close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: energieverbruik en bijladen dynamo

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

vraagje;

Als je in de auto een x aantal verbruikers hebt aanstaan en je wil uitrekenen of de dynamo dit wel trekt, doe ik het dan goed op de volgende manier
(zonder amperetang):

1. Accuspanning meten in rust (bijvoorbeeld 12,5 volt)
2 accuspanning bij draaiende motor (bijvoorbeeld 14 volt)

3. alle elektrische verbruikers aanzetten en meten (bijvoorbeeld 13,8 volt)

Kan ik dan concluderen dat als de accuspanning (laadstroom vanaf de dynamo) boven de 12,5 volt zit ik wel voldoende heb
of dient het minimaal bijvoorbeeld 14,..... te zijn?

Wat is de minimale spanning die de dynamo over moet hebben om goed te kunnen laden?

Geplaatst door

jospen (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jouw dynamo is waarschijnlijk wel goed met die 13,8Volt. Maar als je het zeker wilt weten dan moet je een ampertang om de dikke draad van de dynamo doen en dan alles in de auto aanzetten met draaiende motor, als hij steeds meer ampere gaat aangeven naarmate je meer aanzet dan is het wel goed en is afhankelijk van de uitvoering van auto/dynamo e.d maar iets van 80 ampere is normaal, is ook maar net wat je dynamo kan leveren

ricky 10
badge

12 jaar

thanx

Dus:

Alle verbruikers aan en dan de + draad die vanaf de dynamo naar de accu loopt (stroomtoevoer) dus onder de amperetang.
Bij m`n motor is zoiets ook gedaan...

Hoe weet ik hoeveel ampere er minimaal naar de accu toe moet?

kan me voorstellen dat er een minimale laadspanning in ampere?! moet zijn richting de accu of zit ik ernaast?

Om m`n motor als voorbeeld te nemen, die accu is maar 10 ampere en de dynamo levert zo`n 375 watt...maar als het om watt / ampere gaat dan raak ik het ff kwijt

jospen 0

12 jaar

[quote=jospen]Hoe weet ik hoeveel ampere er minimaal naar de accu toe moet?[/quote]
Hangt af van hoeveel ampere er gevraagt wordt, dus met niets aan en draaiende motor dan alleen de stroom die de motor vraagt en de brandstofpomp e.d. maar hoeveel dat minimaal moet zijn dat verscheelt weer per motor en hoeveel dat is per motor zou ik niet weten. Hoeveel ampere je dynamo kan leveren staat op het stickertje/plaatje op de dynamo. Als je alles in de auto aan hebt kwa zware verbruikers zoals achteruitverwarming en de kachel en de grote lichten e.d. en je meet dan iets van 50 ampere dan is alles goed. Wat is eigenlijk het probleem?

ricky 10
badge

12 jaar

Echt een probleem is het niet , maar wil het graag weten.

Had dergelijke problemen met een accu lampje vd Skoda, is nu opgelost maar ben ook met m`n motor bezig en wil het graag begrijpen / testen.

(Nu is het eigenlijk meer ter lering en vermaak...)

Heb op m`n motor namelijk extra verlichting aangebracht (2x 35 watt) en wil berekenen of de dynamo dit alles gaat trekken

Als ik alle vebruikers op een rijtje zet kom ik op dit lijstje;

dimlichten (2x 55 watt) 110 watt
rem (af en toe) 21 watt
achterlicht 5 watt
richtingaanwijzer 5 watt

handvatverwarming 50 watt (maximaal, vaak maar heel even)

------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal 191 watt

Met de twee extra mistlampen komt daar dus 2x 35 watt bij; totaal dus: 261 watt

De dynamo geeft aan maximaal 375 watt bij te laden

jospen 0

12 jaar

Je hebt daar formule's voor.

P=U maal I
en
U=I maal R

U=spanning (volt)
I=ampere (stroom)
R=weerstand (ohm)
P=vermogen (watt)

Als je er 2 weet dan kan je de andere berekenen met deze formule's.

335 watt bij 12 volt en je wil de stroom (I) weten dan is I=P/U is 335/12=27.9 Ampere die de dynamo max kan leveren.
Ff denken hoor.....Google maar eens op: p=u maal i dan zul je vast wel uitleg vinden.



http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01....

http://users.telenet.be/BFTISLcursus/2T/...

Net ff snel gegoogeld

ricky 10
badge

12 jaar

thanx!!!!!!!!


Dus als ik die 375 watt deel door 12 volt = dat 31 ampere

De dynamo laadt dus met ca 31 ampere.

Hoe weet ik dan of alles ok is?

Alles aanzetten en dan de kabel naar de accu toe (+ vanaf de dynamo) met een amperetang meten?

jospen 0

12 jaar

Ja klopt moet idd die 375 zijn haha
Die 31 A is wat de dynamo leverd als je daadwerkelijk spul erop hebt zitten die samen die 375 watt verbruiken. Maar er zit wel een "maar" aan vast dacht ik want dit is simpel berekend maar hoe of wat weet ik ff nu niet meer, moet ik ook altijd weer ff inkomen als ik zoiets heb staan. Die extra lampjes gaan vast wel werken zo te zien maar Google maar even.

ricky 10
badge

12 jaar

Er gaat hier wel het een en ander fout. 30 Amp dynamo's is iets uit een heel ver verleden.
Hier zal wel een 70 Ampere versie op zitten en misschien nog wel meer.
Dynamo hoeft niet altijd alles bij te houden, daar is de accu voor.
Voorbeeld 1: Starten van de motor, dynamo doet nog niets maar die startmotor is de grootste verbruiker van allemaal.
Voorbeeld 2: Met alles aan wachten voor een stoplicht. Door het lage toerental levert de dynamo minder dan wat er opgegeven wordt.
Dan loop de accu een heel klein beetje leeg. Maar dat komt er wel weer bij als je gaat rijden.

Vervolgens vergeet je de meeste stroomverbruikers in de auto.
Bijvoorbeeld de motor: benzinepomp, benzineinspuiting inclusief computer.
Dan de koeling en verwarming: elektrische koelvin, aanjager voor verwarming en achterruit verwarming. Dat zijn nog eens stroomvreters.
Ook het dashboard, de verlichting daarvan, de radio, de airco, etc. alles heeft een beetje stroom nodig.
De dynamo zal niet koud of warm worden van die 2 mistlampjes, die je bijna nooit aan mag hebben.

oldford 0
badge

12 jaar

Klopt wat je zegt oldford maar hij heeft het nu over extra verlichting op z'n motor dus zonder die kachel/radio e.d. Ik begin nu ook eigenlijk te denken....jospen, je bedoeld toch op je motorfiets?

ricky 10
badge

12 jaar

[quote=jospen]Als je in de auto een x aantal verbruikers[/quote]
Tja, het 2e deel gaat over zijn motorfiets. Was afgeleid door de Skoda en de originele vraag.
Maar ook hier gelden dezelfde principes. En ook op de motor mogen mistlampen vast bijna nooit gebruikt worden.

oldford 0
badge

12 jaar

Inderdaad, even de casus van de motor.

De handleiding spreekt over:

Charging output (Regulated voltage):
14.0 - 15.5 V at 5 000 rlmin.

jospen 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.