Skoda Fabia Combi 2006: lekkende koelvloeistof en niet aanslaan van koelfan

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BKY, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

beste mensen,
ik heb het volgende probleem, afgelopen week vond ik een kleine vlek koelvloeistof onder mijn auto en hingen er een paar druppels aan de onderkant van mijn bumper.
Het spoor koelvloeistof volgend kom ik uit bij volgens mij een sensor die in de radiateur zit.
Kunnen jullie mij vertellen welke sensor dit is ?

Daarnaast ontdekte ik dat mijn koelfan niet aanslaat als ik bijvoorbeeld op een hete dag in de file sta, de temperatuur meter loopt dan snel op en op een gegeven moment gaat er een alarm aan, als ik de kachel dan vol open zet op warmste stand koelt de motor wel weer vrij snel af, maar dit is natuurlijk niet oke....

Ik ben wel handig dus kan zelf wrs het probleem/problemen wel oplossen, maar graag hoor ik welke sensor er onderin lekt en hoe ik ervoor kan zorgen dat de koelfan weer gaat draaien.
Deze draait overigens als ik deze met de hand ronddraai, vrij rond zonder problemen ( kan ik deze ook testen, eventueel doorverbinden ? )

alsvast bedankt, ik zal vandaag ook fotos toevoegen van de sensor die ik bedoel.

groet Martijn

martijnvandenbrakel15

Geplaatst door martijnvandenbrakel15 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

De sensor stuurt je fan aan , lijkt defect te zijn .
Controleer je zekeringen om er zeker van te zijn dat dat in orde is .
Je kunt meten op de stekker van de sensor of daar op 1 van de draden 12v staat , je kunt de stekker doorverbinden , ventilator moet dan gaan draaien , je hebt een langzame en snelle stand.
Mocht de fan niet gaan draaien , rechtstreeks spanning zetten op de fanmotor stekker , werkt de fan dan wel is deze niet stuk.
Aansturing controleren.
Sensor zou ik zondermeer vervangen ivm lekkage.

martijnvandenbrakel15 (0), 3 jaar geleden

Dank je kaleido,
Ik ga je punten even nalopen .. Weet jij toevallig ook welke sensor ik nodig heb ?
Alvast bedankt

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

Sensor nr. heb ik niet , sensor voor aansturing koelventilatoren.
Even goed kijken of je 2 of 3 draden hebt.

martijnvandenbrakel15 (0), 3 jaar geleden

Na inspectie en wat losmaken van kabels duidelijk lek zichtbaar bij de sensor.. Nieuwe besteld hopelijk krijg.ik de oude eruit ...
@kaleido jammer genoeg krijg.ik geen meting op de multimeter van 12 volt .. Moet daarvoor de motor aam staan of alleen op contact ? .. Ik heb de hoofdstekker van de fan ook los gehad, hier.zitten 2 rode en 1 bruine draad aan, kan ik direct vanaf de accu hier draden heen brengen en daarmee testen of de fan ok is.?

Gr
Martijn

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

Ja .

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

Als jou stekker dezelfde vorm heeft en schakeltemperaturen dan zou het hem kunnen zijn .

martijnvandenbrakel15 (0), 3 jaar geleden

Helaas helaas blijft het probleem zich voordoen,ik heb de temperatuur sensor voor de koelfan kunnen vervangen en net vandaag even getest .. Auto in de zon gezet flink toeren laten maken en al snel ging lampje van oververhitting branden.. Helaas slaat de koelfan niet aan en moest ik met verwarming op 10 en lamgszaam rijden motor terug koelen....
Ik heb de stekker gemeten maar krijg daar geen uitslag op .. Kan het miss de stekker zijn ?
Alle zekeringen heb ik nagekeken daar is niks mis

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

Daarom zoals eerder aangegeven , meten is weten. Alles kan , als het de stekker is zou je voor de stekker een naald in de bedrading kunnen steken en meten aan beide kanten van de stekker . Kun je meteen zien of er wel spanning is voor de stekker .

martijnvandenbrakel15 (0), 3 jaar geleden

Bedankt @kaleido dat is een goed idee...was ik zelf nooit op gekomen
Ik heb 3 draden , ik denk 1 fase en 2 schakeldraden ?
Wrs is de bruine de fase en de 2 met bruin en andere kleur de schakel draden ?

Bedankt voor de hulp

martijnvandenbrakel15 (0), 3 jaar geleden

Vandaag gereden en door de rijwind blijft de temperatuur ok. Bij stilstand in de volle zon loopt de meter wel op maar slaat.de koelfan niet aan
.Nu heb ik vandaag ontdekt dat.mijn airco ( die gebruik ik vrijwel nooit) maar nu met extreme hitte dus wel aan moest voor verkoeling helaas ook niet werkt ... ... Kan er een verband zijn tussen deze 2 problemen? Werkt bijv de koelfan als de airco aanstaat ? Of zijn dit 2 los van elkaar staande delen?
Graag weer hulp BVD

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

Je bent dus nog niet veel verder?
Zou toch het probleem eens oplossen voor dat dit motorschade in bv. de vorm van een lekke koppakking op gaat leveren.
Als de airco aan staat moeten dr ventilatoren gaan draaien.
Heb je al gecontroleerd of de ventilator zelf niet defect is, op de plus en min spanning en massa zetten , dan moet hij gaan draaien.

martijnvandenbrakel15 (0), 3 jaar geleden

Nee helaas @kaleido nog geen steek verder...ik ga vplgende week ermee naar de garage want ik kan dit niet zelf uitvogelen... De koelfan is in orde en draait prima als.ik er direct stroom op zet..ook zijn de zekeringen in orde...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.