Sinds afgelopen winter schakelt mijn auto bij koude motor slecht naar z`n 1, ik ben hiermee naar de dealer geweest en die heeft de bakolie vervangen en het schakelmechanisme schoongemaakt.
Hierdoor is het probleem helaas alleen maar erger geworden, soms kraakt ie nu bij het schakelen naar z`n 2 en gaat ie af en toe ook nog eens moeilijk uit de versnelling.
Probleem is dat dit alleen voorkomt bij de 1ste en 2de versnelling (waarschijnlijk ook achteruit maar die gebruik ik nooit), als de auto niet gestart is schakelt ie perfect.
Het gaat in dit geval wel om een 6-bak met de achteruit naast de 1ste versnelling.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ontkoppelt hij wel goed? Zoals je het probleem beschrijft, zou het daaraan kunnen liggen. Anderzijds, als het enkel bij koude(re) motor voorkomt, zou het eventueel aan de synchromesh kunnen liggen.
[quote=the bone collector]Ontkoppelt hij wel goed? Zoals je het probleem beschrijft, zou het daaraan kunnen liggen. Anderzijds, als het enkel bij koude(re) motor voorkomt, zou het eventueel aan de synchromesh kunnen liggen.[/quote]
Ja hij lijkt perfect te ontkoppelen (hij bromt niet ofzo bij stilstand in z`n 1, ook voel je niet dat ie vooruit rolt / probeert te rollen)
Als de synchromesh niet goed is, moet er dan een gereviseerde / nieuwe bak in? (kreeg al een leuk kostenplaatje te zien waar ik niet goed van wordt)
13 jaar
Dus je hoort en voelt in de pook een schavend (tandenpoetsend) geluid alsof er tandwielen over elkaar heen draaien? Zoja dan grote kans dat het de synchromeshringen zijn van die versnelling. Zoja dan kan je de bak vervangen of laten reviseren.
[quote=ricky]Dus je hoort en voelt in de pook een schavend (tandenpoetsend) geluid alsof er tandwielen over elkaar heen draaien? Zoja dan grote kans dat het de synchromeshringen zijn van die versnelling. Zoja dan kan je de bak vervangen of laten reviseren.[/quote]
Ja inderdaad, naar z`n 2 toe is af en toe tandenpoetsen, 1 dan weer niet, die is gewoon compleet geblokkeerd als de motor koud is, vaak lukt naar z`n 2 en dan meteen weer 1 wel.
Bak vervangen heb ik helaas hoge bedragen voor gehoord :( 1200 a 1300 euro
13 jaar
Als je er zeker van bent dat het de koppeling niet is, vrees in ook voor de synchromeshringen. Laat dit misschien wel nog eens nakijken, als de koppeling blijft kleven of niet goed ontkoppelt zorgt dit ook voor zware slijtage aan de synchromeshringen.
Bedragen om een versnellingsbak te laten reviseren of vervangen zijn inderdaad hoog, je mag zeker rekenen op 1200 euro. Zolang je nog kan rijden, hoef je het niet echt dringend te laten doen, de slijtage is toch al een feit.
Ik rij al 8000 km met versleten synchromesh (wel nog niet zo erg als bij jou blijkbaar) aan tweede versnelling. Bij mij is een additief in de versnellingbakolie gedaan, om de olie dunner te maken zolang ze niet warm is. Dit is natuurlijk eerder een lapmiddeltje maar lijkt voorlopig wel goed te werken. Vraag misschien wel raad aan een professional daarover, ik kan mij voorstellen dat het verdunnen van de olie ook niet altijd goed is voor de bak en misschien enkel aan te raden is voor een bak die toch niet meer vervangen of gereviseerd gaat worden.
13 jaar
[quote=the bone collector]Ik rij al 8000 km met versleten synchromesh (wel nog niet zo erg als bij jou blijkbaar) aan tweede versnelling. Bij mij is een additief in de versnellingbakolie gedaan, om de olie dunner te maken zolang ze niet warm is. Dit is natuurlijk eerder een lapmiddeltje maar lijkt voorlopig wel goed te werken. Vraag misschien wel raad aan een professional daarover, ik kan mij voorstellen dat het verdunnen van de olie ook niet altijd goed is voor de bak en misschien enkel aan te raden is voor een bak die toch niet meer vervangen of gereviseerd gaat worden.[/quote]
Zomers heb ik er sowieso geen last van en het lijkt nu (nu het kouder wordt als 5C ) ook minder erg te worden, ik blijf er dus zo lang mogelijk mee doorrijden, ik vraag me af of het het wel waard is om de versnellingsbak op 230.000km nog te vervangen (zeker als dat ruim 1200 gaat kosten)
13 jaar
Mijn skoda versnellingsbak had het probleem op 232 000 km, heeft er nu 240 000. Lijkt dus een gelijklopend verhaal: inderdaad veel minder problemen bij warmer weer en in de zomer. Ik zou, als je kan, voor een additief gaan bij deze kilometerstand. Volgens mijn dealer heeft het, afhankelijk van de rijstijl, meestal een goed effect. Het probleem is bij mij echt niet slechter geworden na 8000 km, dus gewoon doorkachelen.
13 jaar
[quote=the bone collector]Mijn skoda versnellingsbak had het probleem op 232 000 km, heeft er nu 240 000. Lijkt dus een gelijklopend verhaal: inderdaad veel minder problemen bij warmer weer en in de zomer. Ik zou, als je kan, voor een additief gaan bij deze kilometerstand. Volgens mijn dealer heeft het, afhankelijk van de rijstijl, meestal een goed effect. Het probleem is bij mij echt niet slechter geworden na 8000 km, dus gewoon doorkachelen.[/quote]
Dat is goed nieuws, ik zal ook eens vragen naar zo`n additief, als ik daarmee de auto nog 2 jaar door kan blijven rijden is dat prima, daarna is ie waarschijnlijk toch rijp voor de sloop :)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar