auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia 2011: Melding P0238 en sinds kort lampje roetfilter

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: CFW, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Goedenavond,

Sinds een tijdje heb ik een paar lampjes op mijn dashboard branden, waar ik niet vanaf kom. Ik heb echt 0 verstand van auto's, maar heb op internet wel een Bluetooth ECU uitleesapparaat gekocht welke mij van de foutcode voorzien heeft.

Toen ik de auto net kocht, ging af en toe het lampje van het "voorgloeispiraal" knipperen, met daarbij een lampje van een pompje dat continu brand. Sinds kort gaat deze combinatie van lampjes niet meer weg. Mijn ECU (Torque app op telefoon) meld: P0238 - Aandrijfsysteem - Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit High. Volgens de handleiding zou de auto in noodloop moeten zitten, maar ik merk eigenlijk helemaal niets in de prestaties.

Sinds gisteren is ook het lampje van het roetfilter continu gaan branden. Volgens de handleiding moet ik ca. een kwartier tussen 1800 en 2500 toeren met minstens 60 km/u rijden. Heb dit een uur gedaan, maar ook deze melding gaat niet weg.

Ik las op internet dat de A0238 melding waarschijnlijk een kapotte sensor voor de turbodruk is, maar de vraag is nu of ik die zelf als auto-leek kan vervangen? Om het niveau aan te geven, ik kan de turbo nog niet eens aanwijzen, misschien ziet die aan de onderkant van het motorblok?
Foto's van het blok: https://www.dropbox.com/s/2kj6chx9xqtcdx... en https://www.dropbox.com/s/tmi3wmcnz0h6se...

Kan iemand mij misschien aangeven wat er de hand is / kan zijn, en aan welke kosten ik eventueel moet denken?

Alvast bedankt!

Groet
Marco

Geplaatst door

mbrouwer88 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met de informatie die je nu geeft is er weinig van te zeggen. Zoals jij het beschrijft zitten er volgens mij veel meer fouten in.
Die BT modules om uit te lezen staan er om bekend niet alle fouten te kunnen lezen.

De kans is groot dat er veel meer fouten in staan.

Mijn advies is om de auto bij de dealer uit te laten lezen.
Het is niet verstandig om met deze meldingen door te blijven rijden.
Je kan namelijk veel meer kapot maken. Als er storingen in staan dan wil het vaak voorkomen dat de ecu het roetfilter niet gaat regenereren wat dus kan resulteren in een verstopt roetfilter.
En doorrijden met een verstopt roetfilter is bijna altijd turbo opblazen.

Waarom ben je er niet mee terug gegaan toen je hem kocht, er zaten immers al storingen in ?

ABruintje 0

8 jaar

Sorry, late reactie.

Ben naar de dealer geweest. Probleem lag inderdaad aan de turbosensor. Deze is vervangen, problemen zijn verholpen.

Door de noodloop welke de kapotte sensor veroorzaakt, voorkomt de boordcomputer dat de regeneratie van het roetfilter gestart wordt en gaat op een gegeven moment het lampje van het roetfilter branden omdat het schoonbranden niet gebeurd.

Na het vervangen van de sensor was een kwartiertje toeren op de snelweg voldoende om het roetfilter lampje uit te krijgen.

Toen de problemen begonnen was de garantie al verlopen, en waar ik de auto kocht is aan de andere kant van het land, geen tijd voor. Vandaar dat ik niet terug gegaan ben.

Groet, m

mbrouwer88 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.