close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: olieverbruik Fabia 2002

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

De fabia station 1.4 16V van mijn vrouw gebruikt inmiddels een liter olie (Helix 5W40) op de 1500 km. Geen pluimen bij lang stationair en plots optrekken en vice versa. Ook met een dikkere variant olie boek ik geen resultaat bij het vinden van de oorzaak. Op de forums het nodige gelezen over de koppakkingsperikelen van de fabia rond 2001,de dealer er ook over aangesproken,echter geen medewerking en/of uitsluitsel. Compressie van de vier cilinders is ok en kan ook geen sporen van vervuiling in het koelvloeistofsysteem vinden. Zit er over na te denken de koppakking te vervangen en dan te zien of dit de evt. oplossing is. Voor die tijd is er wellicht melding van iemand met soortgelijk probleem of heeft iemand een goede tip, deze zijn welkom ?!?!
Groet, Pierre

Geplaatst door

pjerski (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 liter op 1500 is acceptabel

wordt de olie wel op tijd ververst incl filter?

vw_audi 0
badge

16 jaar

Wat is de km stand?Waar wordt de auto meest gebruikt(stad-snelweg)?Rijstijl?Motor v/d 1.4 16v is VW motor,waar motor v/d Fabia 1.4 MPI(van de eerste serie)nog Skoda motor is(met aparte cilinderbussen).Koppakking vervangen en kijken of dit de oplossing was,is niet zon goed idee.Bij olieverbruik(verbranding) moet je toch ergens(rook)sporen zien?Oliesoorten volgens constructeur:met vast onderhoudsinterval( QG0-QG2):501.01/502.00/504.00.Met flexibel interval(QG1):503.00/504.00.M vr gr Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

Oliepijl altijd iets boven minimaal houden dan is verbruik al aanzienlijk minder. Wil je het verbruik elimineren of drastisch reduceren dan is een toevoeging (dikke tixotrope vloeistof) de remedie. Deze producten werkten bij mij aanzielijk en brachten het verbruik terug na 1 liter op de 7.500km.

Succes!

tedkroon 0

16 jaar

Belanghebbenden zullen misschien anders beweren, maar een liter op 1500 km. kan vandaag de dag niet meer, tenzij de motor al een paar honderd duizend km. gelopen heeft. Het vervelende is alleen dat je dat bij het rijden niet ziet aan wolken uit de uitlaat, hoogstens een beetje vettigheid in de uitlaat. Kunstgrepen als dikkere olie of toevoegingen zijn ook alleen symptoombestrijding. Ik zou maar eens met de ANWB contact opnemen voor een deelkeuring, of eens bij een niet-merkgebonden garage navragen. Maakt de motor ook tikkende geluiden? Samen met het olieverbruik zou dat dan wijzen op (voortijdige) slijtage van cylinders en/of zuigers.

doel38 0

16 jaar

andere vraag

hoe wordt er koud mee weggereden ?

vw_audi 0
badge

16 jaar

1 liter op 1500 km acceptabel?.
Het moet niet gekker worden.
Maar goed, er zijn al vele discussies over olie gebruik gevoerd.
Tegenwoordig word dit verbruik normaal geacht.
Ik denk dat je er weinig mee kunt, helaas gewoon bijvullen.
het hoort er tegenwoordig bij.

primera p11 0

16 jaar

Probeer het eens met met nieuwe olie en filter
gebruik een goede soort olie en een nieuw filter +onderstaande toevoeging

Oil consumption

Olieadditief speciaal ontwikkelt om olieverbruik weg te nemen of sterk te verminderen.
Oil consumption is het meest efficiënte product tegen olieverbruik dankzij een extra grote hoeveelheid MT². Oil consumption heeft géén hoge dampvluchtigheid waardoor de zuigerveren voldoende druk kunnen ontwikkelen tegen de cilinderwanden. Dankzij de goede afdichtingeigenschappen voorkomt men overmatige speling tussen klepgeleider en klepsteel. Oil consumption behandelt de lagerschalen dankzij een extra hoeveelheid MT² zodat er niet te veel olie naar de cilinderwand wordt gepompt. Oil consumption neemt de ruwheid weg van de cilinderwand, (vult de poriën op) op die manier kan er geen olie tussen de schraapveer en de cilinderwand komen. Wat resulteert in minder olieverbruik.

http://www.decopro-info.nl/php/product.p...
laatste product op deze pagina
bij veel garage bedrijven te krijgen.
en misschien ook via hen naar je toe te sturen?


wij boeken er in iedergeval resultaat mee
opel zafira 1.8 olie verbruik
1 liter op 1000-1500 km

na de 1e behandeling 1.5 liter op 15000km

we adviseerden om nog een behandeling te doen 30000km later

verbruik is nu op 15000km 0.5 liter olie
dat is toch netjes ?

vw_audi 0
badge

16 jaar

Nog update over deze vraag?

auto-peter 0
badge

16 jaar

Ten eerste dank voor de reacties, de auto heeft 67.000km gereden en er wordt eerst rustig warmgedraaid voordat het gas erop gaat en niet enkel stadskilometers mee gereden. Er is shell Helix gebruikt wat naar mijn id voor deze auto zelf iets aan de luxe kant is. Ook heb ik een keer dikkere Duckhams olie van m'n oldtimer en een keer een additief geprobeerd, maar dat geeft enkel op de korte termijn iets verbetering. Bij koud en warm heb ik geen pingelend geluid wat op cil/zuigerslijtage zou kunnen duiden. Ik denk dat ik de compressie nog eens ga meten of er verschil in zit en de kop daarna demonteren om een inspectie te verrichten. (Van Skoda heb ik ondertussen nog geen reactie mogen ontvangen). Zijn er nog bijzondere punten bekend waarop ik moet letten bij het demonteren ?

Groet, Pierre

pjerski 0

16 jaar

[quote=primera p11]1 liter op 1500 km acceptabel?.
Het moet niet gekker worden.
Maar goed, er zijn al vele discussies over olie gebruik gevoerd.
Tegenwoordig word dit verbruik normaal geacht.
Ik denk dat je er weinig mee kunt, helaas gewoon bijvullen.
het hoort er tegenwoordig bij.[/quote]
Het lijkt welofdat we teruggaan naar het tweetakt tijdperk!

Roger10 0

16 jaar

Ja, precies. Even een rekensommetje: bij een benzineverbruik van 1 op 15 betekent 1 liter olie op 1500 km. = één liter olie op 100 liter benzine. Mijn (oude) buitenboordmotor loopt op mengsmering 1 op 50, maar er zijn er ook die 1 op 100 smeren.

Wat dit voor het mileu betekent wil ik niet weten (en voor de kleppen, verbrandingskamers en kat.)

doel38 0

16 jaar

1op 1500 zal je kathylisator ook wel naar de kl....zijn ,vergis jij je niet in 1 op 15000,ik heb even voor je opgezocht,koud klimaat 5w30--gematigd klimaat 15w40-heet klimaat 20w40,wat ik erin zou doen 10w40 en niet die dure helix vraag eens even bij de dealer

Meeste fabrikanten stellen : 1: 1000 is toelaatbaar.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=vw_audi]1 liter op 1500 is acceptabel

wordt de olie wel op tijd ververst incl filter?[/quote]
Hahahaha! Hij zegt er wijselijk NIET bij voor WIE het acceptabel is......! ;)

Santa 0

16 jaar

De pro's wijzen allemaal naar de fabrikant en zeggen het is acceptabel.
ja, je bijt immers niet de hand die je voed.
Maar kom jongens, het is abnormaal en zeer slecht voor het milieu.
Ik vraag me af wat kassa en/of radar hier mee zouden doen.
Mooie energie zuinige labels er aan hangen en het verbruik aan olie van een tweetakt motor.
Dit is niet te verkopen.

primera p11 0

16 jaar

met dit verbruik heb je ongeveer op deze km stand 45 liter olie verbruikt,hoeveel van deze auto's zouden er rond rijden??geen wonder dat een vat ruwe olie zo duur wordt

primera en santa

gek hè dat een nieuwere auto olie verbruikt
hoe zou dat nu komen?

1.5 liter is idd acceptabel ZIE ONDERHOUDS BOEKJE

maar lees dan mijn bijdrage even wat lager
en hier
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

vw_audi 0
badge

16 jaar

[quote=vw_audi]primera en santa

gek hè dat een nieuwere auto olie verbruikt
hoe zou dat nu komen?

1.5 liter is idd acceptabel ZIE ONDERHOUDS BOEKJE[/quote]
Tsjonge, ik zou het EG NIE weten........
Maar ik krijg zo'n vaag voorgevoel dat jij ons dat allemaal haarfijn uit gaat leggen....? ;)

En door iets in een onderhoudsboekje te vermelden, wordt het ineens "acceptabel"...?

Lijkt mij gewoon een heel goedkope manier om een bepaalde produkteigenschap te verbloemen.......

Wel een slimme manier om de onderhoudskosten te drukken door te stellen dat men dan bij de beurt alleen nog maar een oliefilter hoeft te vervangen, hahahahaha!

Die ouwe 2.0 liter motor van VW staat ook bekend om zijn grootverbruik op oliegebied.
Maar ja, laten we dan maar de klanten voor de gek houden en het acceptabel noemen...

IK vind het in ieder geval NIET NORMAAL. Iets acceptabel vinden is iets heel anders en het is maar NET WIE het acceptabel acht!

En we weten ALLEMAAL wel wie er het meeste bij gebaat zijn dat zulk olieverbuik "acceptabel" is.....

Santa 0

16 jaar

[quote=Santa][quote=vw_audi]primera en santa

gek hè dat een nieuwere auto olie verbruikt
hoe zou dat nu komen?

1.5 liter is idd acceptabel ZIE ONDERHOUDS BOEKJE[/quote]
Tsjonge, ik zou het EG NIE weten........
Maar ik krijg zo'n vaag voorgevoel dat jij ons dat allemaal haarfijn uit gaat leggen....? ;)

En door iets in een onderhoudsboekje te vermelden, wordt het ineens "acceptabel"...?

Lijkt mij gewoon een heel goedkope manier om een bepaalde produkteigenschap te verbloemen.......

Wel een slimme manier om de onderhoudskosten te drukken door te stellen dat men dan bij de beurt alleen nog maar een oliefilter hoeft te vervangen, hahahahaha!

Die ouwe 2.0 liter motor van VW staat ook bekend om zijn grootverbruik op oliegebied.
Maar ja, laten we dan maar de klanten voor de gek houden en het acceptabel noemen...

IK vind het in ieder geval NIET NORMAAL. Iets acceptabel vinden is iets heel anders en het is maar NET WIE het acceptabel acht!

En we weten ALLEMAAL wel wie er het meeste bij gebaat zijn dat zulk olieverbuik "acceptabel" is.....[/quote]
ho sante wat negatief



heb zelf een aantal golfjes 2.0 in onderhoud

waarvan 1 olie verbruikte
hier zat toen garantie op auto was nog geen 2 jaar oud
dealer draaide er een beetje om heen

verhaal heeft 4 jaar geduurt
uit eindelijk zij dealer dat klep geleiders versleten waren

auto rookte bij starten



maar voor de rest geen olie verbruik..........................................

vw_audi 0
badge

16 jaar

Tja, 1 zwaluw maakt nog geen zomer, he....?

Ik heb zelfs E-Kadettjes ZONDER roest aan de dorpels en wielkasten gezien, maar om dan te stellen dat ze NIET roestgevoelig waren gaat mij echt te ver!

Santa 0

16 jaar

Tja, en als de pro's op de site hier zulk olie verbruik al acceptabel vinden, met wat voor verhaal moet je als particulier dan aankomen bij je garage om nog wat gedaan te krijgen.
Ik denk toch dat als de eigenaren van deze auto's bij kassa of radar gaan piepen, dat het verhaal nog een staartje krijgt.
Zeker nu met al die labels en slurptax die er aan hangen.
Een groen label krijgen en vervolgens een liter olie op 1000/2000km op slurpen.
ik denk dat dat niet geaccepteerd gaat worden door de labellaars.
Is ook niet uit te leggen.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]Tja, en als de pro's op de site hier zulk olie verbruik al acceptabel vinden, met wat voor verhaal moet je als particulier dan aankomen bij je garage om nog wat gedaan te krijgen[/quote]
Feitelijk moet je de fabrikant aansprakelijk stellen... Dealers zijn namens de importeur uitvoerende organen, hebben doorgaans niet alles te vertellen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Ja, maar hebben wel een eigen verantwoordelijkheid en worden geacht deskundig te zijn - ze willen ook graag de APK uitvoeren, of niet?

Het document van Total dat door de moderator werd ingebracht biedt w.m.b. de gewenste duidelijkheid: ervan uitgaande dat het brandstofverbruik een afspiegeling is van de bedrijfsomstandigheden is het olievebruik als percentage van het brandstofverbruik een goede maatstaf.

Dan krijg je:
Een groot percentage heeft een verbruik van 0,1 %. Bij 1 op 12 dus 1 l. olie op 12000 km., bij 1 op 15 (Skoda Fabia op de buitenweg) 1 op 15000

Vanaf 0,3% verhoogd olieverbruik, d.w.z. 1 l. op 4000 - 5000

MAXIMAAL toelaatbaar 0,5%, dus 1 op 2400 - 3000

Bij 0,5% tot 1% ( 2400 tot 1200 resp. 3000 tot 1500) is er sprake van sterk verhoogd olieverbruik.

Wat er boven 1% aan de orde is vermelden ze niet, waarschijnlijk sta je dan stil met vette bougies.

N.B. Dit is een oliemaatschappij, die heeft financieel geen enkel belang bij laag olieverbruik.

Wie (importeur of dealer) beweert dat 0,5 l. op 1000 km (Skoda instructieboekje, gaat dus over een nieuwe auto) voor zijn produkt normaal is geeft dus toe dat hij rotzooi verkoopt - of probeert consumenten die terecht verontrust zijn een rad voor ogen te draaien!

doel38 0

16 jaar

weet je wat het is Paul.
Ik koop een auto bij een dealer, als er een probleem ontstaat ga ik terug naar die dealer.
Die is garantie plichtig aan mij, ik heb niks te maken met de importeur of de fabrikant.
Het word dan weer het wijzen naar mekaar en uiteindelijk is de klant de dupe.
De fabrikant is ingedekt door het te vermelden in het instructie boekje, alleen door er tegenwoordig een milieu label aan te hangen i.v.m benzine verbruik krijgt dit verhaal natuurlijk een andere wending.
Wel groen scoren maar een olie verbruik wat hier totaal niet mee in de pas loopt.
En dat is niet te verkopen.
Ik denk ook dat de eigenaren van deze auto's hier een punt hebben.
Ik denk dat als ze hiermee naar prog als kassa en radar gaan, dat dit wel degelijk effekt zal sorteren.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]weet je wat het is Paul.
Ik koop een auto bij een dealer, als er een probleem ontstaat ga ik terug naar die dealer[/quote]
Ben het wel met je eens. Bij nieuwe auto's is het zo : niet de dealer maar de fabrikant / importeur geeft die garantie. Wel kun je de dealer hier op aanspreken die het vervolgens claimt bij de importeur, maar wat als de importeur het afwijst ? dealer gaat dit echt niet uit eigen zak betalen. Je kunt een dealer niet aansprakelijk stellen op fouten ect ect die te verwijten zijn aan de fabrikant, importeur aansprakelijk stellen is een ander verhaal.

In je recht staan is (1) krijgen (2).

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Kom ik toch terug bij de dealer, dat is degene waar ik de auto gekocht hebt.
Hoe de dealer dat met de importeur oplost is niet mijn pakje aan.
De fabrikant heeft zich in gedekt door het te vermelden in het instructie boekje.
Maar er komen ook andere zaken om de hoek kijken momenteel en niet minder belangrijk, de groene labels en de slurptax.
En als je merk negatief in het daglicht komt op kassa of radar door behoorlijk olie verbruik, dan gaat een importeur of fabrikant wel anders piepen.
En als je op dat moment ook nog een mooie groene reclame spotje hebt lopen en het olie verbruik loopt de spuigaten uit, dan pleit dat niet in je voordeel.
En hier zijn ze best gevoelig voor, voor de publieke opinie althans.
En dan gaat het een eigen leven leiden en is alle redelijkheid verdwenen en herinneren de mensen dat model of merk als een olie gebruiker en dit is funest voor het model.
Renault laguna is hier een mooi voorbeeld van.
ook de kia picanto is hier een mooi voorbeeld in met het benzine verbruik en het rijden op lpg wat bij kassa aan de orde is geweest.
Het had forse dippen tot gevolg in de verkoop van de betreffende modellen.
Als eenling begin je niet veel, maar als je als merk de publieke opinie tegen je krijgt is de redelijkheid vaak ver te zoeken.

primera p11 0

16 jaar

Vergelijk het met het afsluiten van een verzekering bij een tussenpersoon : Stel de verzekering keert niet uit, moet jou tussenpersoon er dan voor op draaien? is deze in kwestie dan wel aansprakelijk? je hebt de verzekering immers bij hem afgesloten.................. Nee : wel indien jou tussenpersoon iets te verwijten valt waardoor de verzekeringsmaatschappij niet uitkeerde.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Geen appels met peren vergelijken, Paul....

Een verzekering is GEEN gebruiksvoorwerp, een auto is dat WEL.

Ik sluit me aan bij Primera. Het vindt helaas nog steeds plaats dat de dealer de klant in de kou laat staan "in afwachting van wat de importeur gaat beslissen".

Naast de verstrekte produktgarantie (door fabrikant of importeur) is er OOK altijd nog het consumentenrecht.
"Einde" fabrieksgarantie wil dus NIET automatisch zeggen dat de verkoper (dealer) buiten schot blijft.

't Is alleen weer zo'n langdradig gedoe met advocaten en zo...

Santa 0

16 jaar

[quote=Santa]Geen appels met peren vergelijken, Paul....

Een verzekering is GEEN gebruiksvoorwerp, een auto is dat WEL.[/quote]
Snap ik, gaat er even om? ''wie is aansprakelijk, wie gaat betalen?

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.