close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: Schokken, roken, lopen op 3 cilinders bij zeer koude start

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Sinds een paar weken start mijn Octavia niet altijd goed, als het in de ochtend kouders is slaat hij wel gelijk aan maar schokt erg en er komt vieze donkere rook uit de uitlaat.
De rook ruikt erg chemisch, half verbrande benzine denk ik en het toerental wisseld tussen 800 en 1100 toeren. Na een seconde of 40-50 is het weer over en begint de motor normaal te lopen.
De wagen heeft 115K gelopen en recent zijn beurt gehad bij de Skoda dealer, er staan overigens geen foutcodes weggeschreven, dit is vanochtend nog gecontroleerd.

Het gebeurt niet elke ochtend en eenmaal gestart gaat het die dag normaal wel weer goed, de fout is daarom lastig te traceren...
Injector cleaner heb ik al geprobeerd, heeft niet geholpen, iemand een idee??

Groet,
Robbert

Geplaatst door

robbertoctavia (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vieze donkere rook (zwart?) zou kunnen wijzen op te rijk staan.
Mogelijk als gevolg van een sensor die niet correct aan geeft (maar niet volledig defect is).
Daar zou je de motor koud (na een nachtje buiten slapen) voor moeten uitlezen en dan de meetwaarde blokken controleren.

oldford 0
badge

12 jaar

Hallo oldford,

Dank voor je reactie, de rook is zwart (niet echt dik zwart) ruikt niet naar olie, echt vies chemisch dus waarschijnlijk half verbrande benzine.
Helaas worden er geen fouten weggeschreven. Ik zat gisterenavond nog even over dit probleem na te denken en dacht aan het volgende:
Als ik de olievuldop eraf haal zit daar en in de opening altijd veel gele smurrie (water bij de olie door de kortere ritjes), wat nu als deze rommel ook carter ontluchting/vacuum slangen zou komen?
Bij koude s'nachts wordt dit natuurlijk dikker en misschien verstopt zo'n slangetje dan in het begin een beetje?
Het is maar een gedachte... De vraag is nu welk sensor zou dit dan kunnen veroorzaken, ik vermoed iets dat met het inlaat vacuum te maken heeft.

Wanneer iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Groet,
Robbert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.