Onlangs kreeg ik de versnelling alleen met grote moeite in zijn achteruit. De een geeft ook wat problemen met extra duwen. En nu trekt de auto ook slecht op in de eerste versnelling.
Volgens mij kan dit aan verschillende dingen liggen.
1/transmissieolie te laag nivo of te oud. Dit zou dan ververst moeten worden.
2/Verkeerde afstelling versnelling waardoor hij in zijn 3 staat ipv de 1. Dan zou ook de pook moeilijk in de achteruit gaan bij verkeerde afstelling.
3/Versleten koppeling. Dit gaat dan aardig wat kosten. Ik denk niet dat ik zelf de koppelingsplaten kan vervangen. Dat is enorm ingewikkeld. Bijvullen van versnellingsolie is al erg lastig als ik het zo bekijk op een instructiefilm.
Ik vraag me af of ik er nu nog meer kan rijden. Op de snelweg geeft het geen problemen omdat deze versnellingen niet gebruikt worden. Maar in gewoon verkeer met stoplichten wordt de een wel vel gebruikt. Kan dit slecht zijn voor de versnellingsbak? Die moet niet stuk gaan, want dan worden het echt teveel kosten.
Helaas wordt ie pas over 10 dagen apk gekeurd.
Zou ik er intussen nog mee kunnen rijden of is dit echt af te raden?
Heeft iemand tips voor het verversen van de versnellingsolie?
En is zelf vervangen van de koppelingsplaten te doen of is dit echt een absoluut heksenwerk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat bedoel je pecies met: "En nu trekt de auto ook slecht op in de eerste versnelling."?
Als de motor uit staat kun je dan wel normaal in de 1 en achteruit schakelen?
Een versleten koppeling uit zich meestal in slippen, dan gaat het toerental wel omhoog maar de voertuigsnelheid niet.
Ik denk gezien het kennis niveau je beter even langs een garage kunt rijden , een aantal zaken die aangedragen worden staan totaal los van elkaar . Heb je sneller een duidelijker verhaal .
Ben langs de garage geweest. Ze wisten het ook niet. De achteruit lukt niet. Andere keer weer wel. Het kon ook een dure reparatie zijn. Maar kon ook de afstelling zijn. Vanuit stilstand in beweging komen (in de 1 dus) gaat heel langzaam en dan maakt de motor idd veel toeren. Vanuit stilstand in zijn 2 in beweging komen gaat veel makkelijker nu dan in de 1! Dus ik gebruik nu de 2 om uit stilstand in beweging te komen. Ik heb ook niet de indruk dat de koppeling slipt in zijn 2. Want de motor maakt normale toeren bij het rijden in 2 en de auto heeft voldoende pit in zijn 2, 3, etc. Ook met motor uit krijg ik hem bijna niet in de achteruit. Ik weet niet hoe de 1 het dan doet uiteraard heheh. Maar ook dan gaat ie wat lastiger in de 1. Maar in de achteruit gaan is echt lastig met draaiende en ook met stilstaande motor. De garage zei dat ik er nog wel honderden kilometers mee kon rijden zolang er geen vreemde geluiden waren. Ik hoor idd geen gekke geluiden bij het schakelen. Maar dus een hele zwakke eerste versnelling en heel lastig in zijn achteruit te krijgen. Op de snelweg heb ik niets met de achteruit of eerste versnelling te maken uiteraard. Dus dat zou geen probleem zijn als er dus echt geen gekke geluiden uit komen bij het schakelen.
3 jaar
Vind dit een beetje slap verhaal van de garage , dealer of piet de prutser op de hoek heeft er naar gekeken ?
idd eerst maar ff een serieuze garage opzoeken
Het is de garage waar ie altijd een APK beurt krijgt.
3 jaar
Dat zegt niks
Op internet vind ik ook dat je er mee door kunt rijden zolang er bij het schakelen geen gekke geluiden te horen zijn.
3 jaar
gelukkig heeft internet er veel verstand van, succes.
Precies , dit gaan wij niet oplossen !!!
Volgende week krijgt hij APK keuring. Dan hoor ik wel wat er aan mankeert. Dit weekend reed hij prima in de Ardennen. Een beste auto. Maar dus dat probleem met de eerste versnellng. Verder nog een vraag over de stuurbekrachtiging.
3 jaar
De koppeling is eigenlijk geen apk keuringspunt , ben benieuwd.
Hij is apk gekeurd en het bleek dat de kabels van de versnellingspook verkeerd afgesteld stonden waardoor hij niet in zijn 1, maar in zijn 3 kwam te staan. Vandaar uiteraard dat hij in zijn '1' niet sterk op gang kwam. Nu is dit wel goed afgesteld en pakt hij de 1 prima en rijdt ie normaal en als ik het wil rijdt ie goed pittig weg. Ik ben tevreden over mijn karretje.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar