Mensen,
ik heb een Skoda Octavia 1.8T (132kW) van 2003.
Deze auto's zijn uitgerust met een vacuümpomp welke dat katalysator verwarmt bij de koude start.
Hierdoor stijgt het toerental en na een minuut ongeveer stopt de pomp. Nu is er tijdens het draaien van de pomp moeilijk met de auto te rijden.
Als je gaat rijden, houdt de motor in en bokt hij. Nu ben ik zoiezo niet van het direct wegrijden, maar er zijn ook mensen die dit wel doen en dan
lijkt het me niet dat dit hoort.
Ook wil de motor bij vollast wel eens licht inhouden. Na het vervangen van het brandstoffilter en de BOV door een Forge werd dit al beter.
Ik heb alle vacüum slangen al gecontroleerd etc... maar niks mag baten.
De dealer(s) hebben er al helemaal geen flauw benul van.
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor de reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inhouden en bij de koude start moeilijk lopen doen mij denken aan een te arm mengsel.
Dit is te controleren door bij een koude motor tijdens en net na de start een 4-gas test te doen.
Als je dat combineert met het gelijktijdig uitlezen van de sensor waardes moet je iets kunnen zien.
Of met een algemene EOBD/OBD2 de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" uitlezen. Deze moet rond de 0% zijn.
N.B.: Zolang de lucht pomp werkt, kun je niets met het signaal van de lambdasondes.
Als de pomp stopt kan het lambdasignaal gebruikt worden om het mengsel te corrigeren.
Kennelijk wordt het probleem gemaskeerd door de werking van de lambda-sonde.
Het inhouden en bokken is overigens na het uitschakelen van de pomp weg....
13 jaar
Geen storing. Echt alle vacuumslangen zijn heel. Ook onder het inlaatspruitstuk, kun je moeilijk zien.
Ik heb een tijdje geleden een volledige diagnose laten lopen en geen enkele storing aanwezig.
Er waren wat slangen onder het inlaatspruitstuk kapot, maar die zijn vervangen.
Ik zal het nogmaals bekijken.....
13 jaar
Laatste bijna hetzelfde probleem gehad, je temperatuur sensor is waarschijnlijk defect. Als je bij koude start wilt wegrijden lijkt hij te verzuipen en bokken. Na een minuut ofzo kun je weer redelijk normaal rijden.
De dealer kan hem als hij s'morgens echt koud is, de temperatuur uitlezen van de koelvloeistof. Let wel even op dat het een dubbel sensor(4polig) is, 1 voor je ECU en de ander voor je metertje op de dashboard.
vervangen kun je zelf, zie ook mijn post..
Succes!
13 jaar
Die sensor is al eens vervangen, maar dat had met een schommelende temperatuurmeter te maken.
Zou het de N75 klep kunnen zijn?
Het lijkt alsof de BOV afblaast tijdens het optrekken, terwijl deze gesloten moet blijven.
13 jaar
Er is wel een schrijven geweest als je bepaalde storing had. Dan gaf die ook een foutcode.
Je moet dan temperatuursensor in inlaatspruitstuk vervangen, (zit bovenop) klepje in inlaatluchtslang, gasklephuis schoonmaken en nog wat volgens mij, zou ik op moeten zoeken.
Inmiddels is het probleem nagenoeg opgelost door de N75 klep te vervangen, de secundaire luchtpomp te verwijderen en de N112 en N249 modificatie uitgevoerd te hebben.
Iedereen bedankt voor de hulp!
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar