Hoi Allemaal,
We hebben een v6 tdi staan waarvan de distr. riem versprongen. Gevolg was schade aan de rechter cylinderkop. Kop gereviseerd en alles terug geplaatst maar nu wil hij niet aanslaan. De brandstofleidingen zijn ook allen los geweest en wanneer je de leiding los haalt tijden starten (proberen) dan komt er nauwelijks diesel uit. Iemand een idee wat het kan zijn? Of is er een speciale procedure om die pomp te ontluchten?
Bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=tom782]Iemand een idee wat het kan zijn? Of is er een speciale procedure om die pomp te ontluchten?[/quote]
Zijn de leidingen aan de pomp ook los geweest ?
Gr. paul
ja, die zijn aan twee kanten los geweest.
16 jaar
[quote=tom782]ja, die zijn aan twee kanten los geweest.[/quote]
Precies... vandaar ook is de pompkamer (brandstofpomp) leegelopen. Nu zul je de procedure moeten doorlopen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img395.imageshack.us/img395/2641/...[/img][/url]
Ontluchten
‒ → Retourleiding tussen filter en brandstoftank met slangklemmen 3094 dichtklemmen
[url=http://imageshack.us][img]http://img395.imageshack.us/img395/4514/...[/img][/url]
‒ → Retourleiding naar verstuivers van rechter cilinderrij bij inspuitpomp lostrekken.
‒ Een kort stukje slang -3- op de vrije slangaansluiting van de inspuitpomp aanbrengen.
‒ Een passend reduceerstuk -2- uit V.A.G 1390/1 in het stuk slang steken.
‒ Reduceerstuk verbinden met slang -1- en ontluchtingsfles V.A.G 1390/1.
‒ Handonderdrukpomp bedienen en op deze wijze de ontluchtingsfles drie keer vullen.
Attentie!
Ontluchtingsfles tijdig legen. In de handonderdrukpomp mag geen vloeistof terechtkomen.
Aanwijzing:
Ook na drie keer vullen van de ontluchtingsfles kunnen nog luchtbellen in de leiding zichtbaar zijn.
‒ Retourleiding weer op inspuitpomp aansluiten.
‒ Slangklemset 3094 van retourleiding verwijderen.
‒ Indien losgetrokken, zekering S228 weer plaatsen.
‒ Motor starten en een visuele controle op lekkage van het brandstofsysteem uitvoeren.
Attentie!
Niet langer dan 15 seconden proberen te starten. Wanneer de motor niet aanslaat de ontluchtingsprocedure herhalen,
Gr. paul
Bedankt voor de uitleg Paul. Jammer dat we dit niet vooraf wisten ;-).
Wat ik hierboven dus eigenlijk zie is het blokkeren van de retour en vervolgens aanzuigen vanuit de tank. Ik had met wat google werk ook al oplossingen gevonden door druk op de tank te zetten en zo dus de diesel naar voren te stuwen. Heb jij hier ervaring mee?
Bedankt
16 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img161.imageshack.us/img161/8035/...[/img][/url]
Deksel van de zekeringenhouder aan de linkerzijde van het dashboard openen.
‒ Zekering S228 uit zekeringsteun trekken (linker rij, 5e grote zekering van boven).
‒ → Afstandsbediening V.A.G 1348/3 A met adapterkabel V.A.G 1348/3-2 op het rechter contact van de sokkel van S228 aansluiten -pijl-.
‒ Krokodillenklem op accu (+) aansluiten.
‒ Schakelaar van afstandsbediening tijdens het ontluchten indrukken: de opvoerpomp moet (hoorbaar) draaien. Voor de storingdiagnose zo nodig ook de stroomopname meten=>blz. 20-155.
Gr. paul
[quote=tom782]Bedankt voor de uitleg Paul. Jammer dat we dit niet vooraf wisten ;-).
Wat ik hierboven dus eigenlijk zie is het blokkeren van de retour en vervolgens aanzuigen vanuit de tank.[/quote]
De bedoeling is dat de pompkamer wordt vol gezogen alvorens te kunnen ontluchten.
Gr. paul
ok, maar het plaatje van de zekeringkast dat je net poste, hoort dat ook bij de door jou omschreven manier? En aangezien we niet over specifiek vw gereedschap beschikken zal het lastig worden denk ik. Komen we wellicht toch bij de dealer terecht.....
16 jaar
[quote=tom782]ok, maar het plaatje van de zekeringkast dat je net poste, hoort dat ook bij de door jou omschreven manier? En aangezien we niet over specifiek vw gereedschap beschikken zal het lastig worden denk ik. Komen we wellicht toch bij de dealer terecht.....[/quote]
Volg de procedure zoals het is omschreven en is afgebeeld. Speciaal gereedschap is daarbij niet nodig.
Gr. paul
gaan we dat eerst eens proberen.
16 jaar
Het is gelukt! We hebben de retour los gehaald zoals hierboven beschreven en een paar liter brandstof door gepompt naar voren. Vervolgens sloeg hij probleemloos en liep perfect.
@Paul, hartstikke bedankt!!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar