close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: Temperatuurmeter loopt op en airco valt uit in bochten naar link

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Ik heb hier een Octavia van een klant met een probleem waar ik niet uit komen. Wellicht heeft iemand van jullie er ervaring mee.
In lange bochten naar links loopt de temperatuurmeter op tot in het rode en valt de airco een minuut of twee uit. Zodra je de bocht uit bent, loopt de meter gelijk weer terug naar 90 graden. We hebben de temperatuursensoren al vervangen, maar dat heeft niks geholpena
In het onderhoudsboekje staat dat er een zekering is voor de airco en de elektrische waterpomp (???) samen. We dachten aan een slechte massa ergens of een losse stekker, maar hebben tot nu niks kunnen vinden. Geeft ook geen foutmeldingen bij uitlezen. Wij lopen een beetje vast en weten niet meer waar we het moeten zoeken. Heeft iemand zoiets vergelijkbaars al eens meegemaakt?

Geplaatst door

Jan Willem V (0)
badge

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Pompt de waterpomp wel goed z'n vloeistof rond??
Dit is te testen door het kleine slangetje op het reservoir los te halen.
Als je met slang los gas geeft moet vloeistof eruit spuiten.
Zo niet dan ligt schoepenwiel gedeeltelijk of helemaal los van het asje.
Dit is een bekend probleem bij de VAG auto's....
Omdat de koelvloeistof temperatuur te hoog wordt, word de airco volgens mij uitgeschakeld zodat alle koeling naar de motor kan gaan.

Ben benieuwd!!!
Succes

gozertje07 0
badge

9 jaar

Dank je voor je tip. Ik denk niet dat dat het is, want de temperatuurmeter loopt soms binnen een seconde van 90 naar 130 graden en weer terug. De temperatuur van de koelvloeistof kan nooit in zo'n korte tijd daadwerkelijk zo oplopen én vervolgens binnen een seconde weer 40 graden afkoelen. Dat is ook de reden dat we denken aan een massastoring of slechte stekkerverbinding oid. Probleem is echter dat wanneer hij gewoon stilstaat met draaiende motor in de werkplaats alles gewoon goed werkt en doormeten op dat moment geen zin heeft. probleem doet zich alleen in bochten naar links voor...

Kabels inderdaad nakijken. Ik weet niet of het bij dit type ook is, maar bij andere VAG auto's zit er vaak een storing in de kabelboom die in de geribbelde buis loopt onder bij de startmotor.
Ik kan me voorstellen dat het kantelen van het blok hier wrijving en sluiting veroorzaakt.
Misschien kun je het simuleren door de onderplaat eraf te halen en met een krik het blok aan een kant wat op te krikken.

martijn v o 0

9 jaar

We hebben het gevonden! Bleek het elektrisch gestuurde thermostaat te zijn. Deze (compleet met huis en sensor) hebben we vervangen en probleem heeft zich niet meer voor gedaan. bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.