close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: misfire

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: bmd

hallo,

heb een fabia in de garage staan 1200cc benzine 40kilowatt 3 cillinder motorcode bmd 50000km

met volgend probleem wagen draaid soms op 2 cillinders en gaat het diagnose lampje branden of flikkeren
soms helpt het als je de motor stil legt en terug start is het probleem even weg

uitgelezen foutcode 16687 p0303-35-10 cillinder overslag herkend cillinder 3
bobijn naar cillinder 2 verhuisd maar foutcode blijft op cillinder 3 komen trek je de stekker van de bobijn
los dan reageert het toerental niet dus niets ontsteking

nieuwe bougies gestoken geen resultaat
moet nog even goed meten of de spanning van de bobijn wegvalt maar geloof zoals ik te straks heb gemeten
dat er geen 12 volt aanwezig is op bobijn 3 met de stekker losgetrokken

compressie gemeten (effe uit mijn hoofd) cillinder1 13bar,cillinder2 12bar,cillinder3 8 bar met olie op de
zuiger op cillinder 3 gaat de compressie naar 9 bar, te weinig dus maar kan moeilijk geloven dat de ontsteking daardoor volledig wegvalt op die cillinder

heb de bedrading van de bobijns naar de ecu doorgemeten en deze is goed
doe het morgen nog wel een keer met een schema

kan er genoeg over vinden over misfire maar dan zijn het 1400cc met 4 cillinders en geen 3 cillinders

weet niet zeker of de compressie het probleem gaat zijn omdat de ontsteking volledig weg valt

alvast bedankt voor de respons
mvg davy

Geplaatst door

davy2038 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo davy

In dit geval zal het probleem de compressie zijn, heb dit al een paar keer meegemaakt. Oorzaak hiervan is vervuiling op de klepzittingen en op de klepstelen waardoor de kleppen iets open blijven staan. Ik heb het probleem meestal kunnen oplossen door een behandeling toe te passen met forte.
2 x fuelsystemcleaner toevoegen aan brandstoftank
1 x motorflush toevoegen aan de oude olie hiemee een half uur stationair laten draaien met af en toe het toerental verhogen tot 3000 omw/min tegelijkertijd
0.5-1 x gastreatment vernevelen met draaiende motor in het gasklephuis
hierna olie en filter vervangen en hierna forte topend treatment toevoegen

Dit werkt niet altijd maar het is te proberen en is goedkoper als de cillinderkop demonteren (dit is echt geen fijn klusje)

sucses

RR82 0
badge

15 jaar

vandaag motor geflushd
2x forte motorflusch
1x gastreatment in de bak en 1 verneveld in de gasklephuis
2x fuelsystem cleaner in bak
1x top and treetment bij olie

compressie is iets verbeterd cillinder 3 is naar 9 bar gegaan nog niet veel verbeterd

maar waarom draaid de motor gewoon op 2 cillinders als we ontsteking hebben op de 3 cillinder
zou de injector uitvallen? deze hebben we nog niet gewisseld


mvg davy

davy2038 0
badge

15 jaar

hoi Davy

De basis moet i.i.g goed zijn dus de compressie moet nagenoeg gelijk zijn. Als dit niet zo is moet je eerst dit probleem oplossen.Heb je ook al een viergasmeting gedaan? Zo ja wat waren hiervan de waardes? Anders dit nog even doen hier kun je ook een hoop uit halen.
Het zou best zo kunnen zijn dat de injector zijn werk ook niet helemaal goed doet eventueel wisselen met een ander en kijken of het verbeterd.Tevens kan het zo zijn dat het motormanagment de injector uitschakelt door dat deze cillinderoverslag herkend (meten is weten) dit gebeurt om de katalysator te beschermen., maar mijn ervaring met deze klacht is toch echt vervuiling van de klepzittingen en de klepstelen.
Ik weet niet of je over een endoscoop beschikt want dan zou je kunnen kijken of er daadwerkelijk vervuiling is. Heb je trouwens toen je gastreatment vernevelde dit ook gedaan bij verhoogd toerental +/- 3000 omw/min zo niet zou je dit ook nog kunnen proberen,toerental constant houden en ongeveer een halve fles vernevelen. Als dit ook niet werkt zit er helaas niets anders op dan de cillinderkop te demonteren en alle kleppen te verwijderen en deze opnieuw in te slijpen en de klepstelen te reinigen. De cillinderkop demonteren is trouwens erg veel werk ondanks dat je overal goed bij kan,er moet erg veel gedemonteerd worden.

m.v.g Ray

RR82 0
badge

15 jaar

beste rr82
de gastreatment is verneveld met uiteen lopende toerentallen 1000-3500 toeren
ik vermoed ook inderdaad dat de ecu de injector uitschakeld,wegens erkenning van cillinderoverslag
maar heb nog niet op de injectors gemeten,stom maar enfin het moet tussendoor gebeuren
een 4 gasmeting is nog niet gebeurd
heb voor maandag wat tijd ingepland en komt er een vertegenwoordiger van fort-- met endeschoop
mocht de kop eraf moeten kom ik ervanaf met 8 uur?lijkt inderdaad dat je er goed aan kunt
alvast bedankt voor het meedenken en ik laat je maandag iets weten
groeten davy

davy2038 0
badge

15 jaar

Weet je al wat meer davy?
Ik heb er nu ook weer een staan, forte behandeling hielp niet dus cillinderkop eraf en er dichtte inderdaad een uitlaatklep niet af.Ik had de cillinderkop er binnen 3 a 4 uur eraf.

RR82 0
badge

15 jaar

beste,

kan er niet niet aan uit had een antwoord gezet maar staat er inderdaad niet.....

volgende hebben inderdaad maandag met de endeschoop in de motor gekeken en je zag niets speciaal aan de kleppen

de kleppen via gat van de bougie nog ingespoten met forte olifin residu cleaner
de compressie was hier goed mee verbeterd zelfs 2 bar mee verbeterd op cillinder 3

hebben we een lektest gedaan en hij blaasde in de uitlaat

de motor nog eens laten lopen en hij schakelde zijn 3de cillinder weer uit als hij stationair een tijdje stond te draaien

de kop gedemonteerd en er was niets speciaal te zien

hebben het zekere voor het onzekere genomen er een ruilkop opgelgd was schijnbaar ook een modificatie van de kop

de compressie gemeten en op 3 cillinders net geen 15bar probleem opgelost

alles bij elkaar ben ik er 7a8 uur mee bezig geweest

mvg davy

davy2038 0
badge

15 jaar

Wat waren jullie kilometerstanden?

marcel7031 0
badge

15 jaar

beste,
51000km
mvg davy

davy2038 0
badge

15 jaar

Heb je dan een oorzaak kunnen vinden? Zou het aan de oliekwaliteit kunnen liggen? Onderhoudsverleden bekend?

marcel7031 0
badge

15 jaar

beste,

auto is altijd dealer onderhouden en kwam met dit geval voor de eerste keer bij mij binnen
was 3 keer met dit probleem bij dealer binnen gebracht zonder succes

onderhoudsboekje was ingevuld en heb echt geen duidelijke oorzaak gevonden

daarom dat we een ruilkop erop gelegd hebben omwille van de km stand en dat we volgend jaar nog graag een perfecte compressie hebben we hadden de kleppen kunnen laten slijpen maar met risico van .....

rr82 was er iets speciaal aan de uitlaatklep te zien ,verbrand.......
had ook liever de kleppen laten slijpen is toch financieel iets voordeliger voor de klant

mvg davy

davy2038 0
badge

15 jaar

beste marcel

km stand was 55000, onderhoudshistorie was ook bekend altijd netjes op tijd voor onderhoud.
Oorzaak was vervuiling van de klepstelen waardoor deze blijven plakken, hierdoor is een uitlaatklep verbrand.
Oorzaak van de vervuiling is veelvuldig korte ritjes rijden en hierbij ook nog altijd rustig rijden.

RR82 0
badge

15 jaar

dank je wel.gr marcel

marcel7031 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.