Skoda Superb: H E L P ! Distributie V6 TDI 114Kw

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI 114 KW AYM

Ik heb mij vergist in het wisselen van de distributieriemen van deze auto. Ik dacht alles op tijd te hebben staan maar bij tornen bleek toch van niet. Nu ben ik op zoek naar benodigde merktekens of eigenlijk een inbouwhandleiding.

rklunder

Geplaatst door rklunder (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Superb? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

rklunder (0) PRO, 15 jaar geleden

Update: Ik ben er zelf uit gekomen. Maar voor de toekomst hier wat info: Motortype is AYM (114 kw) net als in de A6 en Passat)

Merk krukas: Dop linkerzijde boven oliecarter met grote inbus. Deze eruit draaien en met een speciaalgereedschap (stift) borgen in de uitsparing op het vliegwiel.

Merk dieselpomp: in de balansschijf op de pomp zitten 6 gaten. 4 met inbus en nog 2 waarvan er 1 midden tussen 2 inbussen zit. Deze moet midden boven staan waarna er een bootje van 5 mm precies in past. Hiermee is de pomp op 0 geborgd.

Merk linker Nokkenas: Aan achterzijde vacuumpompje demonteren. Nu met speciaalgereedschap (pasplaatje dat je van achteren in de uitsparing steekt) de nokkenas borgen.

Rechter nokkenas moet een rubber dop worden verwijderd maar deze zal dan vernieuwd moeten worden. Als je voor demontage alles duidelijk merkt, kun je de rechter nokkenas zonder borgen gewoon op tijd houden.

Verdere aandachtspunten:

Gehele front moet naar voren worden geschoven. Voorbumper er af, stoorbalk eraf, onderplaat eraf. Dan hele front naar voren tillen. Nu is er ruimte om te werken.

Koelvin zit met moer en contramoer geborgd, Gewoon rechtse draad overigens.

Krukaspouli verwijderen nadat multiriemen er af zijn. pas daarna kan de grote plaat (die oa. voor de waterpomp zit) verwijderd worden.

Waterpomp lijkt 2 boutjes te missen maar deze zetten ook de grote plaat (met rollen voor de multiriem) vast.

Spanner grote multiriem zit onderin naast de stuurbekrachtiging. Grote inbus, werkt op veerspanning.

Spanelement distributie geheel uitbouwen en in bankschroef terugdrukken en met een klein boortje door de gaatjes borgen. Nu weer terugbouwen. Zo kun je zonder problemen de distributieriem erom leggen waarna je het boortje verwijderd.

Spanner 2e distributie ( oa. brandstofpomp) zo ver spannen dat wijzertje omhoog wijst.

Verder ben ik 2 dagen bezig geweest maar met het speciaalgereedschap (Midlock) zal het de volgende keer in 6 uur gereed zijn.

Succes ermee!

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Gebruik de zoekfunctie..... bovenstaande informatie is daar allemaal te vinden, toch bedankt voor het plaatsen.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.