Octavia TDI]Chis747
Het knoppen paneeltje is goed, ik heb mijn exemplaar overgezet naar een VW Golf en daar kan alle ramen moeiteloos op en neer bewegen.
Vervolgens de knoppen uit de Golf aangesloten op mijn Octavia en wederom noppes, alle ramen bewegen behalve linksvoor.
Wat ik nog niet vermeld had, mijn wagen is uitgerust met een functie "alle ramen open/dicht" met behulp van de portier sloten (of dit een standaard functie is, weet ik niet, misschien kunnen ze dit allemaal wel hoor). In dat geval bypass je het bedieningspaneel. Ook dan weigert het linker voorraam alle dienst.
Gr. Eric[/quote]
Hoi Eric,
Die functie (comfortschakeling) heb ik ook, bij mij is het precies hetzelfde geval als jij nu beschrijft. Jij stelt dus dat het wel moet liggen aan de motor.
Gr.
Chris
17 jaar
Toch nog eens 'n andere motor proberen.......
Gr.
Heren,
Ik heb de motor gevonden via "Onderdelenlijn.nl" bij een sloperij ergens in Friesland. Aan het lage aantal reacties, kan ik denk ik concluderen dat ze niet voor het oprapen liggen.
Neem aan dat ze de motor getest hebben, ze geven er 3 maanden garantie op.
Wil best een andere motor proberen, maar hoe kom ik daar zo snel aan.
Zelf twijfel nog steeds of dat echt de oorzaak is, zoals eerder vermeld, is de motor linksvoor een knooppunt van meerdere elektrische functies.
Het feit dat het portierslot linksvoor ook defect is, zou dit misschien ook een oorzaak kunnen zijn? Vanwege eerder genoemde "comfortschakeling".
Ik ben geen expert op dit gebied, maar redeneer maar wat.
Wellicht zou een elektrisch schema wat kunnen helpen, maar dat heb ik niet.
Bedankt voor jullie reacties.
Gr. Eric
17 jaar
Waarom koop je geen nieuwe (dealer), ik heb dat al eens gedaan met de rechterkant, gebruikt gaat vaak snel weer kapot of is al kapot voordat je het monteert, ik gebruik genoeg 2e hands onderdelen maar nooit elektrische.
2x een defecte 2e hands is duurder dan een nieuwe.
Gr.
Chris
17 jaar
Oké, ik kom ff terug op wat ik eerder gezegd heb............440 euro voor een motor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!gestoord zijn ze daar bij VAG.
Ben dus benieuwd of julie al wat verder zijn, ik heb de complete motor eruit gehaald om de koolborstels te bekijken en dat zag er prima uit, ook geprobeerd om de motor om te ruilen met de motor van achter maar dat gaat dus ook niet, andere stekker....
Bij de dealer vertelde ze mij dat ze nog nooit een motor hebben verkocht, ik kreeg de indruk dat het dus niet aan de motor ligt, op mijn vraag of ze mischien een idee hadden wat er aan de hand kon zijn zeiden ze dat ze de auto dan maar ff moesten zien, doormeten van de bedrading was het enige wat ze me mee konden geven.
TNX
Chris
17 jaar
[quote=chris747]Ben dus benieuwd of julie al wat verder zijn,[/quote]
Hoezo ? Het is jou probleem ! Niet het onze, maar we willen je wel helpen voor zover mogelijk.......
Gr.
Ik heb vandaag een andere motor binnen gekregen.
Morgen ga ik hem inbouwen, ik laat zo snel mogelijk iets horen.
Tot dan.
Gr.
17 jaar
[quote=Petje57][quote=chris747]Ben dus benieuwd of julie al wat verder zijn,[/quote]
Hoezo ? Het is jou probleem ! Niet het onze, maar we willen je wel helpen voor zover mogelijk.......
Gr.[/quote]
Oeps, sorry hoor......
wist niet dat het gevoelig lag, ik zal me voortaan direct richten tot eric die heeft tenslotten hetzelfde probleem wat ik ook heb. ik was dus benieuwd of Eric al wat meer wist van de nieuwe motor. Alle hulp is natuurlijk welkom met dit probleem uit welke hoek dan ook.
Chris
17 jaar
"Hoi Eric, bedankt voor je reactie en suces met het inbouwen van je motor, ben benieuwd.
ps. hoeveel was ie ?????
Gr.
Chris"
Berichtje door moderator verplaatst aangezien Chris dit via een andere (rapportage) knop had geplaatst. dat bij de moderator binnenkomt en niet op de site.
HI GUYS,
Vandaag nieuwe motor ingebouwd en wat denk je? Niks noppes nada.
De leverancier heeft mij verzekerd dat de motor goed was, hij heeft hem zelf nog geprobeerd.
Bij het bedienen ervan hoor nog steeds iets klikken in de deur maar verder geen respons.
Ik word er een beetje moedeloos van.
Ik kreeg nog wel een tip, is het mogelijk dat de computer ge-reset moet worden omdat de fout mogelijk nog in het systeem zit?
Hier heb ik denk ik wat input nodig van een professional.
Bedankt voor het meedenken tot nu toe.
Gr. Eric
PS. hij was gratis, 3 maanden garantie, weet je nog.
17 jaar
Goede middag
Heb je de bedrading in de stekker die op de raammotor komt goed na gekeken ?
Het komt voor dat als de stekker nat is geweest dat er draden los gaan zitten aan de stekkertjes!
Succes
Goedenavond,
Ik ben akelig benieuwd naar de oplossing van dit probleem. Ikzelf heb ook de comfortfunctie op mijn octavia combi 2003. Het linkerraam gaat niet in in 1 x omhoog bij het dieper induwen en omhooghalen van de knop. Laten zakken gaat meestal wel in 1 keer, soms ook niet. Ikzelf denk aan een slechte stekkerverbinding.
Vraag: Om bij de stekkerverbindingen te komen, moet dan het hele deurpaneel verwijderd worden, of zit alles vast aan het knoppenpaneeltje??
Wie heeft hier ervaring mee of eventueel een tip om het probleem op te lossen??
Groet,
marco
17 jaar
duer slot kapot?
dit bedient ook de raam funties
ik ben ook maar een dome knutselaar
maar 2 schakelaars 3 motoren en nog niet werken
deur open gebroken
probeer te denken
en das moeilijk hoor
gaat alles kraken
Hoewel ik mijn uiterste best doe het bovenstaande bericht te kunnen ontraadselen, lukt het me niet echt. Is er misschien iemand die het kan hertalen?? :-)
Naar mijn idee zijn het geen antwoorden op mijn eerder gestelde vragen.
Mijn deurslot werkt perfect. Ook de comfortfunctie om de ramen tegelijk te openen en te sluiten met gebruikmaking van de sleutel..
Marco
17 jaar
je deur is opengebroken
hiermee is t slot beschadigd en dit bedient de comfort sluitin
daardoor heb jijdit probleem
haal de draden los en probeer dan nog eens
en anders met je slot aan de andere kany proberen
zo wel duidelijk
Hallo Jerry,
Bedankt voor je bericht. Ja het is me duidelijk geworden. Je gaat ervan uit dat de deur is opengebroken?? Ik weet dat niet, omdat ik de auto nu een maand of 3 heb. Het slot functioneert wel normaal. Je denkt dat er iets in het slot niet goed zit??
Groet, \Marco
17 jaar
met het electrische deel vermoed ik
Is het nu zo moeilijk om een multimeter op de polen van ruitenwissermotor te zetten en vervolgens hem aan te sturen. Komt er spanning op, zo ja de juiste, dan is het motortje defect of goed. Zo simpel is het. De trial error procedure en dan maar luk raak e.e.a. vervangen leidt tot wanorde en onnodige kosten. Dikwijls blijkt het een print/soldeerprobleem te wezen, kost weinig en werkt zeer effectief. Probeer de zaak eens rationaal te benaderen dan kom je tot een snelle oplossing. ofschoon indien eejn storing stereotype is dan kan jouw methode snel tot een oplossing leiden.
succes!
17 jaar
[quote=tedkroon]Is het nu zo moeilijk om een multimeter op de polen van ruitenwissermotor te zetten en vervolgens hem aan te sturen. Komt er spanning op, zo ja de juiste, dan is het motortje defect of goed. Zo simpel is het. De trial error procedure en dan maar luk raak e.e.a. vervangen leidt tot wanorde en onnodige kosten. Dikwijls blijkt het een print/soldeerprobleem te wezen, kost weinig en werkt zeer effectief. Probeer de zaak eens rationaal te benaderen dan kom je tot een snelle oplossing. ofschoon indien eejn storing stereotype is dan kan jouw methode snel tot een oplossing leiden.
succes![/quote]
portier werkt niet
ruitenwissermotor meten???????
sorry maar is dit marine logica
het schip zinkt
maak t hoger blijf jelanger droog!!!!!!
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, weliswaar bedoel ik een raam motor!
17 jaar
maar er zitten zo weinig goede verstaanders op deze site helaas
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar