auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia: Fabia Airco probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Beste techneuten,

Ik heb hier een Fabia staan met een handmatige airco die niet werkt.
Het ac knopje licht wel op, en gaat ook uit bij bedienen van de knop.
Systeem is al leeggehaald en opnieuw gevuld, geen lekkage's
Ook drukschakelaar is doorverbonden geweest, maar maakt geen verschil.
Zekering is heel.
Geen spanning op het ventiel van de aircocompressor, ook gaat de fan niet aan bij het inschaken.
Weet iemand waar het aan kan liggen? Of heeft iemand hier een schema van?

Alvast bedankt!

Mvg Erik

Geplaatst door

Erik2782 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen spanning op het ventiel van de compressor?

Dan denk ik dat je de spoel bedoelt, die in de magneetkoppeling zit van de compressor.
Als je geen spanning meet, zijn er drie oorzaken die verwijzen naar een elektronisch probleem.
1. Zekering (is gecontroleerd)
2. Onderbreking ergens in de elektronische aansluiting.
3. Spoel defect.

Ik denk dat de spoel defect is.!

De fan schakeld ook niet in als de compressor niet werkt, bij handmatige airco's schakelt de fan alleen in zodra de compressor wordt ingeschakeld.

TheoStek 0
badge

10 jaar

Beste Theo,

Deze aircopomp heeft geen magneetkoppeling op de poulie, hier zit de aansturing achterop de aircopomp, maar meet hier geen spanning op. Zekering is inderdaad heel, alleen zit hier nog een relais tussen? Bedrading komt neem ik aan niet zo heel veel voor? En misschien de ijssensor bij de verdamper?

Mvg Erik

Erik2782 0

10 jaar

Je hebt volkomen gelijk, heb een verkeerde uitleg gegeven.

Drukschakelaar door verbinden heeft ook geen enkele invloed voor aansturing van de compressor.
Op het elektronisch regelventiel kun je geen spanning meten, omdat de aansturing verloopt via een PWM signaal.
De temperatuursensor op de verdamper zou defect kunnen zijn maar komt zelden voor, als die defect is moet ie wel koelen en blijft de compressor op vol vermogen werken en is de temperatuur niet te regelen.
Wat veel voorkomt is dat het elek regelventiel defect is, hiervoor zal de compressor aangestuurd en getest moeten worden buiten het circuit om.

TheoStek 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.