Sinds 2 dagen gaat het oliedruk indicatie lampje op het dashboard branden met bijbehorende piepjes. Met een nog koude motor, gaat het alarm er bij stationair draaien weer uit en komt dan boven de 1500RPM weer terug maar bij warme motor blijft het alarm knipperen.
Onder de vuldop trof ik een hoeveelheid sludge (bruine vetachtige emulsie) aan. volgens de garage wordt dit veroorzaakt door korte afstanden rijden, Wat we ook regelmatig doen.
Ik heb reeds de smeerolie bijgevuld tot vol niveau en ook het smeerolie filter al vervangen maar zonder resultaat.
Bij een garage de foutcodes laten uitlezen maar die geven alleen een (reeds langer bekende) foutcode over de lambda sonde. Niets over het smeerolie probleem.
Volgens de garage en winkel waar ik het filter kocht, zou het de smeerolie druk sensor kunnen zijn. Maar omdat het alarm er in het begin niet constant in blijft, denk ik zelf dat het niet de sensor is.
De smeeroilie heeft een krappe 10000 draaiuren en is nov 2011 ververst.
Iemand een suggestie over de oorzaak?
De garage raad me aan om een nieuwe druksensor bij de dealer aan te schaffen en geen merkloze. Is de sensor zelf te vervangen of moet de garage dat doen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erik
Let even op !!
De 1.4 motoren hebben last van een bevroren carterventilatie waar dit soort problemen door ontstaan.
Rij hier absoluut niet mee door je zet een motor op het spel....
Gr. paul
verdwijnt die bevriezing uit zichzelf wanneer de buitenluchtemperatuur boven nul komt of moet ik ermee naar de garage?
Sinds de 1e indicatie heb ik er nog zo'n 55km mee gereden zonder dat ik problemen signaleerde.
11 jaar
[quote=technojunky]verdwijnt die bevriezing uit zichzelf wanneer de buitenluchtemperatuur boven nul komt of moet ik ermee naar de garage?[/quote]
Neem geen gok de dealer heeft hier een gemodificeerd vervangings exemplaar voor...
Gr. paul
Dit is een 1.4 MPI. Wat betreft die carter ventilatie is toch voornamelijk de 1.4 16V? Heb dat trouwens nog nooit meegemaakt.
Maar bij de 1.4 MPI gaat de oliedruksensor wel vaak kapot. Trek even de stekker van de sensor af. Deze zit voorop het blok. Naast oliefilter. 1-polige stekker. Als je de stekker eraf hebt en er komt olie uit, dan vervangen.
Ik zou inderdaad beginnen met de oliedruksensor Deze gaan vaak stuk (lek)
11 jaar
De auto is inmiddels bij de garage geweest (met dank aan de ANWB). Door tijdsdruk had ik helaas niet meer tijd om zelf verder te zoeken
De uitkomst: inderdaad de smeerolie druk sensor was kapot. De garage heeft de sensor vervangen en probleem is (nu) opgelost.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar