Hallo,
ik heb hier een Fabia combi staan welke hoogst irritant kraakt in de uiterste hoeken van het dashboard. Het lijkt het er op dat dit nog in de auto is en er dus niet buiten.
Inmiddels is er al vanalles van het dashboard losgenomen om te kijken of er verschil op treed maar helaas. Tevens is de paravan losgenomen om daar alles te controleren en tevens zijn de dashboard bouten daar los geweest om verschil op te merken. De veerpootlagers zijn inmiddels ook al vervangen zonder resultaat dus ik begin een beetje ten einde raad te komen.
Heeft er iemand een idee?
Met vriendelijke groet
Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je bedoeld over drempels enzo??
Toch niet iets in de ophanging? Spuit eens alles wat kan bewegen in en kijk dan nog eens.
Dag Ricky,
Ik begrijp wat je bedoeld maar het lijkt alsof er 2 plaat delen over elkaar kraken of wellicht kunststof tegen plaatstaal of zo. Ik heb al heel veel vreemde geluiden aan auto meegemaakt maar dit kan ik niet thuis brengen.
Het gebeurd juist bij wringing van de carroserie (schuin over drempels hoor je het dus ook).
Tevens vind ik het ook erg vreemd dat het geluid aan beide uiterste hoeken van het dashboard hoorbaar is.
We hebben inmiddels al met een paar man gereden en niemand kan het thuisbrengen... Echt irritant! :-(
Gr. Chris
PS: alle bewegend delen van de wielophanging zijn als een van de eerste dingen al ingespoten.
Is ooit de voorruit eruit geweest?
Blijft lastig zo'n probleem als jij hebt via de pc,maar spuit toch maar even alles in met vet en controleer de stabbalisatorrubbers even heel goed,bij de Polo scheuren vaak de bussen waar de stabbi rubbers op zitten en dan lijkt het ook alsof het van binnenuit komt.Je zegt dat je dashbord al deels losgemaakt hebt zonder geluidsverschil,dus dat is het dan niet.Spuit anders ook gewoon met wd-40 het plaatwerk in die buurt helemaal nat met vet,gewoon vanalles gaan proberen en niet staren op 1 punt.
Soms had ik wel eens resultaat met een tuinslang of stethoscoop. Probeer daarmee het geluid te localiseren.
Soms helpt een schokbrekertestbank, dan kan je in de werkplaats zelf én onder de motorkap luisteren. Bij een collega anders?
Stel dat je zonder motorkap zou kunnen proefrijden? Zonder binnenwielkuipen? Met deuren open en dicht verschil?
idd dit zijn lastige klussen. Ik had eens een nieuwe Octavia die bij de B stijl bleef kraken en bleek uiteindelijk een losse puntlasverbinding te zijn vlakbij het dak.
Wij hadden het gevoel dat er óf een fabrieksfoutje was of dat de auto wellicht op het fabrieksterrein (of bij de importeur?) schade had opgelopen en niet helemaal correct was hersteld. Wagens vallen wel eens van de vrachtwagen......
De auto heeft dus ook ooit geen schade gehad?
succes, ik denk dat je er geen halszaak van moet maken. Je kan de klant immers niet voor vele uren zoeken factureren. Hij is al dik 5 jaar oud........
de auto bedoel ik.
Dag Heren,
bedankt voor het meedenken.
Als ik de wagen zo bekijk dan heeft deze geen schade gehad of is deze in ieder geval zeer netjes hersteld zodat ik het niet kan zien.
Er is inmiddels al gereden met losse schermen en spat kuipen wat werdom geen resultaat had.
Wat betreft het testen op een schokbreker bank (die ik overigens nergens in de buurt weet te staan) lijkt mij dit niet echt nut hebben aangezien het kraken niet voor komt bij gewoon inveren maar juist bij wringing van de carrosserie (slingeren en schuin over drempels rijden) wat volgens mij niet echt te simuleren is op een test bank.
Eerder werd er al gevraagd of er ooit een nieuwe voorruit in is gezet en ik kan zien dat de voorruit niet de originele is maar wanneer deze vervangen is weet ik niet. Wij hebben de auto uit de lease en de klant heeft het kraken direct na de aankoop geconstateerd (het betreft dus ook een garantie klus voor ons)
Aangezien ik eigenlijk zo'n beetje ten einde raad ben lijkt het er op dat ik toch maar de voorruit er uit moet laten halen en dan te gaan rijden of het nog voor komt. Indien dit niet het geval is weer de ruit terug (of vervangen als ie er niet heel uit komt) en anders kan ik er in ieder geval goed bij zonder voorruit.
Mocht er nog iemand een idee hebben hoor ik het graag.
De auto is inmiddels weer mee met de klant en er zal een vervolg afspraak gemaakt worden waarna ik mijn bevindingen weer zal laten weten.
Met vriendelijke groet
Chris
succes.
Weet je zeker dat het niet de achterste rubbers van de draagarmen zijn? Als die stuk zijn lijkt het soms ook net of het gekraak uit het schutbord komt.
Die van mij had ook hinderlijk gekraak bij het wringen van de carrosserie en hier bleek het na lang speuren de rubber oplegblokjes van de motorkap te zijn. Tussen het rubber en de motor een stukje kunststoftape aangebracht en het hinderlijk gekraak was over.
Overigens hoorde ik dit alleen bij langzaam rijden (5 tot 20 km/h) en indien de weg torsie/wringing op het koetswerk uitoefenden.
13 jaar
Zonder voorruit kun je niet rijden hoor.
Deze is een onderdeel van de stijfheid van de carrosserie......
Wellicht dan wel voorzichtig bekijken.
s6
Al opgelost?
Probleem is nog niet verholpen..
Er is een vervolg afspraak gemaakt voor medio Januari. Ik ga dan nogmaals de rubbers van op ophanging contoleren en de "rubber oplegblokjes van de motorkap" nazien... Overigens weet ik niet helemaal wat Ted hier mee bedoeld.
Mochten deze punten geen uitsluitsel bieden dan gaat de voorruit er uit.
Overigens is er best te rijden zonder voorruit (al vaker gedaan naar spuiter na vervangen van dak plaat)
Nu maar hopen dat dat niet nodig is.
Word vervolgt...
Als de motorkap gesloten is rust hij bij het scharnierpunt op 2 rubber oplegblokjes voor de juiste hoogte positie. Met name deze veroorzaakten na lang speurwerk de nodig kraakjes bij torsie beweging van de auto.
13 jaar
Bedankt Ted, ga ik bij de vervolg afspraak controleren.
Oplossing zal gemeld worden.
Gr Chris[quote=tedkroon]Als de motorkap gesloten is rust hij bij het scharnierpunt op 2 rubber oplegblokjes voor de juiste hoogte positie. Met name deze veroorzaakten na lang speurwerk de nodig kraakjes bij torsie beweging van de auto.[/quote]
Ik weet niet of het je zal helpen. Maar als het geluid in de auto bij het dashboard weg komt, dan heb ik nog wel iets om te proberen.
Je moet iets van een rubberen wigje hebben. Wat je soms gebruikt bij het monteren van een nieuwe voorruit.
Deze druk je in het midden van het dashboard, tussen de voorruit en het dashboard.
Bij ons bedrijf hadden we ook 2 keer een auto gehad met kraken in dashboard. Dat wordt veroorzaakt door de bevestging van het dashboard aan de auto. Om dat te verhelpen moet zo ongeveer het hele dashboard eruit.
Dus was dit een oplossing.
Misschien dat je hier iets aan hebt. Anders zou ik zo even niet wat weten.
Hey ted, vandaag de Skoda Fabia terug gehad voor het gekraak en het lag eveneens aan die rubber blokjes!!!
MIJN DANK IS GROOT :-)
Gr chris
wow, toch gelukt!
VW + rubber = kraken
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar