auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia: Fabia 1.4 AQW Te rijk mengsel

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 AQW

Zowel op toeren als stationair is Lambda 0,96 en CO ca 0,85%, APK-afkeur dus.

Beide lambdasondes zijn OK: Voorste (breedbandsensor) is vervangen, had nauwelijks invloed. De achterste sensor laat een redelijk stabiele 0,55V zien en varieert bij gasgeven snel van 0,03V tot 0,80V, lijkt me dus in orde.
HC is ongeveer 150ppm.
Gasklephuis en inlaatluchttemperatuursensor zijn schoongemaakt.
Dit is het type AQW-motor zonder luchtmassameter, daar kan het dus ook niet aan liggen.

Bij aanvang waren foutcodes P0130, P1176 en P0170 aanwezig, allemaal codes m.b.t. de lambdaregeling, en brandden MIL en EPC-lampje.
Na wissen en vervangen breedbandsensor komer er , ondanks uitgebreid proefrijden, geen foutcodes meer in.
De motor start en loopt overigens prima.

Gezien de meetwaarden van de 4-gasmeting en de 2e lambdasonde lijkt me de oorrzaak niet in de katalysator gelegen maar loopt de motor gewoon te rijk. Of zie ik dat verkeerd?
Kan een versleten distributieketting dergelijke uitlaatgaswaarden veroorzaken?

Wie kan me hiermee verder helpen?

Geplaatst door

Pouwels (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi wat zijn de waardes precies van de 4 gas
hoe hoog is je co2 dus niet co waarde
co2 hoger dan +-14? is motor oke
hc hoger dan 150 kat slecht
maar zou graag alle waardes weten

ralf8vg 0
badge

11 jaar

Uitlaatgasmeting vanmorgen nog eens uitgevoerd:

3000 rpm: CO 1,10%, CO2 14,2%, HC 52ppm, O2 0,00% en Lambda 0,96
Stationair: CO 0,85%, CO2 14,5%, HC 140ppm, O2 0,00% en Lambda 0,97


Ik begrijp niet dat ik bij een meting van 0% O2 500mV meet op de 2e lambdasonde, dat zou dan toch (bijna) 0Volt moeten zijn?
De sonde lijkt prima te werken gezien de reactie bij gasgeven (snel pendelen en daarna weer naar een stabiele 0,55Volt).

Pouwels 0
badge

11 jaar

weinig of geen zuurstof is een hoog lamba-signaal bij een "gewone" lambasensor zoals die meestal achter de kat zit.
reset eerst eens de adaptie-waarden van de motor ecu.

grt, j.e

janh5107 0
badge

11 jaar

Resetten had ik ook al aan gedacht, en geprobeerd. Maar lukte niet met onze tester (Brainbee).
Ik heb de auto daarvoor nu naar een collega gebracht, hij gebruikt MegaMacs.

Even afwachten dus.

Pouwels 0
badge

11 jaar

Ik zou de 2e lambda sensor vervangen.
500 milivolt is veel te laag voor een gasmengsel waar geen zuurstof meer in zit.
Het signaal moet minstens 800 milivolt zijn in dat geval.

VAG regelt het mengsel OOK met de achterste lambdasonde.
Als het signaal te laag is wordt verrijking geprobeert om het toch goed te krijgen.
Je hebt daar ook al eens een foutcode (P1176) op gehad.

oldford 0
badge

11 jaar

Bedankt voor je reactie oldford.
De 2e sonde lijkt goed te werken doordat ie bij accellereren/decellereren vlot tussen 30 en 800mV fluctueert.
Maar bij 0% hoort het inderdaad steeds 800mV te zijn ,had ik zelf moeten bedenken.


Ik heb de auto gisteravond bij m'n collega opgehaald.
Het resetten van de adaptatiewaarden had geen invloed. Wel stond er inmiddels toch weer een foutcode in: 16514 / P0130 'Lambdasonde B1 S1'

We hadden de voorste sonde al vervangen. Niet origineel VAG maar de Bosch met originele stekker, deze hebben we vaker gebruikt en nooit problemen mee gehad. Het vervangen van deze sensor heeft wel iets verbetering opgeleverd.

Toch twijfel ik of ik de 1e en/of 2e sonde moet vervangen, en kan ik de katalysator als oorzaak nu uitsluiten?

Pouwels 0
badge

11 jaar

Ik vond een topic van eenzelfde Fabia met exacte dezelfde uitlaatgaswaarden. Helaas is de oplossing nooit geplaatst.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik heb wel even een mailtje gestuurd en hoop op een reactie.

Pouwels 0
badge

11 jaar

Reactie via e-mail ontvangen, helaas kippengaas, probleem blijkt ook bij die auto nog niet opgelost.

Pouwels 0
badge

11 jaar

je mengsel is te rijk omdat er teveel hc door de kat kunnen hc mogen niet boven de 50 komen
ik zou tog aan de kat gaan denken

ralf8vg 0
badge

11 jaar

ben te snel met oordelen los eerst je fouten met lambda op dan kunnen we gaan oordelen
probeer anders toch een orginelen heb al eens gehad dat het er tog aan lag

ralf8vg 0
badge

11 jaar

je hc liggen te hoog en je co ook deze zouden beide moeten zakken in de kat
je lambda sensoren werken maar je krijgt in de 2 lambda sensor een fout
deze ziet niet de juiste waarden omdat de kat niet filterd wat hij zou moeten

je hebt een co2 van 14. .... dat is niet slecht je kan max 16 co2 hebben = super verbranding in de motor
zoals ik al zij je hc mogen niet boven de 50 komen = kat kapot

ralf8vg 0
badge

11 jaar

Katalysator moet wel zijn werk KUNNEN doen en daar is zuurstof voor nodig.
Met een lambda getal van 0.96 of 0.97 is er niet veel zuurstof waar de kat mee kan werken.
Zuurstof is 0% bij de 4-gas meting, dus als er iets zuurstof voor de kat is, dan gebruikt de kat dat.
Beetje voorbarig om de kat nu al voor dood te verklaren.

oldford 0
badge

11 jaar

Kat is niet dood.
Andere kat eronder gezet (gebruikte die we toevallig hadden want 't mag niets kosten), geen resultaat.
Wat oldford nu schrijft had ik ook al gedacht, is nu dus ook bewezen.

Sensor na de kat vervangen?? Dan zou hij zoals ralf8vg schrijft inderdaad een regelende taak moeten hebben.
Ik denk toch dat de motor te rijk loopt om een andere reden. Maar welke???

Pouwels 0
badge

11 jaar

Ten einde raad:

Beide sondes en kat vervangen, geen resultaat.
Carterventilatie en vacuumaansluitingen gecontroleerd. Geprobeert met afgesloten carterventilatie en gekeken wat er gebeurt als je juist een vacuumlek maakt. Dampretour klep afgesloten en overbrugd.

Wat nu, wat nu? ECU, iets mechanisch, kleptiming, compressie?

Pouwels 0
badge

11 jaar

lekt de uitlaat mischien ergens??

b.v.d.w.e 0
badge

11 jaar

Een uitlaatlek vóór de 1e sonde kan inderdaad een verrijking veroorzaken, hebben we in 't verleden bij Ford Escorts nogal eens meegemaakt. Ik zal eens kijken.

Ik dacht zelf ook om de bedrading van de sondes tot aan de ECU maar eens zorgvuldig door te meten.
Ook de temperatuursensor en bedrading ga ik checken, weerstand in dit circuit zorgt er voor dat de ECU een lagere motortemperatuur ziet en wellicht daarom het mengsel verrijkt.

Maandag ga ik er in ieder geval vol goede moed weer tegenaan.
Suggesties blijven uiteraard van harte welkom.

Pouwels 0
badge

11 jaar

Met 0% zuurstof hoef je niet te zoeken naar een uitlaatlek. Die is potdicht.

Leerwaardes gewist?
Officieel zou je deze moeten kunnen wissen met EOBD.
Functie 4 heet immers "Wissen uitlaatgas relevante gegevens". Meestal wordt dat wissen van codes genoemd.
Gewoon uitvoeren of er nu foutcodes zijn of niet.

Wat voor signalen geven beide lambdasondes nu af?

oldford 0
badge

11 jaar

Het mengsel is maar iets te rijk ! Wordt de auto als boodshappenwagen gebruikt ? Is de olie niet te veel verdund met benzine ?.

Een lekkende EGR klep geeft bij veel merken ook een verrijking .

Komt de waarde van CO en O2 rond de half procent dan gaat de kat .zijn werk doen als deze niet te veel vervuid is .

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Storing niet opgelost, probleem wel verholpen.
Probleem was APK-afkeur, stekker van 2e lambdasonde losgenomen: Uitlaatgaswaarden zijn direct als van een nieuwe auto, 100% perfect!
Maar wat is nu de oorzaak? Feitelijk is de storing dus nog niet opgelost.

Vandaag nog motortemperatuursignaal, en bedrading van beide lambdasondes doorgemeten. Uitlaatsysteem gecontroleerd op lekkage vóór de kat.
Inmiddels was overigens foutcode P0130 (Voorste sonde) ook terug.

Blijkbaar heeft de 2e sonde inderdaad óók een regelende functie.
Ik heb wel eens gelezen dat de ECU een sprongsensor gebruikt om de breedbandsensor te ijken. Ik dacht dat er een in de breedbandsensor geïntergreerd zou zijn, wellicht vervult de 2e sensor deze functie?

Ik zou er graag achter komen wat de oorzaak is, maar helaas. APK OK is klant tevree. Dus afmelden en wegwezen.

Pouwels 0
badge

11 jaar

"Ik heb wel eens gelezen dat de ECU een sprongsensor gebruikt om de breedbandsensor te ijken. Ik dacht dat er een in de breedbandsensor geïntergreerd zou zijn, wellicht vervult de 2e sensor deze functie?"

Klopt wat betreft het ijken. Zit niks verder geintegreerd in de breedbandsonde.
De theorie is dat het signaal van de voorste sonde verschuift en dat men dat met de 2e sonde kan corrigeren.
VAG was er vroeg bij met die regelingen. Vanaf 2010 is het in Amerika onder OBD2 verplicht.

oldford 0
badge

11 jaar

Bedankt voor je reactie.
Ik ben toch benieuwd hoe het precies functioneert, en hoe men na beïnvloeding door de kat dan kan ijken. Dat ga ik op 'n rustig moment 'ns uitzoeken.

Ook ben ik nog steeds benieuwd wat er nu precies met die Skoda aan de hand is, ik verdenk toch de 2e sonde. Aangenomen dat de nieuwe (niet origineel VAG) wellicht niet helemaal de juiste was.

Pouwels 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.