Hoi allemaal,
Sinds de distributieriem vervangen is, wat gedaan is in combinatie met een grote beurt bij de dealer start onze auto erg slecht koud. Je moet een seconde of 5-8 doorstarten en dan komt hij hortend en stotend op gang. Er komt dan ook wat witte rook vrij. Als de motor eenmaal loopt, loopt hij prima. Ben er uiteraard mee terug geweest, na twee dagen proberen werd duidelijk dat men er niet uit kwam. Daar zijn we dus mooi klaar mee.
Nu heb ik wat gezocht op het internet, en mij klinkt het wel als een verkeerd afgestelde pomptiming in de oren. Voor ik dit weer bij de dealer aankaart wilde ik het hier nog even voorleggen, ik heb volgens de instructies van Gerrit Speek geprobeerd de pomptiming te meten. Dat is niet echt gelukt. Ik krijg van VagCom alleen 'Timing is too advanced to be plotted' terug. Nu is de motor tijdens deze meetpoging slechts 81graden ipv de aanbevolen 85+. Maakt dat wat uit?
Kan iemand een licht schijnen op dit probleem, en commentaar leveren of ik in de goede richting zit te denken?
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pompti...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt alsof er lucht in het brandstofsysteem komt,
Misschien brandstof filter/ leiding niet goed vast en valse lucht trekt.
Er zijn geen fouten in het systeem ?
Klinkt als een kandidaat. Het brandstoffilter is ook vervangen bij de beurt namelijk. Daarnaast is ook het brandstofsysteem gereinigd middels injectorreiniger.
Er staan geen foutcodes in het systeem.
9 jaar
Ben even onder de motorkap gedoken, ik zie geen luchtbelletjes via het doorzichtige slangetje richting de motor gaan.
9 jaar
Heb je ook gekeken of er geen lucht belletjes komen tijdens een koude start wanneer het probleem zich voordoet zeg maar.
Heb je een handopvoerpompje tussen de leiding en filter zitten?
Ben je al terug geweest naar garage voor garantie
lijkt inderdaad op pomp timing die niet helemaal goed staat.
ik denk dat de garage dit toch echt moet opklossen.
ga niet zelf de oplossing zoeken maar geef de garage de kans om het op te lossen, eventueel met rechtsbijstand als ze het niet kunnen of willen oplossen.
Ook geen bellen bij de koude start, geen handpomp voor zover ik kan zien.
De garage heeft het al twee dagen geprobeerd. Zij wilden dat we het nu een paar weken gingen aanzien, met een verhaal erbij over los gekomen deeltjes na het gebruik van injector reiniger. (Volgens mij geloofde de beste man er zelf ook niets van). Ik ben het absoluut met je eens dat zij dit moeten oplossen, zij hebben het ten slotte veroorzaakt. Helaas zijn mijn ervaringen met garagisten in het verleden dermate slecht dat ik hun diagnostisch vermogen erg laag inschat. Mijn plan is om ze vrijdag weer te bellen met de mededeling dat het er niet beter op wordt en dat ze dit echt op moeten lossen. En dan een paar suggesties erbij doen oid.
9 jaar
Misschien door reinigings spul dat er een injector blijft haperen.
Is de motor commonrail systeem?
Ik vind het jammer dat je in het verleden slechte ervaringen hebt gehad met garagisten, maar niet iedere garagist is het zelfde.
Er zitten er hier namelijk hele hordes die zelfs kostenloos meedenken om een probleem op te lossen.
We maken helaas allemaal weleens fouten, daar zijn we mensen voor.
De kracht van de garagist zit hem niet in de fout die hij maakt, maar in de oplossing die hij er voor biedt.
Ik hoop dat de garagist in kwestie dit netjes oplost zonder dat je er zelf teveel moeite voor moet doen.
Geeft het in ieder geval een kans.
Auto gaat begin volgende week weer naar de garage. Ze werken heel goed mee, vinden het zelf ook heel vervelend. Ik heb ze jullie en mijn ideeën ook meegegeven, stonden ze ook absoluut voor open.
Het is niet dat ik garagisten vervelende mensen vind, het is meer dat ik slechte ervaringen heb met het voldoende nadenken voordat men allerhande onderdelen gaat vervangen.
Geen commonrail, de ouderwetse verdelerpomp. (motorcode ALH)
9 jaar
Als het de ouderwetse pomp nog is, dan moet deze na vervanging van de distributieriem op tijd gezet worden m.b.v. meetblokwaarden.
De as van de pomp wordt tijdens het vervangen van de riem geblokkeerd met een pen, maar na fixeren van de riem en het tandwiel kan ook (tijdens stationairloop) de gehele pomp verdraaid worden om de nodige fijnafstelling te doen.
Dit is niet altijd nodig, maar door de jaren heen gaat de pomp buiten zijn uiterste waarden lopen en dient deze even terug op de fabriekswaarden gezet te worden. (zeker na vervanging van de distributieriem)
Dus als het maar een klein timing probleem is, dan kan dit verholpen worden zonder de distributiekap te demonteren.
Bij de oudere types werd dit gedaan d.m.v. een meetklok, de wat nieuwere zijn electronisch uit te lezen in een grafiek, waarin je tijdens stationairloop de pomp kunt verdraaien en tegelijkertijd kunt kijken of hij goed komt.
Als de motor loopt dan draait deze stationair goed zeg je en neem aan dat er geen trek klachten zijn tijdens rijden.
Met een verkeerde timing lijkt me dat je dit wel zou moeten merken .
Waarom is er injector reiniger gebruikt?
Zelf om gevraagd?
Zijn de verstuivers al gecontroleerd?
Wat voor handelingen heeft de garage al uitgevoerd?
Volgens mij was de injector reiniger in het kader van het groot onderhoud toegepast.
Auto loopt stationair goed, maar ik had het idee dat ik boven in de toeren wat miste. Maar dat blijft gevoelswerk, sowieso komen we niet zo vaak boven de 2500rpm.
De garage heeft het probleem inmiddels verholpen. Na alles te zijn nagelopen zijn ze breder gaan zoeken, toen bleek de startmotor het benodigde starttoerental niet te halen. Met een nieuwe startmotor start de auto sneller dan ooit tevoren.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar