heb foutcode 00515 hall gevernokkenas waar bij de auto steeds na lopen compleet stil valt
heb deze gever vervangen probleem niet opgelost nog steeds het zelfde
heeft iemand hier een ervaring mee
alvast bedankt marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe lang loopt de motor voordat ie stil valt ?
oude storingscode komt terug of staat ie er niet meer in ?
hoi roy
motor loopt min of 10 slaat dan uit
blijft code oo515 geven
alvast bedankt
deze klacht past meer bij een defekte toerentalsensor (g28) in geval van storing g40 zal de motor niet afslaan maar moeilijker aanslaan.
gr john
Heb je geen exactere omschrijving bij de foutcode, zoals Geen signaal of Ongeldig Signaal?
Anders maar even door de dealer of collega met Vag-com laten uitlezen. Dat kan duidelijkheid scheppen.
Bedrading van de nokkenas sensor al gecontroleerd? Want die geeft de foutcode, niet de krukas sensor.
[quote=oldford]Heb je geen exactere omschrijving bij de foutcode, zoals Geen signaal of Ongeldig Signaal?[/quote]
even googelen dan vind je de omschrijving bij deze foutcode......
gr john
Gerrit Speek zijn site werkt vele malen beter. Die heeft alle extra omschrijvingen op een rijtje staan.
foutcode: 00515
nl Nokkenas sensor (G40)
du Hallgeber (G40)
en Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Nokkenas Sensor (G40): No Signal.
Mogelijke oorzaken:
* Bedrading naar G40 defect
* G40 defect
Mogelijke oplossingen:
* Controleer bedrading naar G40
* Controleer / vervang G40
* Controleer / vervang de Control Module
* Bedienings mechanisme nokkenaspositie
Extra info:
* Sommige oudere auto's tonen deze fout zolang de motor niet loopt. Als je twijfelt lees dan de foutcodes opnieuw uit bij draaiende motor.
* Achtergrondinfo: zie timing nokkenas
Nokkenas Sensor (G40): Implausible signal.
Mogelijke oorzaken:
* Nokkenas timing buiten specificatie
* Bedrading en/of aansluitingen van-naar G40
* G40 defect
* Control Module defect
Mogelijke oplossingen:
* Controleer nokkenas timing
* Controleer bedrading naar G40
* Controleer / vervang G40
* Controleer / vervang de Control Module
Nokkenas Sensor (G40): Open or Short to Plus.
Mogelijke oorzaken:
* Bedrading naar G40 defect
* G40 verkeerd geïnstalleerd
* G40 defect
* Timing van de nokkenas buiten specificaties
Mogelijke oplossingen:
* Controleer bedrading naar G40
* Controleer / vervang G40
* Controleer timing nokkenas
* Controleer / vervang Control Module
Nokkenas Sensor (G40): Short to Ground.
Mogelijke verschijnselen:
* Verminderd vermogen
* Verkeerde emissies
* Hoog brandstof verbruik
* Timing van de nokkenas buiten specificaties
Mogelijke oorzaken:
* Bedrading naar G40 defect
* G40 defect
* Als je de storing kan wissen met niet draaiende motor: distributie van tijd af.
Mogelijke oplossingen:
* Controleer bedrading naar G40
* Controleer / vervang G40
* Check / distributie
daar is het afslaan niet mee verklaard.
gr john
Een defecte ecu zoals aangegeven kan alles verklaren, van afslaan tot zuipen en alles wat daar tussen in zit.
Maar voorlopig is het gissen, omdat we extra informatie niet hebben.
op deze manier is de sensor te testen( zie onder staande ) als je de sensor demonteerd en hier binnen in kijkt zie je soms beschadigingen.
dit gebeurt als de olie druk voor langere periode telaag is ( vervuild aanzuig filter in je carter) hier door krijgt je nokkenas axiale speling en raakt de sensor inwendeig (sluiting).
Mogelijke oorzaak van de storing
Mogelijke gevolgen
Verhelpen van storing
00515
Hall-voeler -G40-
Onderbreking / kortsluiting met plus
- Kabelonderbreking of kortsluiting met plus
- Sensorring van de Hall-voeler, ongelijkfasig
- -G40- defect
- Motor zonder vermogen bij vollast
- Onjuiste samenstelling van de uitlaatgassen
- Groot verbruik van brandstof
Kortsluiting met massa
- Kortsluiting met massa
- -G40- defect
‒ → De 3-polige steker -1- uit de Hall-voeler trekken -2-.
‒ Multitester met hulpkabels voor spanningsmeting aansluiten op de buitenste contacten van de steker.
‒ Contact inschakelen.
Voorgeschreven waarde: minimum 4,5 V
op je signaal draad (met losgenomen stekker, auto op contact staat accu spanning)
als dit klopt is je sensor defect
groet jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar