Eerst ging het ESP lampje branden, kort daarna motormanagement. Bij uitlezen word een probleem met koelmiddeltemparatuur aangegeven (code G62). Eerst gereset en probleem leek opgelost. Probleem kwam terug en elke keer na resetten kwam het sneller terug. Temperatuursensor vervangen en toen duurde het 1000 km voordat de lampjes (eerst de ASR en daarna het motormanagementlampje) weer gingen branden.
Garage kan niets vinden en nog steeds lezen ze een probleem in de temperatuursensor. De minpool van de accu halen heeft ook geen effect meer als reset. We hebben de zekeringen nagelopen, ook die op de accu en ingespoten met contactspray. Ook de stekker naar de zekeringen toe hebben we ingespoten.
Zowel de dealer als een in skoda's gespecialiseerde garage komen niet verder dan het constateren van het probleem. Zolang de lampjes branden strart de motor slecht, slaat gauw af als hij niet warm is en de ventilator blijft onderveer 10 minuten draaien nadat het contact is afgezet. Ook zijn de lampjes meerdere keren spontaan uitgegaan, maar voor korte tijd. Het lijkt een contactstoring, wat nu te doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Temp.voeler zit rechtstreeks verbonden met motorregelapparaat,controleer de bedrading en vooral de stekker op motorregelapparaat op eventuele oxidatie.
Eventueel de temp.voeler nog een x vervangen.
Komt je motor wel goed op temperatuur? Weet niet of deze motor een elektronische thermostaat (dat afhankelijk van de motorcode) heeft, maar het wil weleens gebeuren dat de thermostaat open blijft staan. In je radiateur zit ook een temp. sensor (afhankelijk motorcode) en als die waardes tijdens de opwarmfase niet te veel verschillen zal ie als foutcode aangeven "G62 onaannemlijk signaal".
Ik had nog vergeten te vermelden dat de temperatuurmeter niet werkt zodra deze lampjes branden. Toen de sensor was vervangen gaf de temperatuurmeter ongeveer 30 graden te weinig aan. Toen de lampjes weer gingen branden werkte de meter niet meer. Het betreft een Octavia Elegance met motorcode AVU
16 jaar
[quote=koenf]Ik had nog vergeten te vermelden dat de temperatuurmeter niet werkt zodra deze lampjes branden. Toen de sensor was vervangen gaf de temperatuurmeter ongeveer 30 graden te weinig aan. Toen de lampjes weer gingen branden werkte de meter niet meer. Het betreft een Octavia Elegance met motorcode AVU[/quote]
Deze motor heeft dus een elektronische thermostaat. In meetblokwaarde 130 (uit me hoofd) kunnen ze de thermostaat en met temperatuursensoren controleren. Als die in de radiateur ook omhoog gaat staat ie open. Voelen aan de slangen is ook een optie. Maar voor 99% zeker zit hier je probleem in. Kan begrijpen dat de monteur dit niet gelijk was opgevallen. Ik ging ook de eerste keer de mist in.
Ben weer bij de garage geweest en heb hen op het spoor gezet met behulp van bovenstaanden info. Zij hebben nogmaals doorgemeten en ook de temparatuur gemeten. Zij konden niet vaststellen dat deze thermostaat defect is. En zomaar vervangen terwijl we er niet zeker van zijn doen we niet want dit is veel ingrijpender (en dus prijziger) dan die andere temperatuursensor. Ze gaan nu contact opnemen met een skoda specialist die meer geavanceerde meetapparatuur heeft. Wordt vervolgd dus.
16 jaar
Ze konden niet vaststellen of de thermostaat defect is. Tsjonge zeg.....ze hebben toch het vak automonteur gekozen/geleerd. Als de slang vanaf de thermostaat al in beginfase warm wordt dan staat de thermostaat open en dat hoort dus niet. Daar heb je geen uitleeskast voor nodig, maar kennis van het vak.
Inmiddels is de thermostaat vervangen en het lijkt er op dat het probleem verholpen is. Dank voor de reactie, zo kon ik de garage op het juiste spoor zetten en dat heeft mij veel moeite en geld bespaard.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar