Auto normaal gebruikt en zonder problemen weggezet. 's Avonds fietsendrager op de trekhaak gemonteerd en aangesloten en niets bijzonders (een paar dagen daarvoor ook gebruikt zonder enig probleem). De volgende ochtend na een nacht met veel regen, bleek ineens dat de verklikker van de richtingaanwijzer op dubbele snelheid knippert (zowel voor links als rechts). Na kort onderzoek, blijkt aan de buitenkant geen enkel knipperlicht te werken: niet links, niet rechts, niet voor, niet op het spatbord, en niet aan de achterkant, ook bij inschakelen alarmlichten hetzelfde resultaat.
Zekering 44 gecheckt: daar was een 20A zekering in gedrukt in plaats van de 15A die er in hoort, dus gewisseld voor een 15 A: zonder zekering ook geen verklikker meer op het dash, maar met zekering aan de buitenkant nog steeds geen richtingaanwijzer/alarmlichten.
Zekeringen op de accubak gecheckt, ook hier niets bijzonders.
Uiteindelijk de alarmlichtschakelaar uitgewisseld met een ander exemplaar: geen verschil.
De comfortmodule/boordnetmodule onder het stuur uitgewisseld (beiden VAG part nr. 6Q1 937 049C) geen verschil.
Voor de volledigheid: ik heb ook zonder fietsendrager geprobeerd, en ook de plug van de fietsendrager bekeken op corrosie.
Heeft er iemand ervaring met iets dergelijks, en wat was de oorzaak/oplossing?
[url=http://postimg.org/image/keipubc4r/][img]http://s33.postimg.org/keipubc4r/SAM_436...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je hem al eens uit laten lezen op blokkering in het systeem , dus laten resetten ?
Ja ik derdaad even uitlezen, van daaruit verder zoeken met electrisch schema.
Succes
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Probleem is opgelost, ik zal deze week de oplossing even plaatsen.
8 jaar
Het is een ongelooflijke combinatie van knulligheid en toeval:
ik had zekering 44 gewisseld (dacht ik)
als ik de gecontroleerde zekering er uit had, brandden er op het dash geen controlelampje meer voor de knippers, dus dat lijkt een bevestiging dat ik de juiste zekering had
Met uitlezen op foutcodes, kwam direct al naar voren dat de knipperlichten geen voeding hadden (dus de 12V). Vervolgens achter de zekeringkast gemeten, en de bevestiging. Oorzaak bleek dus een kapotte zekering, die net onder de zekering zat die ik heb gecheckt. Ik heb me dus domweg een telfout gemaakt, en kwam toevallig uit bij een zekering die de controlelampjes van de knippers van stroom voorzien.
Mogelijke oorzaak van de kapotte zekering ligt waarschijnlijk in vocht in de aanhangeraansluiting: de auto heeft een nacht met heftige regenbuien buiten gestaan met aangesloten fietsendrager. Ik vermoed dat er waten in de aansluiting is gelopen en die kortsluiting heeft veroorzaakt.
8 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar